Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl
OVnieuws.info Index
In beeld: Op bezoek bij Alstom Nederland in Rotterdam Waalhaven

01-10-2023 / 15.00 uur
ROTTERDAM -
Voor de eerste keer werden de Raildagen georganiseerd. Op 15 en 16 september openden spoorgerelateerde bedrijven hun deuren. Zo ook de vestiging van Alstom Nederland aan de Blindeweg in Rotterdam.

Alstom is een toonaangevende leverancier van duurzame oplossingen voor de spoorwegsector (rollend materiaal, signalling en verwante diensten) in Nederland. Er zijn momenteel ongeveer 370 medewerkers werkzaam op 11 locaties in het land.

Met deze locaties zijn ze altijd in de buurt van

Binnenkort online

hun klanten en partners, spoorwegmaatschappijen, gemeenten en provincies. De locaties bestaan uit signalling project kantoren in Utrecht, Duivendrecht en Amsterdam en 8 service locaties en werkplaatsen in Ridderkerk, Rotterdam en Nieuwegein.  Het streven van Alstom is om hun klanten dagelijks te bedienen en te ondersteunen met hun hoogwaardige, gespecialiseerde expertise en aanwezigheid ter plaatse. Mobiliteit zit in hun natuur.

De geschiedenis van Alstom in Nederland gaat meer dan 40 jaar terug en omvat onder meer de levering van 28 metro’s M5/M6 in Amsterdam voor GVB, 113 Citadis-trams en 88 Flexity SG3-metrostellen in Rotterdam voor RET en 72 Regio-Citadis tramtreinen in Den Haag voor HTM RandstadRail.  Alstom realiseerde de eerste implementatie van ERTMS level 2 op de goederenlijnen BetuweRoute en Hanzelijn, evenals een nieuw interlockingsysteem voor het ProRail-netwerk en de uitrusting van 180 treinen met ERTMS-boordapparatuur.  Onze services-afdeling is erin geslaagd het tractiesysteem van het VIRM-materieel van NS te moderniseren en om 131 Sprinter Light Trains te voorzien van toiletten en deze beter toegankelijk te maken voor mensen met een visuele beperking of verminderde mobiliteit. Ook onderhoudt de services-afdeling voor NS de on-board/trackside ERTMS-systemen en meer dan 60 Traxx-locomotieven

Meer recent heeft Alstom het nieuwste CBTC-beveiligingssysteem geleverd voor de metro van Amsterdam (Noord/Zuidlijn), zowel on-board als trackside, evenals het beveiligingssysteem voor het Rotterdamse metronetwerk. Alstom levert 99 treinstellen Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) aan NS voor de HSL-Zuid en het hoofdrailnet (HRN) en ICNG-treinstellen voor de internationale verbinding met Brussel.  Op het gebied van Services verzorgt Alstom sinds december 2019 het onderhoud van het trammaterieel van Utrecht en levert digitale onderhoudsdiensten aan diverse Nederlandse vervoersbedrijven.

In 2021 heeft Alstom Shunter B.V. overgenomen, marktleider in Nederland op het gebied van planmatig onderhoud, herstel en revisie aan goederenlocomotieven en -wagons, zowel in haar eigen werkplaatsen als op locatie. Deze overname helpt Alstom in de Benelux een onderhoudspartner voor de lange termijn en full-service organisatie te worden op het gebied van onderhoud aan rollend materieel.

Focus op duurzaamheid
De oplossingen die Alstom ontwikkelt zijn ontworpen met het oog op optimale duurzaamheid tijdens de gehele productlevenscyclus.

Het hoofddoel van Alstom is om in 2025  het energieverbruik van zijn producten en diensten wereldwijd met 25% te hebben verlaagd t.o.v. 2014. Sinds maart 2020 heeft Alstom al een reductie van 20% gerealiseerd.

Op het gebied van innovatie heeft Alstom samen met vervoersbedrijven in Nederland tests uitgevoerd met Autonomous Train Operation (ATO) (GoA2 en GoA4), Hybrid Level 3 en de Coradia iLint-waterstoftrein, die met succes werd getest op het traject Groningen-Leeuwarden. Dit alles om bij te dragen aan de ontwikkeling van slimmere en groenere mobiliteit en een gezonde planeet. 

Voor alle foto- en filmbeelden geldt: © OVnieuws.info

Foto's
Contact
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
   
 
Bekijk onze filmbeelden van de open dagen.
 

Bij binnenkomst lopen we gelijk langs de mooie standaard stadsbus van Stichting Romeo, de RET 310.

Klik hier voor meer foto's van de RET 310 op de Open Dag van Alstom.

 
Men beschikt over een ruime voorraad wielen.
 

Op de open dagen was ook de blustrein van ProRail te zien. Je zou het een brandweerwagen op een treinonderstel kunnen noemen, maar daarmee doe je het concept en de mensen die het hebben bedacht en uitgevoerd tekort.

Klik hier voor meer foto's van de blustrein op de Open Dag van Alstom.

 

De G2000 is een krachtige vierassige locomotief, gebouwd door Vossloh in Kiel. Bij de introductie in 2000 was het de meest krachtige hydraulische transmissie locomotief in Vossloh's assortiment. De G2000 is goedgekeurd voor gebruik op spoorwegnetwerken in Duitsland, Italië, Nederland, België, Frankrijk, Zweden, Denemarken en Polen.

De G2000 die nu op de Raildagen staat (de Alpha Trains 1445) ondergaat een algehele revisie waarbij beide cabines van de locomotief verwijderd zijn.

Klik hier voor meer foto's van de G2000 op de Open Dag van Alstom.

 
Ook goederenwagons worden bij Alstom onderhouden, zoals deze Laaiis.
 
 

Sinds 1998 bouwt Bombardier Transport (nu: Alstom), de TRAXX. De TRAXX is een serie van (diesel)elektrische locomotieven die ingezet worden in diverse gebieden zoals de Benelux en DACH landen.

TRAXX is een merknaam van Bombardier en staat voor "Locomotives Platform for Transnational Railway Applications with eXtreme fleXibility"

Na de overname van de spoortak van Bombardier door Alstom in 2021, is de TRAXX een belangrijk onderdeel geworden van de huidige dienstverlening in de Benelux met onderhouddepots in Amsterdam, Rotterdam en Brugge. In Nederland worden de TRAXX locomtieven gebruikt door diverse partijen zoals Railpool en NS.

Klik hier voor meer foto's van Railpool TRAXX 186 493 op de Open Dag van Alstom.

 
Momenteel is Alstom bezig met het verdubbelen van de capaciteit van het metronetwerk in Amsterdam. Het bestaande beveiligingssysteem van het Amsterdamse metronetwerk was verouderd. Met de komst van de Noord/Zuidlijn, was dit het ideale moment om één uniform systeem voor het gehele metronetwerk aan te leggen. Het nieuwe systeem heet Communication Bassed Train Control (CBTC).

Het CBTB systeem werkt dmv Track Data Checking. De metro bevat software met "een plattegrond" (configuratie) van het sporenplan. De plattegrond komt nauwkeurig overeen met de werkelijkheid. Op de assen van de metro zit een "Odometer". Deze meet de omwentelingen van de as. Hieruit kan de afstand afgeleid worden. Een antenne onder de metro zendt continue een signaal uit. Door dit signaal worden bakens in het spoor bij passage geactiveerd. De bakens in het spoor zenden elk een uniek telegram terug naar de metro. Deze signalen worden door de antenne onder de metro weer opgepikt. Door dit systeem ontstaat er een veilig, comfortabel en betrouwbaar vervoerssysteem.

In de laatste week van oktober 2015 vonden hiervoor de eerste testen op de Noord/Zuidlijn plaats.

 
Dit is de apparatuur die daarvoor gebruikt wordt.
 

Shunter kocht in 2007 drie van de vier door Orenstein & Koppel (O & K) gebouwde locomotieven van Dortmunder Eisenbahn.

Dit type is een telelok. Onder teleloks verstaat men industrielelocomotieven die speciaal zijn ontworpen om door één man radiografisch bediend te worden.

Binnen Alstom wordt deze locomotief gebruikt in hun operatie om ander materieel of wagons te verslepen.
Deze locomotief is vernoemd naar één van de dochters van een Alstom medewerker, Annemiek!

Klik hier voor meer foto's van loc 601 op de Open Dag van Alstom.

 

De Hitachi Rail Italy Driverless Metro is een type bestuurloze elektrische metro, gebouwd door AnsaldoBreda (Nu: Hitachi Rail Italy). De metro's worden onder andere gebruikt in Kopenhagen, wiens metrolijn in 2002 werd geopend. De systemen zijn volledig geautomatiseerd, met automatische treinbeveiliging (ATP), automatische treinbediening (ATO) en automatische treinbewaking. De metro's die normaal bestuurloos in Kopenhagen rondrijden zullen aankomende jaren ook in Rotterdam te vinden zijn. In Rotterdam zal Alstom meerdere metrostellen van een volledige revisie voorzien.

Klik hier voor meer foto's van de metro uit Kopenhagen op de Open Dag van Alstom.

 

De 6400 is een serie dieselelektrische locomotieven, oorspronkelijk gebouwd door Maschinenbau Kiel (MaK) en later Vossloh, voor de Nederlandse Spoorwegen (NS) voor het goederenvervoer.

Na de opsplitsing van NS in 1995 werden alle 6400 locomotieven overgedragen aan NS Cargo, nu bekend als DB Cargo.

Met een grote vloot van tientallen locomotieven is er altijd wel een 6400 locomotief van DB Cargo te zien bij Alstom. Momenteel staat de 6508 voor een modificatie in de werkplaats.

Klik hier voor meer foto's van DB Cargo 6508 op de Open Dag van Alstom.

 
Een loc op schaal van de Maasoever Spoorweg Barendrecht naast de DB Cargo 6508.
 

Met de liberalisatie van het spoorvervoer door de Europese Unie in de jaren '90 kreeg de particuliere sector toegang tot het Europese spoorwegnet. Een succesvolle locomotief die hieruit voortkwam, is de Vossloh G1206, een dieselhydraulische vrachtlocomotief die sinds 1997 wordt gebouwd door MaK (later Vossloh) in Kiel, Duitsland.

Oorspronkelijk ontworpen voor het Duitse RAG Aktiengesellschaft, is de G1206 nu te vinden in verschillende landen waaronder Duitsland, Frankrijk en Nederland. In Nederland zijn de G1206 locomotieven in gebruik bij verschillende vervoerders en leasemaatschappijen, waaronder Alpha Trains.

Klik hier voor meer foto's van de Alpha Trains 1507 op de Open Dag van Alstom.

 
Buiten voor de hal van Alstom was een prachtige line-up samengesteld. Van links naar rechts stonden daar:
de SSN 01 1075, de SMMR 2225, de 2454, de RXP 9902, de Beacon Rail 653-07 en NS ICNG 3140.
 

De SSN 01 1075 van de SSN. Men kon een kijkje nemen in deze indrukwekkende locomotief.

Klik hier voor meer foto's van de SSN 01 1075 op de Open Dag van Alstom.

 

De 2200 is een dieselelektrische locomotievenserie die NS in de jaren '50 bestelde om de laatste stoomtreinen te vervangen. Gebaseerd op een Amerikaans ontwerp van Baldwin, werden de locomotieven door het Nederlandse Heemaf in Hengelo en het Rotterdamse Allan gebouwd. De 2200 werd voor zowel passagiers als goederentreinen gebruikt tot het einde van de twintigste eeuw.

Enkele exemplaren zijn bewaard gebleven in musea, waaronder de 2225 van Stichting Museum Materieel Railion (SMMR).

Klik hier voor meer foto's van de SMMR 2225 op de Open Dag van Alstom.

 

De 2400 is een dieselelektrische locomotievenserie die NS in de jaren '50 bestelde om de laatste stoomtreinen te vervangen. Dominant in het noorden van het land werd de 2400 vooral gebruikt voor goederendiensten. In de jaren '70 verminderde het goederenvervoer, waardoor de locomotieven minder nodig waren. De locomotieven werden door NS in de jaren '80 en '90 uitgefaseerd.

Enkele exemplaren zijn bewaard gebleven in musea, waaronder de 2454 van 2454 CREW. Deze locomotieven werden gebouwd door Alstom, wat betekent dat de locomotief zich weer een dagje thuis kan voelen tussen de andere oude en jonge Alstom-treinen.

Klik hier voor meer foto's van de 2454 op de Open Dag van Alstom.

 

De 1600 locomotievenserie bestaat uit elektrische locomotieven die in de jaren tachtig door Alstom voor NS gebouwd zijn. De locs zijn afgeleid van de Franse SNCF BB 7200. De locomotieven werden zowel voor passagiers- als goederentreinen gebruikt.

Inmiddels zijn de meeste locomotieven uit de serie door NS/DB Cargo gesloopt of verkocht aan andere maatschappijen. Deze 1600 loc had bij NS en DB Cargo het nummer 1616. Bij zijn huidige eigenaar, Railexperts draagt hij het nummer 9902.

Klik hier voor meer foto's van de RXP 9902 op de Open Dag van Alstom.

 

De Class 66 is een krachtige dieselelektrische locomotief voor goederentreinen, gebouwd in Canada door Electro-Motive Diesel (EMD), speciaal voor de Britse spoorwegen. Inmiddels ook overgewaaid uit Groot-Brittannië naar het Europese vasteland. De Class 66 locomotieven zijn krachtpatsers die door heel Europa te vinden zijn.

In Nederland rijden onder andere Class 66 locomotieven van Beacon Rail rond. Deze locomotieven zijn ook vaak te vinden bij de Alstom werkplaats aan de Blindeweg voor onder andere modificaties en revisies.

Klik hier voor meer foto's van de Beacon Rail 653-07 op de Open Dag van Alstom.

 

De nieuwe ICNG van NS was ook aanwezig op de Open Dag.

Klik hier voor meer foto's van de NS ICNG 3140 op de Open Dag van Alstom.

 

Twee rangeer locomotieven van Alstom. Links de 603, die gewoon aan het werk was en rechtst locomotiefje Bokito.

 

Rangeerloc Bokito wordt op het terrein van Alstom gebruikt voor het verplaatsen van materieel.

Klik hier voor meer foto van Bokito op de Open Dag van Alstom.

 

Een andere Class 66 die op de Open Dag te zien was, is de PB-01 van Beacon Rail. De loc rijdt al een tijd lang voor goederenvervoerder RRF.

Klik hier voor meer foto van de PB-01 op de Open Dag van Alstom.

 

De DR-Baureihe V-100 is een Oost-Duitse diesellocomotief oorspronkelijk ontworpen in de jaren zestig voor reizigers- en goederendienst, evenals rangeerdienst. Er zijn verschillende subtypes ontstaan, waaronder de DB-Baureihe (BR) 203, die gemodificeerd werd met krachtigere motoren (1877 pk) door Alstom in Stendal.

De BR 203 locomotieven werden veel gebruikt door de Duitse spoorwegen. In 2002 nam Shunter deze locomotief over. Na de overname verbouwde Alstom deze locomotiven en verhuurde deze aan bedrijven zoals ERS Railways en Shunter. Na de overname van Shunter door Alstom in 2021 is de locomotief weer in eigen beheer.

Klik hier voor meer foto van de Alstom 203 102 op de Open Dag van Alstom.

 

De 100% elektrische rangeerloc met de naam "Stoffel"

Klik hier voor meer foto van Stoffel op de Open Dag van Alstom.

 

Rangeerloc 603 van Alstom.

Klik hier voor meer foto van de Alstom 603 op de Open Dag van Alstom.

 

De voorste bak van GVB-metro 116 staat beschadigd op het terrein van Alstom. Deze metro heeft een kopstart botsing gehad met stel 158.
Omdat het stel al lange tijd op diverse rangeerterreinen heeft gestaan zit het onder de Graffiti.

Klik hier voor meer foto van de GVB 116 op de Open Dag van Alstom.

 
GVB Metrostel 158 die gebotst was met de 116.
 

Rangeerloc 206 'Nancy' (UIC-nummer 98 84 8282 805-6). De locomotief is van het type MB170N en is in 1972 gebouwd door Orenstein & Koppel (O&K). In 2006 kocht Shunter de locomotief uit Duitsland en reviseerde hem. In 2021 kocht Alstom het bedrijf Shunter op.

Klik hier voor meer foto van de Alstom 206 op de Open Dag van Alstom.

 

Rangeerloc 209 (UIC-nummer 98 84 8282 808-0). De locomotief is gebouwd door Orenstein & Koppel (O&K) en is van het type MB200N. In 2008 kocht Shunter de locomotief uit Duitsland en reviseerde hem. In 2021 kocht Alstom het bedrijf Shunter op. De loc behield de Shunter huisstijl maar kreeg wel Alstom logo's.

Klik hier voor meer foto van de Alstom 209 op de Open Dag van Alstom.

 

Shunter kocht in 2007 drie van de vier door Orenstein & Koppel (O&K) gebouwde locomotieven van de Dortmunder Eisenbahn.

Dit type is een telelok. Onder teleloks verstaat men industrielelocomotieven die speciaal zijn ontworpen om door één man radiografisch bediend te worden.

Alstom heeft twee locomotieven in gebruik, de 601 en de 603. Deze 762 wordt gebruikt als plukloc om de andere locomotiven van onderdelen te voorzien..

Klik hier voor meer foto van de Alstom 762 op de Open Dag van Alstom.

 

Rangeerloc 308 (UIC-nummer 98 84 8282 815-5). De locomotief is van het type MB9N en is in 1971 gebouwd door Orenstein & Koppel (O&K). In 2007 kocht Shunter de locomotief en reviseerde hem. In 2021 kocht Alstom het bedrijf Shunter op, de loc behield de Shunter huisstijl en logo's.

Klik hier voor meer foto van de Alstom 308 op de Open Dag van Alstom.

 
Museumbus 801 van de Stichting Romeo pendelde de hele dag tussen metrostation Slinge en de Alstom werkplaats om mensen te vervoeren.
 
Na de open dag namen we nog even een kijkje bij de Alstom vestiging aan de Albert Plesmanweg. Daar haalde rangeerloc 603 de RTB Cargo 186 426 en de DB Cargo 6516 bij de werkplaats op om ze vervolgens naar rangeerterrein Waalhaven Zuid te brengen..
 
 
 

Lees en bekijk ook:

Klik hier voor nog veel meer mooie reportages die wij al hebben gemaakt.

Klik hier voor onze reportages over werkplaatsen in het openbaar vervoer.