Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl
OVnieuws.info Index
In beeld: Modernisering van VIRM 2/3 naar VIRMm 2/3 bij NS in Haarlem
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

04-08-2022 / 13.30 uur
HAARLEM -
Op uitnodiging van NS heeft OVnieuws.info een bezoek gebracht aan de werkplaats van NS-Treinmodernisering in Haarlem. Momenteel is men daar drukdoende met het moderniseren van de VIRM 2/3.

De trein wordt in de werkplaats voorzien van een fonkelnieuw jasje (de NS-Flow kleurstelling) en heeft onder meer duurzame verlichting, een nieuw klimaatsysteem en USB-poorten in zowel 1e als 2e klasse. NS is bezig met het moderniseren van de in totaal 45 dubbeldekkertreinen (242 rijtuigen) tot een nieuwe trein die voldoet aan

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

de huidige reizigerswensen en techniek. Dit gebeurt op een duurzame manier, 99 procent van de trein wordt hergebruikt of gerecycled. De investering in deze serie treinen bedraagt 400 miljoen euro en maakt deel uit van de 3,7 miljard euro die NS investeert in nieuwe en gemoderniseerde treinen voor de reizigers.

Nieuw jasje
Deze gemoderniseerde dubbeldekker verlaat de werkplaats een volledig nieuwe uitstraling aan de buitenzijde. Dit is in lijn met de nieuwe huisstijl van NS, waarbij de flow is toegepast en het logo een prominentere plek heeft gekregen. Studio Dumbar is de bedenker van het NS-logo en deze nieuwe huisstijl. De toekomstige nieuwe en gemoderniseerde treinen krijgen deze zelfde uitstraling. De Vectron locomotieven van NS, die bijvoorbeeld voor de Nightjet nachttrein worden gebruikt, zijn ook voorzien van de nieuwe uitstraling. Uit het onderzoek naar het ongeval in Hooghalen vorig jaar, kwam ook een aanbeveling over de kleurstelling van treinen. Want ook al voldeed de betreffende sprinter (SNG) qua kleurstelling aan de Europese normen, het contrast met de omgeving kon groter. Daarom zijn de kleuren aan de voorkant van deze trein aangepast van blauw naar geel. De aanpassing van de kop geldt onder andere ook voor de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) die op 2 juli aan de pers en het publiek is gepresenteerd in Rotterdam.

Modernisering
De komende jaren worden deze VIRM-dubbeldekkers gemoderniseerd om reizigers meer comfort en capaciteit te bieden. Zo komen er naast het nieuwe klimaatsysteem, duurzame verlichting en USB-poorten in 1e en 2e klasse ook loveseats op de balkons en ‘stits': meubilair waar reizigers staand tegenaan kunnen leunen. Zo wordt het balkon ook een aangename plek. De trein wordt daarnaast voorzien van camera's en een frontcamera zoals bij alle nieuwe treinen gebruikelijk is. De kabelbundels voor een deel van de treinen wordt in de  ‘Kabelstraat’ gemaakt. Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt stellen hier de bundels samen die wel 20 km per rijtuig kunnen bevatten. Na de grondige make-over kan de dubbeldekker, die al achttien jaar dienst doet, zeker nog eens achttien jaar mee. Eind 2023 moeten alle dubbeldekkers van deze serie VIRM 2/3 zijn gemoderniseerd.

Geschiedenis VIRM-treinstellen

De eerste generatie VIRM
Tussen 1994 en 1996 leverde De Dietrich en Talbot / Bombardier 34 driedelige en 47 vierdelige dubbeldekkers van het type Dubbeldeksinterregiomaterieel (afgekort DD-IRM). De DD-IRM (en de latere VIRM-1, 2 en 3 series) zijn voorzien van comfortabele stoelen. De eerste klas is herkenbaar aan de blauwe kleurstelling en de tweede klas aan de paarse kleurstelling. De eerste klas is voor zien van ruimere verstelbare stoelen, een voetensteun en meer beenruimte. De stiltezones zijn verdeeld over de bovenverdieping van de trein. 30% van de zitplaatsen in de eerste en tweede klas bevindt zich in de stiltezone. De kunst in de VIRM-I, II en III is van Marijke de Goeij en is terug te zien op de kopwanden en in de decoratie in de stoelbekleding. De DD-IRM's waren bedoelt om sneltreindiensten te rijden. Toen NS sneltreinen afschafte werden alle DD-IRM's vanaf dat moment voor de intercity diensten gebruikt. De driedelige treinstellen kregen de nummering 8200 en de vierwagenstellen de serie 8400. Door een verwacht tekort aan treinen besloot NS in 2000 om 128 nieuwe rijtuigen te bestellen en daarmee de huidige DD-IRM's te verlengen. Alle drietjes werden viertjes (serie 9400) en de bestaande viertjes werden verlengd naar zesjes (serie 8600). Opvallend was dat de pantografen van de treinstellen van de kopbakken verdwenen en naar de ABv6-rijtuigen, in het midden van de treinstellen, werden verplaatst. Door de verlenging kregen de DD-IRM's de naam VIRM-1, wat staat voor Verlengd InterRegio Materieel. De 1 staat voor de eerste serie aan bestelde treinstellen.

Vervolgbestelling bij Bombardieren, de VIRM-2 / 3
In 2000 tekende NS een contract met Bombardier voor de levering van 13 vierwagen treinstellen en 12 zeswagen treinstellen. De 25 VIRM-treinstellen vallen onder de serie VIRM-2. Later bestelde NS nog eens 21 zesdelige dubbeldekkers, de 21 treinstellen vallen onder de serie VIRM-3. De vierwagentreinstellen van de serie VIRM-2 kregen de nummering 9500 en de zeswagenstellen van de series VIRM-2 en 3 werden onderverdeeld in de serie 8700. Doordat de tweede en derde generatie vlak achter elkaar werden besteld zijn de treinstellen identiek van elkaar. Onder de VIRM-3 serie viel ook treinstel 8733, in dat treinstel zat de 300ste geproduceerde VIRM bak. Om die reden droeg het treinstel over de gehele zijkant speciale bestickering.

De laatste generatie VIRM, de VIRM-4
In 2006 bestelde NS de laatste VIRM serie bij Bombardier, de VIRM-4 serie bestaat uit 51 vierdelige treinstellen. De bestelling werd gedaan om de ICK-rijtuigen te vervangen. Ook de nummering van deze treinstellen werd ondergebracht in de 9500-serie. Met deze bestelling kwam het uiteindelijke aantal VIRM-rijtuigen in dienst bij NS op 872. Op vrijdag 27 juni 2008 is bij  Bombardier  Transportation  in Aken (D) de eerste door NS  bestelde verbeterde VIRM-4 Intercitydubbeldekkers gepresenteerd aan de pers. De VIRM-4 serie kent voor de reigers een aantal verbeteringen ten opzichte van de vorige serie. Zo zijn de trappen in de treinen breder doordat de cateringlift, die niet meer werd gebruikt, verdween in de VIRM-4. De airconditioning en verlichting zijn ook verbeterd. Bij de met leer beklede stoelen in de 1e klas zijn stopcontacten en individuele leeslampen aanwezig. Een ‘bioreactor’ zorgt voor opvang en verwerking van het afval uit de treintoiletten en levert een besparing op van het waterverbruik van zo’n 17 miljoen liter per jaar. De kunst in de VIRM-4 is van Bert-Jan Pot en is terug te vinden in de zeefdrukken op de glazen tussenwanden en deuren.

Modernisering van de VIRM-1, 2 en 3 series
In september 2014, zes jaar nadat de laatste VIRM in dienst werd genomen, begon Nedtrain met het moderniseren van de eerste generatie VIRM's. Treinstel 9411 werd als eerste gemoderniseerd, de trein kreeg interieur dat erg lijkt op die van de gemoderniseerde DDZ-treinen van NS. Op 30 augustus 2016 werd het treinstel in haar vernieuwde uiterlijk gepresenteerd aan de pers. Naast het interieur was ook het exterieur veranderd. Zo loopt de intercity-streep niet meer bovenlangs, maar onderlangs over de zijkant van de trein. Eind 2020 werd de laatste VIRM van de eerste serie afgeleverd door Nedtrain in Haarlem. Op 2 juni 2021 presenteerde NS de eerste vernieuwde VIRM van de VIRM-2 / 3 serie aan de pers. Het meest opvallende aan de trein is de nieuwe Flow-kleurstelling en de grote NS-logo's op de trein.

Speciale bestickeringen op de VIRM
Een speciaal  VIRM-rijtuig  was het  koprijtuig  van de  VIRM-2  9518, dat  rijtuig werd in 2005 omgebouwd tot  SailTrain. Aan het koprijtuig werd aan de andere zijde ook een kop gemaakt. Zo voer het rijtuig op woensdag 3 augustus 2005 door de grachten van Amsterdam. Voor dit evenement kreeg het rijtuig de naam Railklipper.

In 2005 NS was Partner in Sport van NOC*NSF. Om die reden werden in totaal vier treinstellen, waarvan twee VIRM-2 treinstellen, bestickerd in een oranje uiterlijk met sporters op de zijkant. De 9525 en de 9520 werden beide bestickerd. Op 8 juli 2005 werd de 9525, samen met Koploper 4240 gepresenteerd aan de pers. De vier Olympische treinen werden door NS in de normale dienstregeling ingezet. In het voorjaar van 2013 werd de Olympische bestickering van de treinstellen verwijderd. De 9520 behield haar oranje kleur en kreeg een nieuwe totaal bestickering en werd omgedoopt naar 'Koningstrein'. De trein kreeg ook de tekst 'Van B naar A' wegens de troonwisseling van Beatrix naar Alexander. De koppen van het treinstel werden wit gemaakt, de Nederlandse vlag liep ook golvend over de trein. De 9525 kreeg wel de normale blauw-gele NS kleur terug. In 2014 verloor de 9520 ook haar oranje kleur en werd weer geel-blauw gemaakt.

In de week van 1 oktober t/m 7 oktober 2007 heeft NedTrain VIRM 9434 omgetoverd tot de Fabeltjeskrant Musical Express. Dit ter promotie van de die week gestarte musical De Fabeltjeskrant. Over de gehele trein werden kleine stickers van figuurtjes geplakt die voor kwamen in de Fabeltjeskrant. Het treinstel heeft erg kort met de bestickering rondgereden.

In 2008 was NS sponsor van de Boekenweek, om deze reden werd VIRM-2 9514 over de gehele zijkant bestickerd met boeken en lezende mensen. De trein kreeg ook de slogan 'Lekker lezen doe je in de trein' op de zijkant geplakt. De 9514 heeft van alle bestickerde VIRM's het langst met zijn bestickering gereden. Pas in december 2021 waren de stickers verdwenen toen de trein als gemoderniseerde 'Flow' VIRMm de werkplaats in Haarlem verliet. De 9514 was niet de enige VIRM met 'Lekker lezen'-bestickering. In juni 2016 reed de 8707 twee weken met de tekst 'Lekker lezen doe je boven in de trein' op de zijkant van twee van de zes bakken van het treinstel. In het bovenste reizigersgedeelte van de twee bakken waren de zijwanden beplakt met boekenkasten en werd op de vloer een tapijt geplakt. In oktober 2017 werd naast de rijdende 9514 twee extra VIRM's beplakt met Lekker lezen-bestickering. De VIRM-4 9549 en 9592 treinstellen kregen beide op één bak de tekst 'Lekker lezen doe je in de trein' en aan de binnenkant werden boeken geplakt.

Op 16 maart 2010 werden twee VIRM's in de OV-Chipkaart bestickering door NS in dienst gesteld. De wit-roze 9522 en de 9524 kregen de bestickering omdat het mogelijk was om met NS te reizen door middel van de OV-Chipkaart. Op de zijkant van de treinen waren silhouetten van kenmerkende gebouwen voor de betreffende provincie met de woorden van, naar, via, en, door, over, langs en onder voor de verschillende provincies te lezen. Zo stond er op een trein bijvoorbeeld van Zeeland naar Groningen via Noord-Brabant op één bak. In de zomer van 2011 werden beide treinstellen weer ontstickerd.

In juni 2012 werd in verband met Veteranendag de 9561 bestickerd met speciale bestickering, het treinstel kreeg op twee van de vier bakken soldaten op de zijkant bestickerd. Op de kopbak stond de tekst: 'Nederlandse Veteranendag Za 30 juni Den Haag' en op de volgende bak een link naar de website www.Veteranendag.nl. Op Veteranendag zelf werd het treinstel weer ontdaan van haar bestickering.

Sinds 20 september 2014, tijdens de viering van 175 jaar spoor in Nederland rijdt VIRM 9556 als Groene trein van de NS en Eneco rond in Nederland. Dit ter illustratie dat vanaf 2018 alle elektrische reizigerstreinen in Nederland voor 100% op groene stroom gaan rijden. De middelste twee bakken zijn bestickerd met gele, blauwe en groene vierkantjes, bij de twee kopbakken loopt deze bestickering over in de normale kleurstelling van de VIRM. Op afstand lijken de twee middelste bakken groen, op de bakken zijn ook figuren gemaakt van personen en een windmolen. De Groenen trein rijdt momenteel nog steeds door het Nederlandse landschap.

Met dank aan Carola Belderbos en Diana van Egmond van NS.

Voor alle foto- en filmbeelden geldt: © OVnieuws.info

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
   
 
Bekijk onze filmreportage.
 
 
De modernisering van een VIRM 2/3 bak (hierna gewoon genoemd als VIRM-bak) begint met het van de draaistellen aftillen van het rijtuig en daarna
wordt deze volledig gestript.
 
De binnenkant van de bak wordt volledig gestript. Deze foto is van de bovenverdieping van een VIRM-bak.
 
Vanuit een gestripte VIRM-bak kijken we naar een VIRM-bak die al van de nieuwe Flow-kleurstelling is voorzien.
 
De gestripte onderverdieping van een VIRM-bak.
 
De ramen worden netjes bewaard, voor hergebruik.
 
De draaistellen die onder een rijtuig vandaan komen worden met een "kaasschaaf" naar een andere plek in de werkplaats gebracht.
 
 
99% van alle materialen die uit een VIRM-bak komt wordt gerecycled.
86% wordt opgeknapt en opnieuw gebruikt en 13% krijgt een tweede leven buiten de trein.
 
Zo worden er van de vloeren onder andere tafeltennistafels gemaakt.
 
Dan wordt een rijtuig in deze hal gegrit.
 
Op de casco-afdeling worden o.a. raamopening dichtgelast op de plaats waar een toilet komt, worden nieuwe bevestigingspunten aangebracht voor toilet en bioreactor en wordt het casco aangepast ten behoeve van nieuwe interieur en exterieur.
 
Zo is er een nieuw stuk plaatwerk gelast op de plek waar de drukknop voor het openen van de deur komt te zitten.
 
De bovenverdieping.
 
De benedenverdieping.
 
De vloer van een balkon van de VIRM.
 
We kijken vanaf een balkon naar de boven- en onderverdieping. De trap die je hier ziet is een tijdelijke trap.
 
 
In deze hal wordt de folie op de buitenkant van de trein aangebracht.
 
Voorbewerking voor het spuiten.
 
 
De hal waar de treinen worden gespoten.
 
VIRMm-bak 8709 in de nieuwe Flow kleurstelling.
 
 
De vernieuwde buitenkant en de nog "kale" binnenkant.
 
De voorkant van de bak. De koppeling en de verlichting zijn nog niet aanwezig.
 
We nemen een kijkje in de cabine. Alle bedrading en apparatuur wordt opnieuw geïnstalleerd.
 
Alle kabels in de trein wordt weer opnieuw aan gebracht.
 
De kabels die in de trein worden gebruikt worden gemaakt in "de kabelstraat" welke ook op het terrein van werkplaats staat.
 
Hier maken medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt kabelbundels voor onder andere de VIRMm's
 
Kijk voor meer info en meer foto's op onze pagina over de kabelstraat.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Een geheel nieuwe energiezuinige airco wordt op het rijtuig geplaatst.
 
Op het balkon is een tijdelijke vloer aangebracht. Steeds meer installaties worden weer in het rijtuig geplaatst.
 
Op dit werkstation wordt o.a. het toilet in de trein geplaatst.
 
 
Een nieuwe vloer voor de boven verdieping.
 
In het crossdock magazijn staan alle materialen Just in time klaar. Dit betreft de voorraad die in dat rijtuig komt.
 
Een doorkijkje van diverse rijtuigen.
 
 
 
In een rijtuig op een "werkstation" verder zijn de zijpanelen van de wand (boven) al weer geplaatst.
Ook de bevestigingen voor de stoelen zijn geplaatst.
 
En ook in de benedenverdieping zijn de wanden en het plafond weer geplaatst.
 
De glazen wandpanelen staan klaar om ingebouwd te worden.
 
 
We nemen een kijkje in een VIRM-bak waar het interieur deels weer terug in is geplaatst.
 
De stoelen zijn al geplaatst. Nog een aantal zittingen zijn losgelaten voor het aansluiten van de USB-poorten.
 
Om de stoelen zo efficient mogelijk terug in de trein te plaatsen heeft de werkplaats en liftconstructie gemaakt zodat de werknemers zo min mogelijk belast worden.
 
 
 
 
 
Op het balkon moeten de zittingen nog geplaatst worden. De USB-poorten zitten al wel in de wand.
 
 
 
 
De voorkant van VIRMm 8723.
 
De VIRMm-bakken zijn bijna af. Nu moeten ze nog uitgebreid getest en doorgemeten worden.
 
 
 
En als laatste worden de draaistellen weer onder het rijtuig geplaatst.
 
VIRMm 9510 te Amsterdam Centraal.
 
 
We gaan de binnenkant van de VIRMm 2/3 bekijken. We beginnen bij de eerste klasse boven.
 
 
 
 
Stoelen die bestemd zijn voor mindervalide mensen hebben een lichtrode hoofdsteun gekregen.
 
We bekijken nu de eerste klasse beneden.
 
 
Een stopcontact en twee USB-poorten tussen de stoelen.
 
De gedesignde tafeltjes bij de vierzitjes.
 
Ruime bagagevakken.
 
Een loungebank in de eerste klas.
 
De leuk vormgegeven jashaakjes met NS-logo.
 
 
De tweede klasse boven.
 
 
Stoelen die bestemd zijn voor mindervalide mensen hebben een lichtblauwe hoofdsteun gekregen.
 
 
Bij alle klasse is er in de stoel voor je een kledinghaakje gemaakt.
 
Ook het welbekende klaptafeltje aan de rug van de stoel voor je.
 
 
Afvalbakjes tussen de vierzitjes.
 
Bij de tweezitjes zit het afvalbakje onder het midden van beide stoelen.
 
Duidelijke informatieschermen hangen door de gehele trein.
 
Ook camera's in de coupés voor de veiligheid.
 
Dan bekijken we de tweede klasse beneden.
 
USB-poorten tussen de stoelen.
 
 
 
Ruime bagagevakken.
 
Een loungebank in de tweede klas.
 
 
 
 
Rolstoelplaatsen op het balkon van de trein. Ook deze zijn voorzien van USB-poorten.
Achter de gedesignde deur zit een noodladder.
 
 
Het rolstoeltoegankelijke toilet.
 
Een vierzitje op één van de balkons.
 
Een Loveseat.
 
 
Ruimte voor fietsen.
 
Een stit op één van de balkons.
 
Op een ander balkon zijn nog iets bredere stits aangebracht.
 
 
Door de hele trein hangen camera's voor de veiligheid.
 
 
De lichtbalk in de deur van de machinist gaat branden als hij in die cabine aanwezig is. Zo kan men zijn/haar vluchtweg vrijhouden.
 
Dan nemen we een kijkje in de cabine. Aan de stuurtafel voor de machinist is weinig veranderd.
 
De stuurtafel in close-up.
 
 
 
 
 
Achter het voorruit is een camera geplaatst.
 
 
 
VIRM 2/3 .........................V.S........... ......... VIRMm 2/3
   
   
De zijkant van de trein
   
De deurknop aan de buitenkant van de VIRM.
   
De eerste klas boven.
   
   
De eerste klas beneden.
   
De nieuwe loungebank in de gemoderniseerde VIRM.
   
De tweede klas boven.
   
   
De tweede klas beneden.
   
   
De nieuwe loungebank in de gemoderniseerde VIRM.
   
De bagageruimte en de verlichting.
   
De prullenbak onder de stoelen.
   
Het uitklapbare tafeltje achter de stoelen.
   
De jashaakjes.
   
Een tafeltje met prullenbak.
   
De balkons.
   
De vierzitsstoelen op het balkon.
   
De vierzitsstoelen op het balkon, waarvan twee inklapbaar.
   
De nieuwe loveseat in de VIRMm 2/3.
   
   
Het toilet
   
Het gedeelte voor de fietsen.
   
Het balkon
   
De trappen achter de cabines
   
De wand tegen de cabine aan.
   
De cabine.
   
   
   
   
   
   
   
Nog geen camera achter het cabine-raam.
Wel een camera achter het cabine-raam