Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
NS TRAXX-loc van Bombardier in Close-up
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

11-02-2015 / 14.15 uur
UTRECHT - Op 26 januari hebben jullie al kennis kunnen maken met de nieuwe TRAXX-locomotieven van de NS. Afgelopen vrijdag werd de laatste loc, de 186 019, officieel door Bombardier overgedragen aan de NS. Ter gelegenheid daarvan stond de loc drie dagen lang in het Spoorwegmuseum in Utrecht. Dat was voor ons een mooie gelegenheid om de loc van iets dichterbij te bekijken.
.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

De 19 locomotieven worden door NS ingezet op de HSL. Mede dankzij deze nieuwe locomotieven kan NS dit jaar al de frequentie tussen Amsterdam en Rotterdam verhogen naar drie keer per uur en vanaf 2016 naar vier keer per uur.

De locomotieven kunnen rijden op zowel 1,5 kV = (Hoofdrailnet), 3 kV = (België), 25 kV ~ (HSL) als 15 kV ~ (Duitsland) met een maximum snelheid van 160 km per uur op de HSL. Op conventioneel spoor geldt een maximum snelheid van 140 km/h. De locomotieven zijn voorzien van het moderne Europese treinbeveiligingssysteem ERTMS. Een ruime, stille en geklimatiseerde cabine zorgt voor een plezierige werkomgeving. Een op afstand toegankelijk diagnosesysteem biedt de mogelijkheid om de prestaties van de locomotief nauwlettend in de gaten te houden en eventuele afwijkingen vroegtijdig te signaleren.

De nieuwe locomotieven van NS maken deel uit van het TRAXX-platform, waarvan wereldwijd meer dan 1.800 goederen- en passagierslocomotieven verkocht zijn en vandaag de dag meer dan 1.500 in gebruik zijn.

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
.
.
.  
. Met grote dank aan Louis Sweekhorst.
.  
. Kijk hieronder voor een foto- en filmreportage over de TRAXX-loc.
 
Bekijk onze filmreportage.
 
NS TRAXX-loc 186 019 is drie dagen te gast geweest in het Spoorwegmuseum in Utrecht.
 
 
De koppeling en de luchtslangen van de TRAXX-loc.
 
 
De baanruimer met daarachter de ATB opneemspoel en de spoorstaafruimer.
 
 
Met dit kastje kan de loc aangesloten worden op depotvoeding.
 
 
Remvensters van de draaistellen en de middelste van de parkeerrem.
 
Diverse afsluitkranen.
 
Afsluitkraan parkeerremmen.
 
Vuldop zandbak en niveau venster zandvoorraadbak van één van de acht zandstrooiers.
 
Het draaistel met daaraan de PZB opnamespoel.
 
De PZB opnamespoel.
 

Verklaring opschriften op zijkant van de loc:

Afleverdatum van de fabriek is 13 januari 2015.
"<R> KE-GPR-E mZ (D)" zijn remopschriften.
De Massa van de loc is 84 ton.

 
Het UIC-nummer van de loc is 91 84 1186 019-3 NL-NS.
 
Lengte over de buffers is 18,90 meter.
 
De accukasten onder de loc.
 
 
Het wielstel met de aandrijving.
 
De ATB opnamespoel.
 
 
 
De loc van bovenaf (gezien vanaf cabine 1).
 
De wisselstroom stroomafnemer D/A/NL: AC 1950 mm, 15 kV/25 kV.
 
De gelijkstroom stroomafnemer NL/B: DC 1950 mm 1,5 kV/3 kV.
 
De 2e gelijkstroom stroomafnemer NL/B: DC 1950 mm 1,5 kV/3 kV.
 
De wisselstroom stroomafnemer B: AC 1450 mm 25 kV.
 
De stuurtafel van de NS TRAXX-locomotieven.
 
 
Via kleine camera's aan de zijkant van de loc kunnen de machinisten, bij vertrek van de trein,
precies zien wat er achter de loc gebeurd.