Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl
OVnieuws.info Index
Op bezoek bij Alstom Nederland - Blustrein van ProRail

01-10-2023 / 15.00 uur
ROTTERDAM -
Op de open dagen was ook de blustrein van ProRail te zien. Je zou het een brandweerwagen op een treinonderstel kunnen noemen, maar daarmee doe je het concept en de mensen die het hebben bedacht en uitgevoerd tekort.

Waalhaven Zuid
De blustrein is ontwikkeld vanwege problemen op rangeerterrein Waalhaven Zuid. Omdat de blusvoorziening daar niet voldeed aan de regels, is het rangeren met gevaarlijke stoffen in september 2019 stilgelegd.

Binnenkort online

ProRail werkte sinds die tijd aan een structurele aanpak omdat op emplacement Waalhaven Zuid weer mogelijk te maken.

Calamiteitenweg
Verantwoordelijk projectmanager voor de structurele maatregelen is Sanne van den Haak: “Om weer te kunnen rangeren met gevaarlijke stoffen op de zes lange sporen is samen met Movares en Volker onder enorme snelheid een nieuwe blusleiding met calamiteitenweg aangelegd. Helaas kan met een inzet vanaf deze calamiteitenweg de zuidzijde van het emplacement niet worden bereikt. Daarom heeft de afdeling Incidentenbestrijding (ICB) van ProRail als aanvullende en tijdelijke maatregel een blustrein ontwikkeld. Ondertussen werken we hard door aan de structurele voorzieningen.”

Blustorens en blusrobots
De bouw van de blustrein is door een speciaal team van Incidentenbestrijding (ICB) opgepakt. Een van de teamleden is Jack Konings, adviseur ICB: “In december 2020 moesten we constateren dat alle tijdelijke, conservatieve oplossingen die we hadden bedacht in de praktijk niet voldeden. Met externe adviseurs hebben we toen out of the box-varianten beoordeeld op doelmatigheid, geld, tijd en realisatie. Onder meer sprinklers, blustorens, blusrobots en dus ook de blustrein. Die bleek het meest optimaal en samen met bouwer Kenbri hebben we de eerste verkenningen gedaan. Afgelopen januari kregen we een akkoord en konden we voluit om de deadline van 1 april 2021 te halen.”

Technische uitdaging
Bram Vaes, vakspecialist Bedrijfsbrandweerzorg bij ICB, is dag en nacht bezig geweest met de blustrein om die op tijd af te krijgen. “Technisch was dit een uitdaging voor de bouwer. Je gebruikt reguliere pompen maar verder moet alles worden aangepast: verbindingen, extra aansluitingen, waterdruk, schuimtoevoer. En alles moet robuust, want een trein beweegt en kan dus schudden.”

Groen licht
Inmiddels hebben de omgevingsdienst DCMR, Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond en de gemeente Rotterdam voorlopig groen licht gegeven voor de blustrein en het rangeren met gevaarlijke stoffen op een groot deel van het Rotterdamse spoorgoederenterrein. Aan de structurele oplossing wordt nog hard gewerkt.

Foto's: © OVnieuws.info / filmbeelden: © ProRail

Foto's
Contact
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Alstom rangeerloc 404 verzorgt de tractie van de blustrein. De loc rijdt op HVO brandstof.

In 2018 kocht Shunter 2 rangeerlocomotieven, de nummer 1 en 6, van de DSM over. Shunter reviseerde de locomotieven en stelde ze weer terug in dienst. Nummer 1 kreeg het nummer 403 en de 6 kreeg het nummer 404. De 403 werd in 2020 aan Railport Brabant verkocht en doet sindsdien dienst in Tilburg Industrie. In 2021 werd de 404 in de blustrein geplaatst waar de locomotief nu permanent aan zit gekoppeld. In 2021 kocht Alstom het bedrijf Shunter op, de 404 behield de Shunter huisstijl maar kreeg wel Alstom logo's.

 
 
 
 
 
Bekijk filmbeelden van de blustrein, welke 1,09 minuut duurt. © ProRail
 
Bekijk de uitgebreidere filmbeelden van de blustrein, welke 7,51 minuten duurt. © ProRail