Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
SLT
Actueel OVnieuws
Specials over het OV

De SLT (Sprinter Light Train) is het nieuwste type Sprinter van NS en wordt sinds februari 2009 ingezet in de dienstregeling. De SLT is een elektrische trein, uitgevoerd in wit en blauw met gele accenten. NS heeft de nieuwe Sprinters aangeschaft ter vervanging van de MAT '64, de bekende stoptrein met de stompe neus.

Snel, transparant en overzichtelijk 
De Sprinter is gebouwd om reizigers comfortabel te vervoeren over relatief korte trajecten met een flink aantal stops. In- en uitstappen is makkelijk dankzij zijn vele, brede deuren, gelijkvloerse instap, ruime balkons en het overzichtelijke interieur van de trein. De Sprinters zijn gemaakt voor metro-achtig vervoer voor reizigers met een gemiddeld korte reistijd.

Kenmerkend voor de Sprinter is het onbelemmerde zicht door de hele trein. Glazen wanden vormen de afscheiding tussen de verschillende reizigersruimten en zorgen ervoor dat de trein van voor tot achter transparant is. Groot voordeel van deze transparantie is dat de passagier in één oogopslag kan zien waar plek is in de trein.

In- en uitstappen
Om reizigers sneller in en uit te laten stappen, heeft deze Sprinter meer deuren dan de oudere stoptreinen: om de elf meter is er een deur. Ter vergelijking: de voorganger had om de dertien meter een deur. Ook is de deuropening breder.

Elke Sprinter heeft een groot multifunctioneel balkon voor onder meer bagage, kinderwagens en fietsen. De balkons beslaan een kwart van het oppervlak van de trein. Dat is meer dan de meeste reizigers gewend zijn en het bevordert de 'doorstroom' in de trein. De trein beschikt over een gelijkvloerse instap met het perron. Hierdoor zijn Sprinters makkelijker toegankelijk. Daarnaast vergroot het de snelheid van het in- en uitstappen .

Kunst
De kunst in de SLT is gemaakt door Hans Wap en is terug te zien in de stoelbekleding en in de vorm van zeefdrukken in de glazen wanden.

Bekroond
De vormgeving aan de buitenkant van de SLT is bekroond met de Good Design Award, een prestigieuze prijs die jaarlijks door The Chicago Athenaeum: Museum of Architecture and Design wordt toegekend. De Sprinter kreeg deze prijs voor de combinatie van design en functionaliteit. Met name het kleurgebruik, dat de trein een lichte en snelle uitstraling geeft, werd geroemd. (Bron ns.nl)

Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
175 jaar Spoorwegen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmuseum
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
OV bedrijven
Arriva
BBA (voormalig)
Breng
Connexxion
EBS
GVB
GVU
Hermus
HTM
HTM-Buzz
Limex (voormalig)
Novio (voormalig)
NS
Qbuzz
RET
Stadsbus Maastricht (vm)
Stadsvervoer Ned. (vm)
Syntus  
Veolia
Railbouw / onderhoud
BAM
Eurailscout
Spitzke
Strukton
VolkerRail
Contact
Mail ons
 
 
 
 
 
 
 
       
   
SLT 2611 met ERTMS-reclame (klik op de foto voor meer).
   
   
SLT 2408 bij vertrek uit Rotterdam Centraal.
5 april 2014. © OVnieuws.info
SLT 2614 te Amersfoort. 4 april 2014. © OVnieuws.info
.
   
SLT 2614 rijdt tijdens ERTMS-testritten over het intercity-spoor langs Utrecht Zuilen. 26 maart 2014. © OVnieuws.info
SLT 2623 staat langs station Utrecht Zuilen.
26 maart 2014. © OVnieuws.info
   
SLT 2412 rijdt langs Utrecht Zuilen. Het treinstel is bezig met proefritten uit te voeren voor het ERTMS beveiligings-systeem.
26 maart 2014. © OVnieuws.info
SLT 2401 en de 2454 vlak voor binnenkomst in station Houten.
10 maart 2014. © OVnieuws.info

.
   
SLT 2641 is onderweg naar haar eindbestemming Breda.
Gilze-Rijen (Vijf Eiken),
18 februari 2014. © OVnieuws.info
SLT 2634 is als stoptrein onderweg naar Utrecht.
Gilze-Rijen (Vijf Eiken),
18 februari 2014. © OVnieuws.info
   
SLT 2408 vlak voor station Gilze-Rijen.
18 februari 2014. © OVnieuws.info
SLT 2634 bij vertrek vanaf station Gilze-Rijen.
18 februari 2014. © OVnieuws.info
   
SLT 2620 staat klaar voor vertrek te Houten Castellum.
4 februari 2014. © OVnieuws.info
SLT 2632 komt van de Schalkwijkse brug afrijden richting
Houten Castellum. 2 februari 2014. © OVnieuws.info
   
SLT 2456 te Schalkwijk. 26 januari 2014. © OVnieuws.info
.
De SLT 2462 en de VIRM 8736 rijden gesamelijk station
Utrecht Centraal binnen. 21 januari 2014. © OVnieuws.info
   
De 2420 uit Uitgeest rijdt hier bij Maarsbergen nog een stukje over het hoofdspoor, om een kilometer verderop
de aftakking naar Rhenen te nemen. In de verte spoedt de IC uit Nijmegen zich richting Utrecht.
9 januari 2014.© Rob Dammers

SLT 2620 staat klaar voor vertrek richting Zwolle (via de Hanzelijn).
4 januari 2014. © OVnieuws.info

.

   
Een DDZ (l) staat naast een SLT (r) in het station van Tilburg.
30 december 2013. © OVnieuws.info
SLT 2434 staat te wachten op vertrek in station Tilburg.
30 december 2013. © OVnieuws.info
   
SLT 2650 komt het station van Tilburg binnengereden.
30 december 2013. © OVnieuws.info
ERTMS 2615 bij vertrekt vanaf Utrecht Centraal.
28 november 2013. © OVnieuws.info
   
Een onbekende SLT rijdt over de wisselstraat aan de noordzijde van Utrecht Centraal. 16 oktober 2013. © OVnieuws.info
SLT 2469 vlak voor station Tilburg. 12 okt 2013. © OVnieuws.info
.
   
SLT 2620 staat klaar voor vertrek als stoptrein naar Roosendaal.
Lage Zwaluwe, 23 sept 2013. © OVnieuws.info
SLT 2662 bij binnenkomst van station Breda. 23 sept 2013.
© OVnieuws.info
   
Een onbekende SLT rijdt over de wisselstraat aan de van Utrecht Centraal. 13 sept 2013. © OVnieuws.info
SLT 2461 staat klaar voor vertrek bij Houten Castellum.
3 februari 2012. © OVnieuws.info
   
Een onbekende SLT rijdt bij Dordrecht Zuid.
Zomer 2009. © Leen Dortwegt.