Socialmedia-kanalen :
|
|||||||||||
OVnieuws.info Index |
Special : De Amstelveenlijn (GVB lijn 25) | ||||||||||
Actueel OVnieuws | |||||||||||
OV bedrijven | Laatste update 30-12-2020 / 20.00 uur |
||||||||||
Railbouw / onderhoud | |||||||||||
Specials over het OV | |||||||||||
Ongevallen in het OV | |||||||||||
OV werkplaatsen | |||||||||||
Back to the 90's | |||||||||||
Reclame treinen / loc's | |||||||||||
Videoreportages | |||||||||||
Spoorbouwprojecten | |||||||||||
Spoorwegmusea | Geschiedenis van de Amstelveenlijn Ruim 30 jaar later is de lijn omgebouwd tot een hoogwaardige tramverbinding, waarvan het uiteindelijk de bedoeling is dat deze doorrijdt naar Uithoorn. De Amstelveenlijn werd op 30 november 1990 officieel geopend. Kort daarna gaat het mis. De traptreden blijken niet bestand tegen de winter, de hydraulica van de deuren hapert en de deuren moeten worden vervangen. Konijnen vraten de kabels op langs de baan. Een zware aanrijding tussen twee sneltrams tijdens het proefbedrijf, maakt dat twee treinstellen langdurig buiten gebruik waren. In 1991 wordt de lijn voor 7 maanden gesloten om noodzakelijke verbeteringen te realiseren. Het bestellen van 12 extra trams loopt bovendien vertraging op en dat legt extra druk op de dan toch al veelgebruikte verbinding. Door de gelijkvloerse kruisingen krijgt het traject naar Amstelveen regelmatig te maken met ongevallen, sommige dodelijk. In 1995 zelfs drie in één maand. Dit leidt tot klachten uit de omliggende wijken, die slagbomen eisten. Doordat het aantal reizigers blijft groeien, reden de sneltrams die inzetbaar waren noodgedwongen veel meer kilometers dan waar op was gerekend. Hierdoor was er aanzienlijk meer onderhoud nodig aan de voertuigen dan vooraf was gepland. Vanaf 2021 maken de S1 en S2 metrostellen definitief plaats voor zijn opvolger: de nieuwe M7. Op zaterdag 2 maart reed Lijn 51 voor het laatst over de Amstelveenlijn. Het werd een bijzondere laatste dag. Tientallen fotografen stonden zaterdag langs de lijn om lijn 51 nog één keer in Amstelveen op de foto te zetten. 'Hoogwaardige' Amstelveenlijn voor 300 miljoen euro Betrouwbare, snelle, veilige en comfortabele tramverbinding Resterende werkzaamheden Gloednieuwe trams op vernieuwde lijn Om het piepen in bogen tegen te gaan zijn de trams voorzien van wielflenssmering. De trams zijn uitgerust met zandstrooiers, camera's aan de zijkant en een black box. Dit type tram leverde CAF ook aan o.a. Utrecht (voor de Uithoflijn), Belgrado, Birmingham, Sydney en Zaragoza. De trams worden voorzien van klimaatbeheersing voor zowel bestuurder als passagiers. De trams zijn 30 meter lang, 2,40 meter breed en zijn geschikt om op het Amsterdamse 600 Volt netwerk te rijden. De tram heeft 50 zitplaatsen en 125 staanplaatsen. Omdat de tram twee cabines heeft zullen de trams, net als de serie 11G en 12G (serie 800 / 900) en de vier tweerichting-Combino's (serie 2201-2204), niet worden uitgerust met een servicebalie. De 15G trams hebben het serienummer 3000. Het GVB heeft 63 nieuwe trams aanschaft, met een optie op 60 extra trams. Van de in totaal 63 15G-trams worden er 25 trams uitgevoerd in de R-net kleurstelling. Deze gaan in gezet worden op Lijn 25. Er worden 38 15G trams in het GVB blauw-wit worden afgeleverd. De eerste blauw-witte tram is op 25 september bij de GVB Hoofdwerkplaats Rail in Diemen afgeleverd. Momenteel worden er nog testritten met deze trams gereden. Korte geschiedenis 15G Tram |
||||||||||
Goederentreinen.nl | |||||||||||
175 jaar Spoorwegen | |||||||||||
Foto's | |||||||||||
Busfoto's | |||||||||||
Metrofoto's | |||||||||||
Tramfoto's | |||||||||||
Treinenfoto's | |||||||||||
Contact | |||||||||||
Mail ons | |||||||||||
De stations / haltes (Klik op de foto voor meer foto's en informatie) | |||||||||||
Station Amsterdam Zuid |
(Tijdelijke halte) Parnassusweg |
A.J. Ernststraat |
|||||||||
Van Boshuizenstraat |
Uilenstede |
Kronenburg |
|||||||||
Zonnestein |
Onderuit |
Oranjebaan |
|||||||||
Ouderkerkerlaan |
Sportlaan |
Meent |
|||||||||
Brink |
Poortwachter |
Sacharovlaan |
|||||||||
Westwijk |
Opstelterrein Legmeerpolder |
||||||||||
Specials over de Amstelveenlijn | |||||||||||
Vernieuwde Amstelveenlijn officieel geopend . |
|||||||||||
De 15G-trams op wagenstelnummers (klik op de foto voor meer info en foto's over die tram) | |||||||||||
3001 |
3002 |
3003 |
|||||||||
3004 |
3005 |
3006 |
|||||||||
3007 |
3008 |
3009 |
|||||||||
3010 |
3011 |
3012 |
|||||||||
Helaas hebben we dit stel nog niet op foto. |
|||||||||||
3013 |
3014 |
3015 |
|||||||||
3016 |
3017 |
3018 |
|||||||||
Helaas hebben we dit stel nog niet op foto.
|
Helaas hebben we dit stel nog niet op foto. |
Helaas hebben we dit stel nog niet op foto. |
|||||||||
3019 |
3020 |
3021 |
|||||||||
3022 |
3023 |
3024 |
|||||||||
Helaas hebben we dit stel nog niet op foto. |
|||||||||||
3025 |
Bekijk de binnenkant van de 15G tram |
||||||||||
Bekijk onze filmbeelden over de 15G tram op de Amstelveenlijn. |
|||||||||||
Lees en bekijk: |
|||||||||||