Socialmedia-kanalen :
OVnieuws.info Index
De binnenkant van de nieuwe 15G tram van GVB
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

29-12-2020 / 20.30 uur
AMSTELVEEN / AMSTERDAM - Na een reis van ruim 9 dagen is in de nacht van 25 op 26 april 2019 de eerste 15G tram van het GVB bij de Hoofdwerkplaats Rail (HWR) in Diemen gearriveerd.

De tram kwam rechtstreeks uit de fabriek van CAF in Zaragoza, Spanje. De reis via Frankrijk en Duitsland duurde 9,5 dag. De dieplader met de nieuwe 15G tram heeft ruim 2.300 kilometer afgelegd. Na aankomst is de tram met behulp van een speciaal aflopend stukje spoor (‘ramp’) op het inzetspoor gezet.
.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

Sindsdien heeft het GVB vele proefritten met de trams gereden. Inmiddels zijn er ook meerdere trams afgeleverd aan het GVB. Sinds begin december rijden de 15G trams op de vernieuwde Amstelveenlijn.

De trams zijn (somminge worden nog) geleverd door het Spaanse CAF en is van het type Urbos 100. De 100 staat voor de 100% lage vloer die de tram heeft. De vloer hoogte is 300 mm. Dit maakt het instappen voor mindervalide reizigers en voor mensen met een kinderwagen extra gemakkelijk. Tevens beschikt de tram over een elektronische uitschuiftrede (rolstoelplank) die door de bestuurder bediend kan worden.

Om het piepen in bogen tegen te gaan zijn de trams voorzien van wielflenssmering. De trams zijn uitgerust met zandstrooiers, camera's aan de zijkant en een black box. Dit type tram leverde CAF ook aan o.a. Utrecht (voor de Uithoflijn), Belgrado, Birmingham, Sydney en Zaragoza. De trams worden voorzien van klimaatbeheersing voor zowel bestuurder als passagiers.

De trams zijn 30 meter lang, 2,40 meter breed en zijn geschikt om op het Amsterdamse 600 Volt netwerk te rijden. De tram heeft 50 zitplaatsen en 125 staanplaatsen. Omdat de tram twee cabines heeft zullen de trams, net als de serie 11G en 12G (serie 800 / 900) en de vier tweerichting-Combino's (serie 2201-2204), niet worden uitgerust met een servicebalie. De 15G trams hebben het serienummer 3000.

Het GVB heeft 63 nieuwe trams aanschaft, met een optie op 60 extra trams. Van de in totaal 63 15G-trams worden er 25 trams uitgevoerd in de R-net kleurstelling. Deze worden inzet worden op Lijn 25 naar Amstelveen Westwijk. Er worden 38 15G trams in het GVB blauw-wit worden afgeleverd. De vervoerder maakt later bekend op welke lijnen deze ingezet gaan worden.

Een paar weetjes over de nieuwe 15G tram
- De naam 15G is gekozen omdat deze tram de 15e generatie gelede trams is van het GVB
- Het tramtype is een Urbos 100 van CAF
- De tram is 30 meter lang
- In de tram zijn 50 zit- en 125 staanplaatsen

Maar hoe zien de 15G trams er nu van binnen uit?

Kijk naar onze onderstaande reportage.

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
   
 
Bekijk onze filmbeelden.
 

Sinds begin december rijden de 15G trams in de dienstregeling op de Amstelveenlijn.
Op de foto zien we een "duifie" van tramstel 3022 op eindhalte Westwijk.

 
Tramstellen 3011 en de 3012 (l) en de 3004 (r) staan bij halte Poortwachter.
 
Tramstellen 3002 en de 3001 rijden over het kruispunt van de Gondel met de Groenelaan.
Rechts in beeld staat het grote reclamebord waarop de Amstelveenlijn wordt aangekondigd.
 
We nemen een kijkje in de cabine van de nieuwe 15G tram.
 
 
De tram is ruim en overzichtelijk gebouwd.
 
In de tram hangen duidelijke informatieschermen.
 
Aparte rode zittingen voor ouderen en/of mindervalide reizigers.
 
 
 
 
Plaats voor rolstoelgebruikers.
 
 
 
Op deze foto is goed te zien dat de tram erg wendbaar in bochten is.
 
Stangen om je aan vast te houden.
 
 
 
Door de tram heen hangen diverse beveiligingscamera's.
 
 
De trams kunnen gekoppeld rijden.
 
En natuurlijk is het niet de bedoeling dat men op de koppeling staat of er overheen stapt.