Socialmedia-kanalen :
OVnieuws.info Index
Bijzondere laatste dag van Lijn 51 op de Amstelveenlijn
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

04-03-2019 / 20.00 uur
AMSTERDAM - Op zaterdag 2 maart reed hij voor het laatst, Lijn 51 over de Amstelveenlijn. Het werd een bijzondere laatste dag. Tientallen fotografen stonden zaterdag langs de lijn om lijn 51 nog één keer in Amstelveen op de foto te zetten.

Geschiedenis
De Amstelveenlijn is de railverbinding tussen Amsterdam Zuid en Amstelveen Westwijk. Het mocht nooit een echte metrolijn zijn, maar het midden hield tussen een metro en een tram en daardoor de nodige technische problemen over zich afriep.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

Ruim 28 jaar later wordt de lijn omgebouwd tot een hoogwaardige tramverbinding, waarvan het uiteindelijk de bedoeling is dat deze doorrijdt naar Uithoorn.

De Amstelveenlijn werd op 30 november 1990 officieel geopend. Kort daarna gaat het mis. De traptreden blijken niet bestand tegen de winter, de hydraulica van de deuren hapert en de deuren moeten worden vervangen. Konijnen vraten de kabels op langs de baan. Een zware aanrijding tussen twee sneltrams tijdens het proefbedrijf, maakt dat twee treinstellen langdurig buiten gebruik waren. In 1991 wordt de lijn voor 7 maanden gesloten om noodzakelijke verbeteringen te realiseren. Het bestellen van 12 extra trams loopt bovendien vertraging op en dat legt extra druk op de dan toch al veelgebruikte verbinding. Door de gelijkvloerse kruisingen krijgt het traject naar Amstelveen regelmatig te maken met ongevallen, sommige dodelijk. In 1995 zelfs drie in één maand. Dit leidt tot klachten uit de omliggende wijken, die slagbomen eisten. Doordat het aantal reizigers blijft groeien, reden de sneltrams die inzetbaar waren noodgedwongen veel meer kilometers dan waar op was gerekend. Hierdoor was er aanzienlijk meer onderhoud nodig aan de voertuigen dan vooraf was gepland.

Levensduur
Na 28 jaar ploeteren, lopen de metrostellen S1 en S2 tegen het einde van hun levensduur. Ze moeten nog even door en gaan na maart 2019 een tweede leven als echte metro tegemoet. Daarvoor moeten ze wel worden aangepast. De klaptreden worden vastgezet op de metrobreedte en de voertuigen zijn afgelopen najaar voorzien van Trein TV  monitors om te kunnen volgen of iedereen veilig is in- en uitgestapt. De rit zal niet meer naar Amstelveen gaan. De voertuigen krijgen nog éénmaal een grote onderhoudsbeurt en rijden de komende jaren op de lijnen 50, 51, 53 en 54. Vanaf 2021 maken de S1 en S2 metrostellen definitief plaats voor zijn opvolger: de nieuwe M7.

Start bus 55 en 551
Nu lijn 51 niet meer rijdt tussen Station Zuid en Westwijk betekent dit dat per 3 maart alle haltes vanaf Amstelveen Centrum tot en met Westwijk buiten gebruik zijn. De sneltram 51 wordt vervangen door bus 55 en pendelbus 551. Ook is halte Zonnestein per 3 maart buiten gebruik voor lijn 5. Reizigers van lijn 5 kunnen dan gebruik maken van de tijdelijke halte Biesbosch. Reizigers wordt geadviseerd voor vertrek hun reis te plannen op bijvoorbeeld 9292.nl.

Start werkzaamheden gehele traject
Werd er tot op heden nog op slechts een aantal locaties gewerkt, met het einde van sneltram 51 kan hoofdaannemer VITAL op het gehele traject van De Boelelaan/VU tot en met Westwijk starten met het ombouwen van de Amstelveenlijn tot een nieuwe, hoogwaardige tramverbinding. Haltes die niet meer terugkomen worden verwijderd, haltes die blijven worden compleet vernieuwd en ook wordt het spoor grotendeels vernieuwd. In het weekend van 9 en 10 maart is lijn 5 tussen Station Zuid en Amstelveen Stadshart buiten gebruik. Ter vervanging rijdt bus 45. VITAL werkt dit weekend 52 uur non stop door bij de haltes Kronenburg en Zonnestein en in Buitenveldert. Meer informatie over de werkzaamheden vindt u op www.amstelveenlijn.nl.

Wij waren zaterdag overdag langs de Amstelveenlijn te vinden en maakte de onderstaande foto- en filmreportage.

Voor alle foto- en filmbeelden geldt: © OVnieuws.info

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
.
.
.
.
.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bekijk onze filmbeelden.
 
Voor de laatste dag stond hij nog op de borden: Metrolijn 51 naar Westwijk.
 
De lijnenkaart zoals deze in de metrostellen stond aangegeven tussen Zuid en Westwijk.
 
Lijn 51 begint op het Centraal Station.
 
Via Amsterdam Amstel en Amsterdam Rai komt de metro bij station Amsterdam Zuid aan. Op dit deel van het traject krijgen de metrostellen hun stroom via de derde rail.  Op Station Zuid werden de pantografen uitgeklapt, en werd overgeschakeld op stroom vanuit de bovenleiding. Het metrotraject heeft een spanning van 750 V, het traject tussen Station Zuid en Amstelveen Westwijk 600 V, zoals de rest van het tramnet.

Tussen Station Zuid en Amstelveen is het omgrenzingsprofiel kleiner: de metrolijn is geschikt voor materieel met een breedte van 3,00 meter, de sneltramlijn voor een breedte van 2,65 meter. Om dit verschil te overbruggen worden op het metrotraject treeplanken gebruikt, bij het vertrek vanaf Station Zuid richting Amstelveen werden deze treeplanken ingeklapt. De foto toont lijn 51 vlak voor station Zuid.

 
Na station Zuid rijdt Lijn 51 onder de A10 door naar de Parnassusweg. Deze tunnel zal in de nieuwe situatie verdwijnen.
 
Niet alleen metrostellen uit de S1 en S2-serie rijden op de Amstelveenlijn, ook de 4 metrostellen uit de S3-serie kunnen op deze lijn rijden.
Op de foto steken metrostellen 71 en 70 de Van Nijenrodeweg over. Stel 71 is nog het enige CAF-stel dat in de GVB kleuren rijdt. De rest rijdt in het R*NET-uiterlijk rond.
 
 
Op het stuk Amstelveenlijn tussen halte De Boelelaan en Amstelveen Centrum rijdt ook tramlijn 5.
 
Bij halte Zonnestein wordt al een paar weken gewerkt aan voorbereidingen voor een ongelijkvloerse kruising.
 
 
De stellen 70 en 71 rijden over de Beneluxbaan richting Westwijk.
 
Metrostellen 68 en 69 staan bij halte Amstelveen Centrum.
 
Voor de allerlaatste dag dat er een metro in Amstelveen reed.
 
Metrostellen 61 en 65 komen aanrijden bij halte Marne.
 
Metrostellen 49 en 50 zijn net weggereden bij halte Brink.
 
Metrostellen 65 en 61 zijn onderweg vanaf halte Poortwachter naar halte Brink.
 
Metrostellen 45 en 46 vlak voor halte Poortwachter.
 
Metrostellen 69 en 68 steken de overgang met de Bovenkerkerweg over. Deze overgang is beveiligd met overwegbomen.
 
De metrostellen 46 en 45 komen uit de onderdoorgang met de Bovenkerkerweg vandaan gereden.
 
Metrostellen 51 en 52 staan bij eindhalte Westwijk.
 
GVB directeur Alexandra van Huffelen kwam persoonlijk naar Westwijk om het personeel te bedanken voor hun inzet op lijn 51.
 
Metrostel 51 op het eindpunt van lijn 51, Westwijk.