Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info |
|||||||||||
OVnieuws.info Index |
Sporen naar het front; De rol van de trein in oorlogstijd |
||||||||||
Actueel OVnieuws | |||||||||||
Specials over het OV | 28-03-2013 / 15.30 uur De expositie omvat een groot aantal |
||||||||||
Ongevallen in het OV | |||||||||||
OV werkplaatsen | |||||||||||
175 jaar Spoorwegen | |||||||||||
Back to the 90's | |||||||||||
Reclame treinen / loc's | |||||||||||
Videoreportages | |||||||||||
Spoorbouwprojecten | |||||||||||
Spoorwegmuseum | |||||||||||
Foto's | |||||||||||
Busfoto's | internationale bruiklenen, waaronder enkele oorlogslocomotieven, leger- en pantsertreinen. 300 jaar Vrede van Utrecht Trein in oorlogstijd Om de rol van de trein bij oorlogsvoering voor de bezoekers op aansprekende wijze voor het voetlicht te brengen, worden er een aantal thema’s behandeld. Elk thema wordt met foto’s uit heden en verleden, filmpjes, voorwerpen, diorama’s en persoonlijke getuigenissen aangekleed. De thema's zijn: - De transportpuzzel OVnieuws.info nam op 27 maart (drie dagen voor de opening) alvast een kijkje en maakte de onderstaande fotoreportage. |
||||||||||
Metrofoto's | |||||||||||
Tramfoto's | |||||||||||
Treinenfoto's | |||||||||||
OV bedrijven | |||||||||||
Arriva | |||||||||||
BBA (voormalig) | |||||||||||
Breng | |||||||||||
Connexxion | |||||||||||
EBS | |||||||||||
GVB | |||||||||||
GVU | |||||||||||
Hermus | |||||||||||
HTM | |||||||||||
HTM-Buzz | |||||||||||
Limex (voormalig) | |||||||||||
Novio (voormalig) | |||||||||||
NS | |||||||||||
Qbuzz | |||||||||||
RET | |||||||||||
Stadsbus Maastricht (vm) | |||||||||||
Stadsvervoer Ned. (vm) | |||||||||||
Syntus | |||||||||||
Veolia | |||||||||||
Railbouw / onderhoud | |||||||||||
BAM | |||||||||||
Eurailscout | |||||||||||
Spitzke | |||||||||||
Strukton | |||||||||||
VolkerRail | |||||||||||
Contact | |||||||||||
Mail ons | |||||||||||
Bij binnenkomst ziet men gelijk drie na gebouwde loodsen. Hetgeen direct indruk maakt. |
|||||||||||
Met deze posters werd men gewaarschuwd om het in de trein niet over militaire aangelegenheden te hebben. |
|||||||||||
Diverse uiterst mooie manquette's zijn er te zien. |
|||||||||||
Echte tanks in het museum! |
|||||||||||
De loop van de Houwitser wordt naar binnen gebracht. Het stuk is in bruikleen van het Engelse artilleriemuseum Camp Larkhill. De loop alleen al is 16,5 meter lang, het gevaarte weegt zo’n 250 ton. Dit enorme kanon werd gebruikt voor de verdediging van de Engelse kust tijdens de Tweede Wereldoorlog. Vervoer over het spoor was door het grote gewicht van de granaatwerper niet mogelijk. Daarom is hij in twee delen over de weg vervoerd. |
|||||||||||
Met veel gemanouvreer wordt de loop van de Houwitser het museum binnengebracht. |
|||||||||||
En hierop zal de zware loop geplaatst worden. Dan is de Houwitser weer compleet. |
|||||||||||
VSM-loc Loc 52 3879 |
|||||||||||
De "Engelse" Kolenbak. |
|||||||||||
Ook de oorlog in gebieden over zee worden belicht. |
|||||||||||
Een pantsertrein, in bruikleen van het Museum of the Slovak National Uprising uit Slowakije |
|||||||||||
Een opschaal gemaakte manquette van superkanon Dora. De Dora is het
grootste spoorweggeschut ooit gemaakt. |
|||||||||||
Echte overgebleven minutie van de Dora. |
|||||||||||
Extra informatie over de Dora Het model van het grootste spoorweggeschut ooit is met zijn 9 meter lang al imposant om te zien. Het originele kanon was 50 meter lang, 12 meter hoog en had een schootsbereik van bijna 50 km. Het Duitse leger liet er twee vervaardigen door de Krupp-Fabriek, de Schwerer Gustav en de Dora. De eerste vernoemd naar de directeur van de fabriek, Gustav Krupp, de tweede naar zijn vrouw. De Schwerer Gustav kwam slechts één keer in actie in 1942 bij de Russische stad Sebastopol. Hiervoor moesten er wel eerst twee sporen worden aangelegd. Deze liepen in een bocht omdat de loop van het kanon niet naar links of rechts kon draaien. Het geschut werd langzaam over de rails gereden om de juiste schietrichting te bepalen. Na slechts 48 schoten te hebben gelost was de loop versleten en vervolgens is het kanon nooit meer gebruikt. De Dora is zelfs nooit ingezet. Beide kanonnen zijn aan het einde van de oorlog verwoest. De Engelse modelbouwer Peter Shaw maakte een model van de Dora op schaal 1:6. |
|||||||||||