Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl
OVnieuws.info Index
Arriva
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

Arriva Nederland is onderdeel van Arriva Group, waar Deutsche Bahn eigenaar van is. Arriva verzorgt personenververvoer en is actief in 14 Europese landen. In Nederland telt Arriva zo’n 5.500 medewerkers. Je kunt hun tegenkomen in de provincies Drenthe, Flevoland, Fryslân, Gelderland, Groningen, Limburg, Noord-Brabant, Overijssel en Zuid-Holland. Naast trein- en busvervoer varen ze samen met Koninklijke Doeksen de Waterbus in Zuid-Holland en zijn ze actief in de Nederlandse touringcarbranche onder de naam Arriva Touring. Arriva Touring verzorgt ook het vervoer op Amsterdam Airport Schiphol.

Feiten & cijfers
  • 1.500 bussen
  • 164 treinen
  • 5.500 medewerkers
OV-klantenbarometer
Ieder jaar wordt onafhankelijk de landelijke OV-klantenbarometer uitgevoerd. Een enquête onder ruim 22.000 reizigers waarbij de klanttevredenheid wordt getoetst in het regionale openbaar vervoer. De afgelopen jaren scoort Arriva met zowel haar bus- als haar treinconcessies boven het landelijke gemiddelde. Voor hun dienstverlening in 2020 werden ze met een 7,9 beoordeeld.
Railbouw / onderhoud
Ons eigen forum
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea
Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact  
Mail ons


Klimaat ambities
Arriva staat als vervoerder middenin de samenleving. Ze besteden veel aandacht en tijd aan de hoogst mogelijke kwaliteit van hun openbaar vervoer en daar houdt hun verantwoordelijkheid niet op. Zij willen een waardevolle bijdrage leveren aan onze samenleving als geheel. Maatschappelijk en verantwoord. Hier zetten ze zich iedere dag weer voor in. Ook op het gebied van duurzaamheid, klimaat en leefomgeving, willen ze stappen zetten.

Arriva werkt dag in dag uit aan hun doelstellingen voor het klimaat en de leefomgeving. Met grote en kleine stappen bewegen ze naar hun doel om in 2025 CO2-neutraal te werken. Ze denken dat doel te bereiken door voor 90% in te zetten op reductie en voor 10% op compensatie. Daarvoor heeft Arriva een Route Duurzaamheid uitgestippeld.

Onderweg naar vervoermiddelen zonder CO2-uitstoot
Samen met hun opdrachtgevers en partners vervangt en moderniseert Arriva de vervoermiddelen om de uitstoot van CO2 steeds verder te beperken. In onder andere Leeuwarden, 's-Hertogenbosch, Leiden en de provincie Limburg rijden ze met steeds meer elektrische bussen. Ook tanken ze in steeds meer regio’s HVO (Hydrotreated Vegetable Oil). Dat is een milieuvriendelijke variant voor het gebruik van fossiele diesel. Daarmee zijn ze in 2021 gestart in onze regio Oost (Achterhoek/Rivierenland). In 2022 gaat Arriva ook in regio Limburg met een groot deel hun bussen over op deze biobrandstof en met een aantal bussen in onze regio West. Daarnaast doen ze ook proeven met bussen en treinen om de mogelijkheden te bekijken voor de inzet van waterstof.

De Arriva treinvloot maakt ook grote stappen. Hun nieuwe flexibele innovatieve treinen (WINK) hebben een CO2-meter en zijn partieel elektrisch en rijden op de eerder genoemde biodiesel op basis van afvaloliën.

De bestaande dieseltreinen in Limburg en de Noordelijke lijnen worden aangepakt om de uitstoot met 45% per reizigerskilometer te verminderen.

Klimaat verantwoord rijden
Naast het materieel is de manier waarop Arriva rijdt van belang. Zo hebben ze het programma ‘Driving Arriva’. In dit programma coachen ze chauffeurs, op basis van de nieuwste data en technieken, om zo zuinig en comfortabel mogelijk te rijden. Zo hebben ze extra focus op het tijdig vertrekken, anticipatie onderweg en het beperken van onnodig stationair draaien.

Samen met ProRail en Stadler is Arriva bezig met ATO (Automatic Train Operation). Hiermee kunnen treinen dichter op elkaar rijden en vergroten we de capaciteit op het spoor. Door het gelijkmatiger rijden, daalt het energieverbruik van hun treinen.

Testcase Arriva: proef om met een batterijtrein te rijden op niet-geëlektrificeerd spoor
Duurzaam werken vraagt ook om lef om te innoveren. Daarbij past de proef die Arriva in zal zetten om als eerste vervoerder te bewijzen dat een trein met batterij-aandrijving ook geschikt is om te rijden op een niet-geëlektrificeerd baanvak en daarmee een goed alternatief kan zijn voor verdere verduurzaming.

Duurzame gebouwen
Ook voor de huisvesting kijkt Arriva zoveel mogelijk naar duurzame oplossingen. Zo hebben hun vestigingen in onder andere Leeuwarden, Meppel en Oosterwolde, maar ook de garage in Heerenveen zonnepanelen. Binnen de vestigingen worden sensoren gebruikt om het waterverbruik te beperken en ledlampen en bewegingsmelders om de energieconsumptie te laten dalen. Natuurlijk doen ze ook aan afvalscheiding.

Bij nieuwbouw is het klimaat een structureel onderdeel van de opdracht. Zo is de nieuwe werkplaats in Maastricht bijna zelfvoorzienend. Deze werkplaats is gasloos en voorzien van zonnepanelen.

Duurzaamheid doen we samen
Naast Arriva's eigen initiatieven werken ze samen en ondersteunen ze projecten van hun partners. Zo ontwikkelen ze met kunstenares Claudy Jongstra duurzame Arriva kleding op basis van lokale grondstoffen en afvalplastic.

Samen met hun reizigers spaart Arriva voor bomen met het landelijke ‘Samen voor Groen’ programma. Hiermee worden er bomen in zowel Nederland als in de tropen aangeplant. De teller staat al bijna op 50.000 bomen en blijft oplopen (stand eind 2021). Voor de aanplant van deze bomen werkt Arriva samen met hun partner Trees for All.

Natuurbescherming verdient de aandacht die Arriva ook ondersteunen met hun bestemmingstreinen in Limburg. De lokale ‘awareness’ voor de natuur in onder andere de natuurgebieden De Groote Peel (Staatsbosbeheer), Mookerheide, Geuldal (Natuurmonumenten) en ’t Joamerdal (Limburgs Landschap) wordt actief gepromoot.

   
Foto's van Arriva materieel (dit wordt binnenkort geupdate):
   
 
 
   
   
Specials die wij de afgelopen jaren over Arriva gemaakt hebben (van nieuw naar oud) :
           

Testen met
batterijtrein

.

Perspresentatie eerste compleet vernieuwde GTW van Arriva
.
Aankomst eerste drie WINK-treinstellen van Arriva in Nederland
.
Eerste Arriva GTW in nieuwe kleuren noordelijke nevenlijnen

Eerste waterstoftrein in Nederland

.

           
Transit Oost Thema Dagen 2016 “Spoor & Techniek”
Perspresentatie van de nieuwe Arriva Flirt
.
Arriva 260 met de
Ellen Ten Damme reclame

Minister Peijs neemt nieuwe Arriva-trein in gebruik

Nieuwe GTW-treinen van Arriva
.
Opening van Voith Railservices werkplaats in Leeuwarden