Socialmedia-kanalen :
OVnieuws.info Index
In beeld: Perspresentatie eerste compleet vernieuwde GTW van Arriva
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

30-07-2020 / 11.00 uur
LEEUWARDEN - Op donderdag 16 juli 2020 presenteerde Arriva de eerste vernieuwde GTW-trein. De trein is zowel binnen als buiten compleet vernieuwd.

Op 28 mei 2020 brachten we al een special over de vernieuwde buitenkant van de GTW's die op de Noordelijke Nevenlijnen rijden maar nu kunnen we jullie ook een kijkje van de binnenkant geven.

Wat is er vernieuwd: van een nieuwe jas tot oplaadpunten
Naast een nieuwe look hebben de vernieuwde GTW-treinen

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

batterijen die de remenergie opslaan. Hierdoor zijn ze niet alleen duurzamer, ook zijn ze stiller op het station. Door de remenergie op te slaan hoeft de trein namelijk niet stationair te draaien bij stilstand om alle systemen, zoals verlichting en airco, werkende te houden. Daarnaast vergroot het reiscomfort van de reizigers door een groot aantal vernieuwingen:

  • Oplaadpunten bij iedere stoel
  • Gescheiden afvalinzameling
  • Gebruik van e-leather (duurzamere optie voor leer) op de hoofdsteunen
  • Zitplaatsindicator aan de buitenzijde van de trein
  • Schermen met reisinformatie in gehele trein
  • Toilet met verschoontafel voor baby’s
  • Geen eerste klas meer, maar een volledige trein met dezelfde hoogwaardige kwaliteit en voorzieningen (inclusief een afgesloten stiltecoupé

Geen onderscheid meer tussen eerste en tweede klas
In de vernieuwde GTW-trein en de WINK-trein is er geen onderscheid meer tussen eerste en tweede klas zitplaatsen. Met de vernieuwde treinen krijgt iedere reiziger een trein waar hij de prijs betaalt voor de tweede klas maar het comfort van de eerste klas ervaart. Dit was een uitvraag van de opdrachtgevers voor de nieuwe treinconcessie. De eerste vernieuwde GTW-trein zal eerst alleen worden ingezet op de trajecten in Friesland. Op deze trajecten wordt ook in de huidige concessie al geen eerste klas tarief gehanteerd. Vanaf september 2020 wordt het eerste klas tarief op de treinlijnen van Arriva in Groningen en Friesland in zijn geheel afgeschaft.

Gehele treinenvloot vernieuwd
Samen met treinenbouwer Stadler wordt de hele treinvloot van 50 treinen vernieuwd. Per toerbeurt worden de treinen in 2020 en 2021 van binnen en buiten onder handen genomen. De vernieuwing is onderdeel van de nieuwe treinconcessie die eind van dit jaar start. In 2017 hebben de provincies Groningen en Fryslân en Niedersachsen de concessie voor de tweede keer op rij gegund aan Arriva. Met de winst van deze concessie blijft Arriva tot en met 2035 het treinvervoer op de Noordelijke lijnen verzorgen. In het voorjaar van 2021 komen er 18 nieuwe WINK-treinen naar het Noorden. Deze gaan op HVO rijden. Ook wordt op verschillende trajecten de dienstregeling uitgebreid met extra spitstreinen. Deze nieuwe dienstregeling wordt in aankomend najaar bekend gemaakt.  

Voor alle foto- en filmbeelden geldt: © OVnieuws.info

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bekijk onze filmbeelden.
 
Op het station van Leeuwarden stond langs perron 2 treinstel 327 klaar voor de perspresentatie.
 
Nieuw is de Zitplaatsindicator aan de buitenzijde van de trein. Van 100% tot 16 % beschikbare zitplaatsen brandt hij groen,
van 15% tot 1% brandt hij geel en bij 0% beschikbare zitplaatsen brandt hij rood.
 
Ook nieuw zijn de camera's aan de buitenzijde van de trein.
 
Arriva met het nieuwe logo. De aanduiding "a DB company" zoals op de nieuwe flirt treinstellen in Limburg, staat er niet bij.
Ook de type naam "Spurt" die Arriva de GTW's had meegegeven staat niet meer op de trein.
 
Machinist Jan Bos stond (met mondkapje) klaar om de genodigden welkom te heten.
 
Regiodirecteur Arriva Nederland, Milfred Hart heet de genodigden van harte welkom.
 
vertelt over het hele vernieuwings proces van de GTW.
 
Een gedeelte van de trein is ingericht als stiltecoupe.
 
 
 
 
Aan de rugleuning van alle stoelen hangt een klaptafeltje.
 
Schermen met reisinformatie hangen in de gehele trein.
 
Gestoffeerde klapstoeltjes op de balkons.
 
Ook op de balkons bakken voor het gescheiden inzamelen van afval.
 
De achterste stoelen van deze rij zijn ingericht voor mindervalide reizigers.
 
 
Dit is subtiel aangeduid op de e-leather hoofdsteunen.
 
Ruimte voor invalidewagens, kinderwagens en/of fietsen.
 
Een zeer goede service van Arriva is dat in elke vernieuwde GTW een AED aan boord heeft.
 
De vernieuwde (rolstoelvriendelijke) toilet.
 
Nieuw is ook de uitklapbare verzorgingstafel voor de baby.
 
Een gedeelte van de trein is ingericht als werkruimte.
 
Hier zijn ook tafelbladen aangebracht waarop met een laptop gewerkt kan worden en er zit een vuilnisbakje in verwerkt.
 
Tussen alle stoelen zijn stopcontacten en UBS-oplaadpunten bevestigd.
 
In de trein zijn vele camera's aanwezig voor de veiligheid van zowel de passagiers als het personeel.
 
Op diverse plaatsen in de trein zijn SOS knoppen aangebracht waarbij de reiziger (in geval van nood) contact kan hebben met de machinist.
 
Na de perspresentatie volgde gelijk de eerste rit in commerciele reizigersdienst.
We zijn de vernieuwde GTW bij vertrek uit station Leeuwarden.
Links op de foto staat de 'oude' GTW 324 naar Sneek te wachten op vertrek.
 
De machinist komt station Deinum binnengereden.
 
Vernieuwde GTW 327 vlak na vertrek uit Franeker richting Harlingen Haven.
 
De trein is aangekomen in Harlingen Haven.
 
De vernieuwde GTW 327 bij vertrek uit Harlingen Haven.
 
 
GTW 327 vlak voor station Franeker.
 
De vernieuwde GTW bij binnenkomst van station Leeuwarden.
 

Lees en bekijk ook:

Aankomst eerste drie WINK-treinstellen van Arriva in Nederland (2020)

Eerste Arriva GTW in nieuwe kleuren Noordelijke Nevenlijne (2020)

De nieuwe Arriva Flirt (2016)

Minister Peijs neemt nieuwe Arriva-trein in gebruik (2006)

In beeld: Nieuwe GTW-treinen van Arriva (2006)