Socialmedia-kanalen :
OVnieuws.info Index
Nieuwe elektrische Arriva-bussen voor ’s-Hertogenbosch gepresenteerd
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

05-04-2018 / 11.00 uur
’s-HERTOGENBOSCH - Bij LAB.073 in ’s-Hertogenbosch zijn afgelopen week in aanwezigheid van Christophe van der Maat, gedeputeerde Mobiliteit en Samenwerking van de provincie Noord-Brabant, wethouder Jan Hoskam van de gemeente ’s-Hertogenbosch en Anne Hettinga, voorzitter Raad van Bestuur Arriva Nederland, negen nieuwe elektrische bussen gepresenteerd. De elektrische bussen worden vanaf 1 april ingezet op lijn 8 en 9 in ’s-Hertogenbosch. Deze innovatieve bussen kennen geen uitstoot van uitlaatgassen en zijn bovendien stiller. Na de elektrische bussen op lijn 70 naar Transferium de Vliert, kunnen nu ook de reizigers van lijn 8 en 9

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea
(Vught – Maasoever via Centraal Station v.v.) kennis maken met de elektrische bussen.

‘Met de inzet van deze elektrische bussen zetten we weer een stap vooruit in de verduurzaming van het OV. Het doel is om in 2025 al het openbaar vervoer in Brabant geheel emissieloos te laten rijden. Na Eindhoven kan ook ’s-Hertogenbosch nu gaan genieten van nog meer stil en duurzaam OV. In dit tempo is in 2025 alle OV in Brabant zero emissie als het aan de provincie ligt,’ aldus gedeputeerde Christophe van der Maat van de provincie Noord-Brabant.

‘Mobiliteit staat voor circa 30% van onze klimaatopgave. Daarom werken we met de provincie Noord-Brabant en Arriva al sinds 2009 aan elektrisch busvervoer. Zo maakten we in ’s-Hertogenbosch meerdere innovatieve projecten mede mogelijk. Met drie grote volledig elektrische bussen in de stadsdienst was ’s-Hertogenbosch één van de eerste steden met deze bussen. Met deze uitbreiding zetten we nu weer een stap naar een klimaatneutrale gemeente,’ aldus wethouder Jan Hoskam van gemeente ’s-Hertogenbosch.

Type bussen
In ’s-Hertogenbosch gaat Arriva, naast de bestaande elektrische bussen, negen VDL Citea SLF-120 Electric inzetten. Deze bussen kennen geen uitstoot van uitlaatgassen en zijn bovendien stiller en rijden op groene stroom. Daarnaast hebben de bussen een luxueuze uitstraling en zijn ze voorzien van extra comfort middels USB oplaadpunten voor mobiele apparatuur, WIFI en een extra in- en uitstapdeur. Ook zijn de bussen vanwege de lage vloer bij de in- en uitstapdeur optimaal toegankelijk voor rolstoelgebruikers en passagiers met kinderwagens.

Unieke laad-methode
De elektrische bussen worden gedurende de dag opgeladen bij het laadstation aan de halte Maasoever (eindpunt lijn 8 en 9). Deze laad-methode, die verweven is in de dienstregeling door alleen te laden in een woonwijk, is uniek in Nederland. Het laadstation bestaat uit twee laders, waarbij er altijd één bus aan het laden is, die afgewisseld wordt met de bus die de dienstregeling rijdt. De chauffeur zet op het eindpunt de bus aan de lader en wisselt zelf van bus. De bussen worden geladen middels een pantograaf op het dak van de bus bij een lader van het type Heliox DC300. Dit is een lader die 350 kW per uur kan laden. Per minuut wordt er ongeveer 5kW geladen, waarmee de bus ongeveer 5 km kan rijden. De totale lengte van deze buslijnen is 20 km (lijn 8) en 22,5 (lijn 9) enkele reis. Door het ‘snel-laden’ gedurende de dag is er steeds voldoende capaciteit beschikbaar.

Instructie en testritten
Alle chauffeurs hebben de elektrische bussen getest en een opleiding gehad hoe de batterij opgeladen moet worden. Het rijden van een elektrische bus wijkt niet veel af van een diesel-bus. Het laden is echter wel een nieuwe techniek en daarnaast rijdt de elektrische bus ‘stiller’. De bussen zijn de afgelopen periode in een zogenoemde schaduwdienstregeling ingezet in de stadsdienst. Zo is onder andere het bereik en laden van de bussen goed getest en zijn de chauffeurs geïnstrueerd. Op basis van de testritten, heeft Arriva er alle vertrouwen in dat de elektrische bussen een betrouwbare dienstregeling kunnen rijden.

Ontwikkeling elektrisch vervoer binnen Arriva
Arriva heeft de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan met elektrisch vervoer in het hele land. Momenteel rijden er 44 elektrische Arriva-bussen in Nederland. Vanaf zondag 1 april komen deze 9 elektrische bussen daarbij.

Anne Hettinga, bestuursvoorzitter Arriva Nederland: ‘Als organisatie doen wij steeds meer op het gebied van duurzaamheid en schonere bussen. We zijn bezig met een uitdagende transitie binnen het OV. De afgelopen jaren hebben we diverse ervaringen opgedaan met elektrisch vervoer en ik ben er trots op dat we nu ook in ’s-Hertogenbosch weer een volgende stap kunnen maken naar meer elektrisch vervoer. Dit is mede te danken aan de goede samenwerking met de provincie Noord-Brabant en de gemeente ‘s-Hertogenbosch.’
Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
.
.
.
.
.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bekijk onze filmbeelden.
 
Anne Hettinga, voorzitter Raad van Bestuur Arriva Nederland, spreekt de genodigden toe.
 
Onder grote belangstelling knipt Christophe van der Maat, gedeputeerde Mobiliteit en Samenwerking van de provincie Noord-Brabant, het lintje door.
 
We rijden een stukje mee.
 
 
Anne Hettinga in de elektrische bus.
 
We zijn aangekomen bij de laadpalen op halte Maasoever (eindpunt lijn 8 en 9).
 
De laadarm wordt omhoog geklapt.
 
Nu kan de bus opladen.
 
 
 
 
Bij de halte staat een lader van het type Heliox DC300. Deze lader kan 350 kW per uur laden.
 
Christophe van der Maat, gedeputeerde Mobiliteit en Samenwerking van de provincie Noord-Brabant, wethouder Jan Hoskam van de gemeente ’s-Hertogenbosch en Anne Hettinga, voorzitter Raad van Bestuur Arriva Nederland, bij de nieuwe elektrische bus.
 
 
 
 
 
 
 
 
Ook in deze bus Cashloos betalen.
 
De bus is mooi ruim van opzet.
 
 
In de bus zijn USB-oplaadpunten aanwezig.
 
Een extra in- en uitstapdeur.
 
Plaats voor een rolstoel en/of een kinderwagen.
 
 
In de bus hangen camera's en microfoontjes voor de veiligheid.
 
 
 
 
 
Bus 9504 tijdens een proefrit.
 
Bus 9503 op het bussen opstelterrein bij station Den Bosch.
 
 
 
.
 
 
 
 
Bus 9512 op het busstation van Den Bosch.