Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
Perspresentatie van de nieuwe Arriva Flirt
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

17-07-2016 / 19.15 uur
BLERICK - Op vrijdag 15 juli 2016 rolde de eerste trein voor de Limburgse OV-concessie de Stadler-werkplaats in Blerick in. Een mijlpaal in de implementatie die Arriva en Stadler op spectaculaire wijze hebben getoond aan zo’n 200 aanwezige genodigden. De nieuwe Arriva-treinen gaan vanaf 11 december 2016 rijden in de provincie Limburg. Naast de presentatie van de treinen werd ook het onderhoudscontract getekend. De komende 15 jaar verzorgt Stadler in hun werkplaats in Blerick het onderhoud van het nieuwe treinmaterieel.
.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

Bestuursvoorzitter van Arriva Nederland, Anne Hettinga: “Hier staat een trots man. Ik wil een groot compliment geven aan de mensen die ervoor hebben gezorgd dat we deze gloednieuwe treinen vanaf 11 december dit jaar in Limburg kunnen laten rijden. Daar hebben we ontzettend veel zin in! Met deze Roll In laten we de opdrachtgever en de reiziger zien dat we op schema lopen met de implementatie. Ook kunnen zij met eigen ogen zien en beoordelen of de treinen aan alle gestelde eisen en aangeboden extra’s voldoen.”

Gedeputeerde Patrick van der Broeck, verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in Limburg prees Arriva voor de voortvarendheid en kwaliteit. "Arriva heeft nog veel werk om alles geregeld te krijgen, maar ik heb er alle vertrouwen in dat de reiziger aan het einde van dit jaar perfect openbaar vervoer krijgt in Limburg."

Extra beenruimte en brede deuren
Tijdens de Roll In kregen de genodigden een rondleiding in de werkplaats van Stadler en konden ze de nieuwe trein bezichtigen.

De nieuwe vloot bestaat uit 36 treinen van het type Flirt.
- 15 stuks bestaande uit 2 bakken met 4 deuren
- - 8 driespannings-treinen bestaande uit 3 bakken met 3 deuren
- 13 stuks bestaande uit 3 bakken met 5 deuren (vanaf de elektrificatie van de Maaslijn).

Enkele kenmerken van de treinen: extra beenruimte, brede deuren, een gesloten toiletsysteem, stopcontacten en USB-oplaadpunten en lederen bekleding in de eerste klas.

Onderhoudscontract
Voor de Roll In van de Flirt werd ook het onderhoudscontract ondertekend. Hein van der Schoot en Jürg Gygax van Stadler Service Nederland en Anne Hettinga, van Arriva Nederland, zetten hun handtekening voor een overeenkomst met een looptijd van 15 jaar. Een ervaren team van Stadler Services gaat in de werkplaats in Blerick de Arriva-vloot onderhouden. Van der Schoot: “We zijn heel blij dat wij het onderhoud van onze nieuwe treinen voor Arriva mogen doen en daarmee de gehele vloot voor Limburg. De teams van Arriva en Stadler Services hebben al bewezen dat zij optimaal samenwerken en gezamenlijk uitstekende prestaties leveren. Wij hebben gekozen voor échte innovatie. Meer dan ooit gaan Arriva en Stadler Services het onderhoud van de treinen sámen aanpakken. Het wordt een uitgekiend samenspel tussen het spoorboekje van Arriva en de planning van Stadler Services.”

Foto's en video: © OVnieuws.info

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bekijk onze videoreportage van de perspresentatie.
 
We waren op vrijdag 15 juli 2016 te gast in de Stadlerwerkplaats in Blerick.
 
Bestuursvoorzitter van Arriva Nederland, Anne Hettinga: “Hier staat een trots man. Ik wil een groot compliment geven aan de mensen die ervoor hebben gezorgd dat we deze gloednieuwe treinen vanaf 11 december dit jaar in Limburg kunnen laten rijden. Daar hebben we ontzettend veel zin in!”
 
Cristian König (Sales Director Stadler Bussnang AG)
 
Hein van der Schoot (Managing Director Stadler Service Nederland BV) “We zijn heel blij dat wij het onderhoud van onze nieuwe treinen voor Arriva mogen doen en daarmee de gehele vloot voor Limburg. De teams van Arriva en Stadler Services hebben al bewezen dat zij optimaal samenwerken en gezamenlijk uitstekende prestaties leveren.”
 
Anne Hettinga zet zijn handtekening onder een onderhoudscontract voor de Flirt-treinstellen met een looptijd van 15 jaar.
 
Ook Stadler directeur Jürg Gygax zet zijn handtekening.
 
En tot slot zet ook Hein van der Schoot (Managing Director Stadler Service Nederland BV) zijn handtekening onder het contract.
 
Gedeputeerde Patrick van der Broeck, verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in Limburg prees Arriva voor de voortvarendheid en kwaliteit. "Arriva heeft nog veel werk om alles geregeld te krijgen."
 
Na een kopje koffie begint de echte presentatie van de nieuwe Arriva Flirt. Het nieuwe treinstel (450) komt uit de "mist" gereden.
 
 
Anne Hettinga en gedeputeerde Patrick van der Broeck schudden elkaar de hand in het nieuwe treinstel.
 
We nemen een kijkje in de ruime en overzichtelijke cabine.
 
 
 
 
We nemen een kijkje in de tweede klas.
 
De tafeltjes zijn aan beide zijde in twee delen uitklapbaar.
 
In zowel de eerste als tweede klassen zitten er tussen de stoelen een stopcontact en een USB-oplaadpunt.
 
In elk treinstel komt een AED-kit te hangen.
 
 
Een grote ruimte voor rolstoelgebruiker(s) en fietsers.
 
 
 
In elk treinstel is een (invalide) toilet aanwezig.
 
 
 
 
Boven de balkons hangen informatieschermen.
 
Op diverse plaatsen hangen videocamera's in de trein.
 
De eerste klas.
 
 
In de hele trein hangen transparante bagagerekken.
 
Dan nemen we nog een kijkje aan de buitenkant van de trein.
 
Wat gelijk opvalt is de Limburgse leeuw op de zijkant van de trein.
 
 
 
De technische gegeven op de zijkant van de trein.
 
 
De medewerkers van Stadler staan te trappelen om deze trein straks te mogen onderhouden.