Socialmedia-kanalen :
OVnieuws.info Index
Zuidasdok wordt verder afgebouwd, maar ... fors duurder en jaren later klaar
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

26-03-2020 / 20.30 uur
AMSTERDAM - Het Zuidasdokproject, waarbij de A10 Zuid wordt ondertunneld en Station Zuid wordt uitgebreid van 4 naar 6 sporen, gaat jaren langer duren en nog veel meer geld kosten. Na een half jaar onderzoek naar de nut en noodzaak van het project is de conclusie van  Minister van Staat Sybilla Dekke dat het in dezelfde vorm moet worden voortgezet.

Nut en noodzaak
Sabilla Dekker deed de afgelopen maanden onderzoek naar nut en noodzaak van het project Zuidasdok.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

Dekker constateert in haar advies ‘Voortvarend bouwen aan de toekomst’ dat niets doen geen optie is. De knelpunten op de A10 en de Openbaar Vervoer-terminal vereisen een spoedige aanpak. Dekker stelt dat de OV-terminal op zijn maximale capaciteit functioneert, waarmee de ontwikkeling van Zuidas als internationale toplocatie in het geding is. De grote investering is volgens Dekker gerechtvaardigd vanwege de winst die het project Zuidasdok oplevert voor de bereikbaarheid van zowel de regio als het land en voor het vestigingsklimaat. Uit de actualisatie van de kosten-baten analyse blijkt dat doorgaan met het huidige project Zuidasdok voor de maatschappij als geheel meer baten dan kosten oplevert.

Extra bijdrage
Uit het advies volgt dat het huidige budget van Zuidasdok niet toereikend is voor de ambities en scope van het project. Mevrouw Dekker komt daarom met de aanbeveling eenmalig een extra bijdrage aan het project te doen, met inbreng van alle partijen en buiten de bestaande bestuursovereenkomst. Het financieel tekort is fors en wordt geschat op een bedrag tussen € 700 miljoen en € 1 miljard, zo schrijven minister Van Nieuwenhuizen en wethouder Everhardt in een reactie op het advies aan respectievelijk de Tweede Kamer en de Amsterdamse gemeenteraad. Rijk en regio gaan hierover de komende periode in gesprek.

Deelprojecten
Zuidasdok is een omvangrijk en zeer complex project. De aannemer heeft aangegeven het werk niet te kunnen en willen uitvoeren binnen de eerder gemaakte afspraken zoals financiën en wijze van uitvoeren. Om het geheel beheersbaarder te maken hebben de gezamenlijke opdrachtgevers – Rijk, gemeente, provincie en vervoersregio – besloten de uitvoering van het project op te knippen in deelprojecten. De totale bouwtijd neemt daardoor toe. Hoewel er nog sprake is van onzekerheden kan het laatste pakket van Zuidasdok op basis van de laatste inzichten tussen 2032 en 2036 wordt opgeleverd in plaats van de oorspronkelijke einddatum van 2028.

Opnieuw aanbesteden
De nieuwe werkwijze met deelprojecten (seriële werkpakketten) betekent een wezenlijke wijziging ten opzichte van de oorspronkelijke aanbesteding. Doorgaan met de huidige opdrachtnemer, consortium ZuidPlus, zonder opnieuw aan te besteden, staat op zeer gespannen voet met de aanbestedingswetgeving. Voor de voortzetting van de realisatie van het project Zuidasdok is daarom door de gezamenlijke opdrachtgevers besloten tot het beëindigen van het contract met de huidige aannemer en het opnieuw aanbesteden in hanteerbare deelpakketten.

Betere bereikbaarheid
Zuidasdok gaat zorgen voor betere bereikbaarheid van Zuidas en van de noordelijke Randstad. De A10 Zuid gaat van acht naar twaalf rijstroken en verdwijnt in het hart van Zuidas onder de grond. Station Amsterdam-Zuid wordt compleet vernieuwd. Verschillende vormen van (openbaar) vervoer komen er straks samen. Nu al eindigd de Noord/Zuidlijn op het station en in de toekomst wordt het ook het begin/eindstation van internationale treinen zoals de Eurostar en de Thalys. Het stationsgebied krijgt een nieuwe, groene inrichting. De knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel worden ook aangepast. Hierdoor ontstaat aanzienlijke uitbreiding van de capaciteit op de weg en in het station om de groeiende verkeers- en reizigersstromen op te vangen.

Lees en bekijk ook:

In beeld: Inschuiven spoordek Amsterdam Zuid succesvol verlopen (1 en 2 november 2019)

Eerste weekend is er hard gewerkt op de Zuid-as in Amsterdam (11 en 12 mei 2019)

Casco nieuw opkomstgebouw metro geplaatst bij Amstelveenseweg (3 en 4 mei 2019)

Vier grote stations in Amsterdam gaan op de schop (15 oktober 2018)

Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid (19 juni 2018)

Nieuw station Amsterdam Zuid: twee brede passages met volop ruimte voor winkels en voorzieningen (19 april 2018)

Station Amsterdam Zuid wordt uitgebreid en vernieuwd (21 februari 2017)

In beeld: Werkzaamheden aan metrostation Amsterdam Zuid en aansluiting Noord/Zuidlijn in volle gang (30 juli 2015)

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons