Socialmedia-kanalen :
OVnieuws.info Index
Inschuiven spoordek Amsterdam Zuid succesvol verlopen
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

05-11-2019 / 12.00 uur
AMSTERDAM - In de nacht van 1 op 2 november schoven ProRail en bouwcombinatie Zuidplus een gigantisch betonnen dek op zijn plaats. Dwars door de snelweg A10 én het bestaande spoor. Het was een huzarenstuk.

Spoordek als dak
Het spoordek is 70 meter lang, 12 meter breed en 2 meter hoog. Het vormt een stuk dak van een nieuwe reizigerstunnel voor station Amsterdam Zuid, de Brittenpassage, en tegelijkertijd een spoordek waarover treinen rijden.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

De aanleg van de passage, door bouwcombinatie ZuidPlus, vergroot de capaciteit van station Amsterdam Zuid, wat gezien de drukte geen overbodige luxe is. 

Spoor weg
Nadat de weg en het spoor waren verwijderd en de vier geleiders waren aangebracht, waarover het betonnen dek voortgeduwd zou worden, kon de grote schuifoperatie beginnen. Het spoordek schoof door een gat van 85 meter in de weg en het spoor richting zijn nieuwe plek. Het asfalt van de A10, het spoor en de grond eronder zijn daarvoor verwijderd. In het verlengde van het dek zijn 4 schuifbalken aangelegd die steunen op eerder aangebrachte funderingspalen, waarover het gevaarte naar zijn definitieve plek kon schuiven. Deze schuifbalken staan in contact met 4 cilinders die worden aangedreven door een hydraulische pomp. De cilinders duwen het dek over de balken, waarbij ze met het dek meebewegen.

Schuiven maar
Naast de ‘bestuurders’ van de cilinders stonden er ook maatvoerders rondom het dek. Via spiegels (prisma’s) die op het dek zijn geplaatst en die door middel van een laserstraal precies de coördinaten doorgeven, kunnen zij monitoren of het dek gelijkmatig en waterpas over de balken schuift. Dit is geen snel klusje. De verwachting was zo'n 7 meter per uur te schuiven, waarbij het dek vanaf het talud de resterende 50 meter aflegt voordat het zijn eindbestemming bereikt bovenop twee eerder aangelegde landhoofden. Uiteindelijk ging het schuiven vlotter dan gepland en schoof het dek met 8-10 meter per uur naar zijn plek. 

Tegenvallers en meevallers
Ondanks de goede samenwerking tussen alle disciplines, kon het inschuiven van het spoordek niet zoals gepland rond middernacht, maar pas 's ochtends vroeg beginnen. Dit kwam onder andere doordat het ontgraven van de funderingspalen, die bij een eerdere buitendienststelling al waren geplaatst, langzamer verliep dan ingecalculeerd. Ook was er meer tijd nodig dan voorzien voor wat de bouwlogistiek genoemd wordt. Dit kwam mede door het slechte weer. De bouwplaats was een grote, natte zandbak, waarin de machines en vrachtwagens langzaam reden. Dit gaf toch een flinke vertraging. Gelukkig werd de uitloop in de ochtend weer deels ingehaald tijdens het vlotte inschuiven en het terugbouwen van de complete spoorinfra. 

Aan de bak
Nadat het spoordek op zijn definitieve plek is geplaatst, moesten de complete spoor- en weginfra worden teruggebouwd. Bouwmanager Arif Kafa was er dit weekend bij: ‘We hadden na voltooiing van het inschuiven minder dan 24 uur voordat de eerste treinen weer zouden rijden. Als eerste is 2 x 120 meter spoor bovenop het dek aangelegd en 120 meter spoor ernaast. Een ander team heeft zich gestort op het herstel van de A10 waar we 1800 kuub zand terugstortten, 660 ton asfalt legden en 500 meter belijning aanbrachten. Ook zijn de 280 meter barriers teruggeplaatst, waardoor de weg weer begaanbaar werd.’ 

Foto- en filmbeelden: © OVnieuws.info (tenzij anders staat aangegeven).

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bekijk onze filmbeelden.
 
Bekijk een timelaps. © Zuid As / bouw.live
 
Op 1 en 2 november was station Amsterdam Zuid voor treinreizigers gesloten. De metro's van het GVB reden wel.
De buitenring van de A10 Zuid (Schiphol richting Utrecht) was van donderdagavond tot maandagochtend afgesloten.
 
Waar normaal auto's voorbij rijden liggen nu stukken spoor.
 
 
 
De A10 zuid, drie stukken spoor en twee perrons van 85 meter lang moesten verwijderd worden om de tunnelbak te kunnen inschuiven.
 
 
 
De tunnelbak lag zaterdagnacht nog naast de A10 zuid.
 
 
Om de tunnelbak te kunnen inschuiven moest 2.500 kuub zand onder de A10 en het treinspoor weggehaald worden.
 
 
Drie grote telekranen voerden spullen af en aan.
 
 
 
 
 
 
 
Ook per spoor werden spullen aan- en afgevoerd.
 
 
 
 
 
Met meetapparatuur wordt alles goed in de gaten gehouden.
 
Heel erg veel zand moest er dit weekend verplaatst worden.
 
 
 
Deze gele balk is één van de vier schuifbalken die nodig waren om het betonnen dek op z'n plek te schuiven.
 
 
 
 
 
 
 
 
Op deze plek moest het betonnen dek komen te liggen.
 
Vele werkzaamheden moesten uitgevoerd worden in de regen.