Socialmedia-kanalen :
OVnieuws.info Index
Eerste weekend is er hard gewerkt op de Zuid-as in Amsterdam
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

16-05-2019 / 19.00 uur
AMSTERDAM - Het project Zuidasdok heeft het eerste weekend achter de rug waarin reizigers merkten dat de komende tien jaar een megaoperatie wacht. Er werd gewerkt in de A10 Zuid en het treinspoor. 52 uur geen asfalt, geen treinsporen en geen perrons.

Treinreizigers en automobilisten die op maandagochtend 13 mei naar of door Zuidas moesten, zullen het zich nauwelijks kunnen voorstellen. De zaterdag ervoor bestonden de A10, de treinsporen en de perrons vooral uit zand en puin. Enorme kranen en sloopmachines hadden er een waar slagveld van gemaakt.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

Afzetten en hakken
Het begon redelijk overzichtelijk op vrijdagavond. De A10 Zuid, inclusief een deel van de A4, werd afgezet en nadat de laatste trein de stations Amsterdam Zuid en RAI hadden aangedaan was stap 1 gezet. Daarna ging het los. Sloopmachines reden binnen om delen van de tramtunnel van de voormalige Amstelveenlijn weg te hakken. Omdat de tunnel vorige week was volgestort met zand, vielen de brokstukken van het bovenste gedeelte letterlijk in een zacht bedje. Dat beperkte de geluidshinder voor de omgeving.

Werk op drie locaties
Spoorstaven verdwenen van hun plek, asfalt werd weggehakt. Verderop, tussen station Amsterdam Zuid en RAI, haalden de werkmesen eveneens spoorstaven weg. Het was allemaal nodig om in het Pinksterweekend de eerste dakdelen van de Brittenpassage en van de Vivaldi-tunnel te kunnen plaatsen (dat gebeurt in de nacht van zaterdag 8 op zondag 9 juni). Nog verderop, ten oosten van station RAI, werd er ook gewerkt. Daar moest een kruiswissel worden geplaatst, zodat treinreizigers tijdens de bouw van Zuidasdok in ieder geval tot station RAI kunnen komen.

Enkele verrassingen
Hoewel de hele operatie tot in de puntjes was voorbereid, deden zich – onvermijdelijk – toch enkele verrassingen voor. Voor de fundering van de toekomstige Brittenpassage wilden men 30 palen de grond in draaien, waarvan er 25 echt noodzakelijk waren. Het zijn er uiteindelijk 23 geworden, 2 te weinig dus. Er wordt nu bekeken in welk weekend ze alsnog er ingedraaid gaan worden. De werkers aan de Vivaldi-tunnel kampten met een kapotte machine. De verloren tijd helemaal inhalen lukte niet meer. Ook daar zijn minder palen de grond ingegaan dan de bedoeling was. En tot slot bleek het bouwen van de tijdelijke perrons meer tijd te kosten dan gedacht. Deze zijn uiteindelijk verkort opgeleverd, ondanks de inzet van een extra kraan. Hierdoor moest de stationsin- en uitgang bij de Parnassusweg maandagochtend gesloten blijven. Voor de reizigers die hiervan gebruikmaken, was het dus omlopen.

Tekst: Saskia / Zuid As - Foto's: Ton Borsboom

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bekijk de beelden die projectbureau Zuid-as maakte.
 
En zo zag het er vanuit de metro eruit. © Zuid As
 
Vrijdagavond wordt de A10-Zuid afgesloten.
 
Het slopen van de oude metrotunnel (lijn 51) is in volle gang.
 
 
 
 
Het plaatsen van het noodperron.
 
 
 
Let op! Het weekend van 17 en 18 mei is er weer geen treinverkeer mogelijk van en naar stations Amsterdam Zuid en RAI. Ook de A10 Zuid is afgesloten. Dit is het tweede weekend van in totaal vijf weekenden om station Amsterdam Zuid te kunnen uitbreiden.