Dag Mat 64 / Fotopagina Plan V
Dag Mat64 Index

Materieel ´64 (Mat ´64) is een elektrisch treinmaterieel van de Nederlandse Spoorwegen. De trein bestaat uit twee bakken (delen) en heeft een kenmerkende bolle neus die dient ter bescherming van de machinist. Door de Scharfenbergkoppelingen kunnen de stellen in treinschakeling rijden. In totaal zijn er 246 Plan-V's gebouwd.

In 1966 starte Werkspoor met het bouwen van Plan V's. Ze bouwden de serie's:
401 t/m 438, 441 t/m 461, 472 t/m 483 en de 801 t/m 840.

Treinenbouwer Talbot bouwde de serie's:
462 t/m 471 en 871 t/m 965.

Treinenbouwer Düwag bouwde de serie 841 t/m 870.

Vanaf eind 2006 hebben diverse Plan V's dienst gedaan bij regionale vervoerders, Arriva, Connexxion en Veolia. Door de instroming van de SLT's (vanaf 2007) zijn er al vele Plan-V's buiten dienst gesteld. Een flink aantal daarvan zijn ook al daadwerkelijk gesloopt.

Als museummaterieel zijn de treinstellen 876 (bij het Spoorwegmuseum) en 904 (bij Stichting Mat '64) bewaard gebleven. Dit laatste treinstel vervangt sinds 2011 de aanvankelijk bewaarde 419 die bij een aanrijding in 2009 zwaar beschadigd werd.

Jouw foto ook op deze pagina? Stuur hem op!

Startpagina
Fotopagina Plan T's
Fotopagina Plan V's
Mat 64 in de werkplaats
Vrijheidstrein Plan T 520
Groene Plan V 419
Plan V's met reclame
Mat'64 gekoppeld met ander materieel
Sloop Plan T's
Sloop Plan V's
Filmbeelden Mat64
Jullie herinneringen
aan de Mat'64
Contact
Mail ons
 
   
Plan V's 415 en de 404 te Almelo.
12 juli 2001. © Pieter Topsvoort
Plan V's 950, 461 en de 844 te Duivendrecht.
16 maart 2000. © Pieter Topsvoort
   
Plan V's 942 en de 916 te Amsterdam.
18 oktober 1999. © Pieter Topsvoort.
Plan V's 887 en de 942 te Tilburg.
12 februari 1999. © Pieter Topsvoort.