Dag Mat 64 / Jullie herinneringen |
|||||||||||
Dag Mat64 Index |
Iedereen die aan de Mat'64 denkt heeft wel herinneringen aan dit karakteristieke treinstel. Vijftig jaar lang is dit treinstel beeldbepalend geweest op het Nederlandse spoor. Stuur jouw verhaal of herinnering naar ons op en wij plaatsen het op deze pagina.
. |
||||||||||
Startpagina | |||||||||||
Fotopagina Plan T's | |||||||||||
Fotopagina Plan V's | |||||||||||
Mat 64 in de werkplaats | |||||||||||
Vrijheidstrein Plan T 520 | |||||||||||
Groene Plan V 419 | |||||||||||
Plan V's met reclame | |||||||||||
Mat'64 gekoppeld met ander materieel | |||||||||||
Sloop Plan T's | |||||||||||
Sloop Plan V's | |||||||||||
Filmbeelden Mat64 | |||||||||||
Jullie herinneringen aan de Mat'64 |
|||||||||||
Contact | |||||||||||
Mail ons | |||||||||||
1 oktober 2016, Volgens mij was Leiden-Utrecht een van de eerste trajecten waarop deze treinen reden. Als 10 jarige heb ik mijn vader de kop gek gezeurd om een keer een ritje mee te maken. De deuren gingen open met een knopje en dat mocht ik indrukken en wat modern oogde de trein veel ruimer dan de krap ogende treinen van daarvoor. Met deze treinen gingen wij naar mijn grootouders vanuit Leiden naar Veenendaal, later ging ik naar de HTS in Utrecht met deze trein en overal in Nederland zag je hem. Ik kan mij een rit herinneren met de tienertoer toen 's avonds MAT 64 ingezet werd als intercity van Groningen naar Utrecht en dan weer overstappen naar Leiden. Wat zijn de tijden veranderd sinds die tijd maar deze treinen reden altijd. Ook na mijn trouwen toen wij in Zwijndrecht terechtkwamen en ik weer veel met de trein reisde. Weer kwam je het vertrouwde gezicht tegen. Ik kan mij herinneren dat alleen een kleine coupé niet roken was. De rest van de trein stond vaak blauw van de rook en dat was niet altijd leuk. Gelukkig zijn de niet roken plaatsen snel uitgebreid totdat roken helemaal niet meer mocht.
Ik heb ruzies meegemaakt maar ook reed ik met mijn vrouw de eerste rit
naar een uitje in Amsterdam. Een mooie herinnering. |
|||||||||||
25 november 2015, Mijn herinneringen aan Mat64 zijn de volgende: Na mijn dienstplicht ging ik op Schiphol werken en zodra vanuit Leiden de Schiphollijn werd geopend ben ik zeer regelmatig met de trein heen en weer gegaan. Eerst uit nieuwsgierigheid en toen de A4 werd gereconstrueerd (files) dagelijks. In die periode reden alleen treinen Mar64 op deze lijn. Zodra Schiphol werd verbonden met Amsterdam CS werd Mat64 alleen nog ingezet als stoptrein (nu heet dat dus Sprinter). Al 25 jaar lang ga ik met een vriendengroep een week fietsen in Duitsland en we begonnen altijd in een grensplaats waarbij we met de trein heengingen, ook vaak weer met Mat64. Deze hadden toen nog een grote bagageruimte ook voor fietsen. Kenmerkend zijn het wat schokkerige optrekken met het zo typisch kenmerkende geluid daarbij. Ook de remmen lieten zich goed horen. Het interieur met de skai banken. De conducteur die nog op een echte fluit het vertrek aangaf. Nog even en we sluiten ook dit hoofdstuk af. Wat mij overigens opvalt in 50 jaar vooruitgang is: |
|||||||||||
3 oktober 2015, Een aantal weken geleden had ik mijn intercity op een haar na gemist. De volgende ging pas een half uur later. Alleen de stoptrein (Plan V), die vijf minuten later vertrekt, kwam net aanrijden op een ander spoor. Een man waarmee ik aan de praat kwam en die dezelfde richting op moest als ik, had het duidelijk niet op dit treintype en weigerde dan ook pertinent in te stappen. Deels vanwege het materieel maar ook deels de uiteindelijke zeer beperkte tijdswinst over de volle rit ten opzichte van de volgende intercity waren daar debet aan. Voor wat betreft het laatste had hij zeker gelijk. Krakend en piepend kwam de stoptrein tot stilstand. Ik besloot desondanks afscheid van hem te nemen op het vertrekstation en wél gewoon in te stappen ondanks de ook voor mij zeer beperkte tijdswinst aan het eind van de rit. Want ik dacht: "Nu kan het nog want er komt een moment dat het écht afgelopen is met de Mat '64". Eric Vaanholt van het weblog "Sporen door Nederland" |
|||||||||||
Houten, 2 oktober 2015. Mijn herinneringen aan de Mat'64 zijn vooral de mooie vorm van de kop, het lampje boven op de neus en natuurlijk het optrek- en afremgeluid. Waar ik vroeger woonde reden ze veel door de stad, dus als kind was "een trein" gewoon "een Mat'64". Als ik vroeger een trein moest tekenen tekende ik een Mat'64. Ik heb er zelf erg vaak mee gereisd en heb het altijd heerlijk treinstellen gevonden. Jammer dat ze eruit gaan. Matthew. |
|||||||||||