Dag Mat 64 / #DagMat64
Dag Mat64 Index

Laatste nieuws over Dag Mat 64:

* Nieuwe compilatievideo over Mat'64 toegevoegd van Remco v/d Bosch

* Nieuwe foto's en video toegevoegd aan de afscheidsrit van de Mat'64

* Schitterend afscheid van de Mat'64

* Info en tijden van de afscheidsrit op 25 september 2016.

* Beluister het interview dat NS Machiniste Linda had met NPO Radio 5. 

* Een groot aantal foto's toegevoegd aan map Plan V's in 2015.

* Video Afscheid Mat64 Deel 3 staat nu online.

* Plan V wordt restaurant. Lees en kijk verder.

* Volg het twitteraccount van het NS-Team dat het officiele afscheid organiseert van #DagMat64 via @DagMat64 voor de laatste info.

Startpagina
Fotopagina Plan T's
Fotopagina Plan V's
Mat 64 in de werkplaats
Vrijheidstrein Plan T 520
Groene Plan V 419
Plan V's met reclame
Mat'64 gekoppeld met ander materieel
Sloop Plan T's
Sloop Plan V's
Filmbeelden Mat64
Jullie herinneringen
aan de Mat'64
Contact
Mail ons
 

* Diverse mappen zijn voorzien van nieuwe foto's.

* Video Afscheid Mat64 Deel 2 staat nu online.

* 12 december 2015 is de laatste dag dat er Plan V's in een vaste dienstregeling zullen rijden.

* Laat ons weten wat jouw leukste herinnering is aan de Mat'64. Stuur jouw verhaal naar ons op en wij plaatsen het op deze website.

* Heb jij leuke zelfgemaakte foto's en/of filmpjes van de Mat'64 die wij mogen plaatsen op deze website?
- -Stuur jouw foto's of een link van jouw YouTube-filmpje naar ons!

* Start van de website. Lees verder.

Over Mat'64
Materieel '64 (Mat '64)
, ook wel "De Apekop"genoemd, is een karakteristiek electrisch treinstel van de Nederlandse Spoorwegen. Het treinstel is kenmerkend door zijn bolle neus en het specifieke optrek en rem geluiden. De bolle neus dient voor extra bescherming van de machinist. De treinstellen worden vaak verward met de al lang ter zijdegestelde "Hondekoppen" (Mat '54) maar de neus van de Hondekop steekt veel verder uit dan de neus van een Mat'64.

.

In de jaren 1964-1965 werd de vervolgserie Plan T gebouwd. Vanaf 1966 werden de tweedelige treinstellen Plan V gebouwd. Mat '64 is afgeleid van de enkele jaren daarvoor gebouwde lichtgewicht dieseltreinstellen Plan U en is het eerste materieel met de thans vaak gebruikte zwenkzwaaideuren. Door de Scharfenbergkoppelingen kunnen de stellen in treinschakeling rijden, maar niet met ander materieel.

De treinstellen Plan T en de oudste 30 stellen Plan V waren oorspronkelijk groen, vanaf het in 1968 afgeleverde treinstel 431 werden zij afgeleverd in de nieuwe NS-huisstijl, geel met grijs en schuine blauwe reclamebanen om de spoorwegen een nieuw elan te geven in het kader van Spoorslag '70. De groene stellen kregen in de jaren daarna ook deze kleurencombinatie.

Een duidelijk verschil tussen Plan T en V waren het verschil in aantal rijtuigbakken: respectievelijk vier (Plan T) en twee (Plan V). Verder waren bij de kopbakken op de cabine de laatste jaren de uiterste raampjes (hoekruitjes) bij Plan T grijs geschilderd en bij Plan V geel.

Plan T
Op 31 maart 2010 werd Plan T 520 door (toen nog) Prins Willem Alexander onthuld als "De vrijheidstrein". De trein werd van binnen en buiten angepast op het thema "65 jaar vrijheid". De trein reed van 1 april 2010 t/m 5 mei 2010 door het land en deed verschillende plaatsen aan. Helaas werd dit treinstel uiteindelijk ook gesloopt. Op 12 september 2011 werd het treinstel over de weg naar de sloper gebracht.

Sinds juli 2010 zijn alle Plan T's buitendienst gesteld. Op de 526 na, die nog op een opstelterrein in Amersfoort in desolate toestand staat, zijn alle Plan T's gesloopt.

Plan V
Door de instroming van de SLT's (vanaf 2007) zijn er al vele Plan-V's buiten dienst gesteld. Een flink aantal daarvan zijn ook al daadwerkelijk gesloopt. Vanaf eind 2006 hebben diverse Plan V's dienst gedaan bij regionale vervoerders, Arriva, Connexxion en Veolia.

Als museummaterieel zijn de treinstellen 876 (bij het Spoorwegmuseum) en 904 (bij Stichting Mat '64) bewaard gebleven. Dit laatste treinstel vervangt sinds 2011 de aanvankelijk bewaarde 419 die bij een aanrijding in 2009 zwaar beschadigd werd.

De Plan V's hebben nog tot en met 30 maart 2016 in NS dienst gereden.

Op 25 september is er een schitterende afscheidsrit gereden ter gelegenheid van het officiele afscheid van de Mat'64.

Deze website wordt u aangeboden door www.OVnieuws.info