Dag Mat 64 / Fotopagina Plan V
Dag Mat64 Index

Materieel ´64 (Mat ´64) is een elektrisch treinmaterieel van de Nederlandse Spoorwegen. De trein bestaat uit twee bakken (delen) en heeft een kenmerkende bolle neus die dient ter bescherming van de machinist. Door de Scharfenbergkoppelingen kunnen de stellen in treinschakeling rijden. In totaal zijn er 246 Plan-V's gebouwd.

In 1966 starte Werkspoor met het bouwen van Plan V's. Ze bouwden de serie's:
401 t/m 438, 441 t/m 461, 472 t/m 483 en de 801 t/m 840.

Treinenbouwer Talbot bouwde de serie's:
462 t/m 471 en 871 t/m 965.

Treinenbouwer Düwag bouwde de serie 841 t/m 870.

Vanaf eind 2006 hebben diverse Plan V's dienst gedaan bij regionale vervoerders, Arriva, Connexxion en Veolia. Door de instroming van de SLT's (vanaf 2007) zijn er al vele Plan-V's buiten dienst gesteld. Een flink aantal daarvan zijn ook al daadwerkelijk gesloopt.

Als museummaterieel zijn de treinstellen 876 (bij het Spoorwegmuseum) en 904 (bij Stichting Mat '64) bewaard gebleven. Dit laatste treinstel vervangt sinds 2011 de aanvankelijk bewaarde 419 die bij een aanrijding in 2009 zwaar beschadigd werd.

Jouw foto ook op deze pagina? Stuur hem op!

Startpagina
Fotopagina Plan T's
Fotopagina Plan V's
Mat 64 in de werkplaats
Vrijheidstrein Plan T 520
Groene Plan V 419
Plan V's met reclame
Mat'64 gekoppeld met ander materieel
Sloop Plan T's
Sloop Plan V's
Filmbeelden Mat64
Jullie herinneringen
aan de Mat'64
Contact
Mail ons
 
   
Twee Plan V's te Zaandam. 4 november 2007 © OVnieuws.info
Plan V 952 te Utrecht Centraal. 2 oktober 2007. © OVnieuws.info
   

Drie Plan V's rijden langs het oude stationsgebouw van Houten. Het gebouw stond toen ter tijd op "poten" om vervolgens 150 meter verplaatst te gaan worden. 10 augustus 2007. © OVnieuws.info

Plan V 827 en de 806 rijden langs het oude Houtense trammetje wat daar jaren dienst heeft gedaan. Op deze plek ligt nu het vernieuwde station Houten Castellum. 4 augustus 2007. © OVnieuws.info
   
Een Plan V rijdt t.h.v. de Koppeling in Houten.
4 augustus 2007. © OVnieuws.info
Plan V's 471 en de 863 t.h.v. de Fordweg in Houten.
28 juli 2007. © OVnieuws.info
   
Plan V's 828, 884 en de 861 t.h.v. de Fordweg in Houten.
28 juli 2007. © OVnieuws.info
Plan V's 906 en de 456 t.h.v. het oude station van Houten.
23 juli 2007. © OVnieuws.info
   
Plan V 889 en de 471 bij vertrek vanaf station Oisterwijk.
2 juli 2007. © OVnieuws.info
Drie Plan V's vlak voor aankomst bij station Gilze-Rijen.
2 juli 2007. © OVnieuws.info
   
Plan V's 895 en de 809 t.h.v. Houten Castellum waar men op dat moment druk bezig met de spoorverdubbeling. 19 juni 2007. © OVnieuws.info
Plan V's 883, 879 en de 819 thv Schalkwijk.
10 mei 2007. © OVnieuws.info
   
Plan V's 919 en de 899 t.h.v. de Wijken "De Bouw" en "Het Spoor" in Houten. 25 april 2007. © OVnieuws.info
Plan V's 477 en de 948 te Schalkwijk.
24 april 2007. © OVnieuws.info
   
Plan V's 908 en de 441 te Schalkwijk.
24 april 2007. © OVnieuws.info
Plan V's 893, 470 en de 883 t.h.v. De Koppeling in Houten.
24 april 2007. © OVnieuws.info
   
Plan V's 946 en de 827 te Schalkwijk.
23 april 2007. © OVnieuws.info
Plan V's 480, 958 en de 949 te Utrecht LAK.
17 april 2007. © OVnieuws.info
   
Plan V's 903 en de 932 t.h.v. De Fortweg in Houten.
23 maart 2007. © OVnieuws.info
Plan V's 474, 803 en de 809 t.h.v. De Fortweg in Houten.
23 maart 2007. © OVnieuws.info
   
Plan V 861 te Utrecht LAK.
21 maart 2007. © OVnieuws.info
Een Plan met een Plan T te Utrecht LAK.
21 maart 2007. © OVnieuws.info
   
Twee onbekende Plan V's te Dordrecht Zuid.
19 maart 2007. © OVnieuws.info
Twee onbekende Plan V's te Wieldrechtse Zeedijk in Dordrecht.
19 maart 2007. © OVnieuws.info