Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl
OVnieuws.info Index
De ICE 3 Neo komt en de ICE 3M gaat

20-06-2024 / 19.30 uur
UTRECHT -
Vanaf donderdagavond 13 juni 2024 konden treinreizigers tussen Amsterdam en Frankfurt in de nieuwe ICE-treinen stappen. Deze hogesnelheidstreinen (ook wel bekend als de ICE 3 Neo) hebben deze week alle oude treinen (ICE 3M) op dit traject vervangen.

Op dinsdagmiddag 13 juni 2023 is de allereerste ICE 3 Neo via Venlo het land binnengekomen om testritten te gaan rijden in Nederland. Treinstel 8002 werd door de RXP 9903 vanaf Venlo naar Amersfoort gesleept.

Binnenkort online

Sinds die tijd zijn er vele testritten met de ICE 3 Neo gereden. Ook zijn er diverse testritten met dubbele stellen verreden. Ondertussen bleven de oude ICE 3M's de laatste tijd kampen met vele defecten (zie onze reportages hierover van 6 sept 2020, 18 sept 2022, 26 nov 2022 en 7 augustus 2023). Soms waren er helemaal geen ICE's meer beschikbaar om de dienstregeling te rijden en dan werd de trein vervangen door een locomotief (NS Vectron) met rijtuigen. De laatste ICE 3M verliet zaterdagmorgen rond 8.50 uur het land. (zie hieronder).

De nieuwe treinen lijken aan de buitenkant op de inmiddels ruim 20 jaar oude bekende wit met rode treinen. De nieuwe treinen zijn echter een doorontwikkeling van hun voorgangers en zijn aan de binnenkant sterk verbeterd. Zowel op het gebied van comfort als de techniek onder de motorkap. 

Heike Luiten, Directeur NS International: "We hebben enorm uitgekeken naar deze treinen. De afgelopen jaren - vooral tijdens de warme zomerdagen - kampten de vorige treinen naar Frankfurt steeds vaker met storingen. Met de komst van deze nieuwe treinen zetten we weer een grote stap naar een toekomst waarin we nog meer internationale reizigers op een comfortabele en duurzame manier naar hun bestemming willen brengen. Maar allereerst kijken we uit naar een zomer waarin veel reizigers voor de trein kiezen. Voor bijvoorbeeld een vakantie of bezoek aan een van de sportevenementen."

Comfort en meer ruimte voor bagage  
De nieuwe trein heeft 439 zitplaatsen, waarvan 340 in de tweede klas en 99 in de eerste klas. Elke stoel heeft een tablethouder en stopcontact. Er is in deze ICE meer ruimte voor bagage. De trein heeft meer deuren, waardoor in- en uitstappen sneller gaat. Voor reizigers met een beperking zijn er speciale voorzieningen, zoals een ingebouwde rolstoellift en klikgeluiden bij de deur voor slechtzienden. De ramen van de nieuwe trein houden zonlicht buiten, maar laten het mobiele telefoonsignaal beter door dan voorheen.

Speciale opleiding  
NS heeft 54 machinisten en 82 trainmanagers speciaal opgeleid voor de komst van de nieuwe treinen. De opleiding vond plaats in Keulen. Zij leerden onder meer hoe ze de nieuwe trein gereed kunnen maken voor vertrek en hoe alle nieuwe systemen werken. NS-medewerkers werken samen met hun Duitse collega's op de trein. 

Machinist Tim Beumer: "Ik heb in Duitsland, samen andere machinisten, een opleiding gevolgd om de nieuwe trein te besturen. Het was voor mij als machinist meteen duidelijk dat deze nieuwe ICE een vooruitgang is ten opzichte van de oude trein: de cabine is stil, de stoel is comfortabel en de airco werkt goed. Ook mijn Duitse collega’s zijn heel enthousiast over deze trein. Ik vind het echt een gave trein om te zien en ik kijk er naar uit om met deze trein te rijden."

ICE International rijdt 7 keer per dag vanaf Amsterdam Centraal via Utrecht Centraal en Arnhem Centraal naar Keulen en Frankfurt. Ook de dagelijkse ICE-verbinding naar Basel wordt vervangen door de nieuwe trein. Tot en met 15 juli rijdt deze trein tot Basel. Vanaf 2025 willen NS en DB dagelijks een ICE naar München rijden.

Foto's
Contact
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bekijk onze fimbeelden van de nieuwe ICE 3 Neo
 
Bekijk onze filmbeelden van de laatste ICE 3M die Nederland verlaat.
 
Links de oude ICE 3M en rechts de nieuwe ICE 3 Neo te Emmerich.
 
De ICE3 Neo 8002 vlak na Deventer op 21 juni 2023.
 
De mooie cabine van de ICE 3 Neo.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
De Bord-Bistro.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Het Peutercompartiment.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
De tweede klasse.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Het fietsgedeelte.
 
 
 
De ICE 3 Neo's 8018 en de 8008 rijden door het regenachtige Praest. 18 juni 2024.
 
ICE 3 Neo 8021 laat station Emmerich achter zich om verder Duitsland in te gaan. 18 juni 2024.
 
ICE 3 Neo 8010 vlak voor station Emmerich. 18 juni 2024.
 
ICE 3 Neo 8009 vlak voor Duiven richting Arnhem.
 
De ICE 3 Neo's 8018 en de 8010 rijden tussen Duiven en Zevenaar.