Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl
OVnieuws.info Index
Evacuatie internationale trein duurde door veel pech langer dan gebruikelijk
08-08-2023 / 11.30 uur
ZEVENAAR -
De evacuatie van een gestrande internationale trein heeft maandagmorgen 7 augustus door een opeenstapeling van problemen langer geduurd dan gebruikelijk is. De internationale trein, een dubbel stel ICE's was om 8.08 uur vanuit Amsterdam Centraal vertrokken. Na een tussenstop op Utrecht Centraal was de trein om 9.07 uur uit Arnhem Centraal vertrokken om vervolgens naar Frankfurt am Main Hbf te rijden. Ter hoogte van de spanningssluis in Zevenaar Oost (bij het dorpje Babberich) raakten de twee treinstellen (met de nummers 4684 en de 4607) rond 09.25 uur defect. Wat wij later van reizigers hebben gehoord is dat de stroom in beide treinstellen het niet meer deed.
Binnenkort online

Doordat er geen stroom was deed de omroepinstallatie het ook niet. De reizigers meldden ons dat ze vonden dat ze slecht geïnformeerd werden.

Doordat de treinstellen in de spanningssluis stonden konden de ongeveer 800 reizigers alleen met behulp van een andere internationale trein geëvacueerd worden. Door de hoeveelheid passagiers is ervoor gekozen om de reizigers niet met bussen verder te vervoeren omdat het in deze tijd moeilijk is om vervangend busvervoer te regelen. Er zouden dan te weinig bussen beschikbaar zijn om de 800 reizigers verder te vervoeren. In de tussentijd zijn de incidentenbestrijders van spoorbeheerder ProRail ter plaatse gekomen en is ervoor gekozen om de treindeuren van de beide ICE's te openen omdat de airconditioning niet werkte en de reizigers toch te voorzien van frisse lucht. Rond 12 uur kwam de evacuatie trein aan bij de gestrande trein.

De gestrande ICE's stonden op het middelste spoor van de drie aanwezige sporen. Op het moment dat de evacuatie trein (ook een ICE, met nummer 4602) aan de ene kant van de defecte trein langszij kwam om de reizigers te gaan evacueren duurde het een aantal reizigers net even iets te lang. Bij ongeveer 40 mensen was het geduld op en ze sprongen aan de andere kant van de trein het spoor in. Dat was best een hoogte verschil. Hierna staken ze een spoor over, opende de nooddeuren van de geluidswal en verzamelden zich daar. Omdat de incidentenbestrijders aan de andere zijde van de trein bezig waren om de mensen te evacueren werd de vlucht van de ongeveer 40 reizigers aan de andere zijde pas later opgemerkt. Toen de incidentenbestrijders en het aanwezige NS personeel door hadden dat er mensen ongevraagd aan de andere zijde van de trein over de sporen liepen werden deze weer terug de trein in gesommeerd. Van de ruim 20 reizigers die op dat moment al buiten de geluidswal stonden, kozen de meesten ervoor om over de weg terug te lopen naar station Zevenaar om daar te kijken hoe ze verder konden reizen. Dit is een wandeling van ongeveer 40 minuten. Een 5 tal reizigers kozen ervoor om richting Duitsland te lopen terwijl er ook ongeveer 5 reizigers weer netjes bij de incidentenbestrijders melden met de vraag of ze alsjeblieft weer in de gestrande trein mochten gaan zitten. Onder begeleiding mochten deze mensen weer de trein in klimmen.

Doordat ook de 800 reizigers niet in de te hulp geschoten evacuatie trein pasten zijn ongeveer 400 mensen met de evacuatie trein meegegaan en de andere ongeveer 360 zijn in de gestrandde ICE's blijven zitten en werden met behulp van twee te hulp geschoten goederenlocomotieven van DB Cargo teruggesleept naar Arnhem Centraal. Rond 13.00 uur vertrok als eerste de evacuatie ICE terug naar station Arnhem. Tien minuten later werden de twee gestrande treinstellen door twee goederenlocomotieven (de 189 081 en de 189 053) teruggesleept naar Arnhem Centraal. 

Rond half twee stonden alle reizigers (min de ongeveer 40 gevluchte reizigers) weer op Arnhem Centraal, de plek waar ze 4 uur eerder vanaf vandaan waren vertrokken. De gestrande reizigers wilde op Arnhem Centraal allemaal in de volgende ICE stappen maar dat ging niet passen. Hierdoor konden lang niet iedereen zijn/haar weg vervolgen en moesten wachten op andere treinen. Te Arnhem Centraal werden de twee goederenlocomotieven van de trein gehaald zodat die ook weer hun weg konden vervolgen. Een andere locomotief van NS (de 1750) nam het transport over en sleepte de kapotte treinstellen terug naar Amsterdam. 

ProRail woordvoerster Mirjam de Witte bevestigde tegenover OVnieuws.info dat de evacuatie van de gestrande treinen alles behalve soepel was verlopen. Dat kwam door de vervelende plaats waar de treinstellen kapot gingen (net in de spanningssluis), dat er geen voldoende bussen naar die plaats te krijgen waren, dat de reizigers alleen door een andere internationale trein geëvacueerd konden worden en dat er dus mensen op eigen houtje de trein hebben verlaten. Voor dit laatste heeft de woordvoerster geen goed woord over. "Het is levensgevaarlijk om de trein op eigen houtje te verlaten. Dit is echt verboden. De mensen zijn ook nog een spoor overgestoken waar nog een trein had kunnen rijden. Men moet altijd in de gestrande trein blijven wachten totdat ze geëvacueerd worden door de incidentenbestrijders van ProRail of door het NS-personeel."

Het is zeker niet de eerste keer dat een ICE treinstel strandt ter hoogte van Zevenaar. Zo hebben wij hierover in het verleden meerdere reportages gemaakt (6 sept 2020, 18 sept 2022 en 26 nov 2022).

De huidige ICE-treinstellen zijn aan vervanging toe. Op 13 juni j.l. werd het eerste testtreinstel van de vervangende ICE3 Neo's (de BR408) naar Nederland overgebracht. Een aantal dagen daarna werd met de testritten gestart. In 2024 zullen deze treinstellen de huidige ICE's gaan vervangen.

Voor alle foto's geldt: © OVnieuws.info

Foto's
Contact
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ter hoogte van Zevenaar Oost kwamen de twee gekoppelde ICE treinstellen tot stilstand. Incidentenbestrijders van spoorbeheerder ProRail waren ter plaatse om te helpen bij de evacuatie van de passagiers.
 
 
Hier kijken we vanaf de loopbrug naar de achterkant van de ICE's en de twee te hulp geschoten goederenlocomotieven van DB Cargo.
 
De twee locomotieven van DB Cargo zijn aangekomen bij de twee gestande ICE's. Het betreffen de locomotieven 189 081 en de 189 053.
 
Omdat de elektrische installaties in de trein niet meer werkte, waaronder ook de airconditioning, werden de deuren geopend om de reizigers frisse lucht te geven.
 
De gestrande ICE's staan op de middelste van de drie sporen.
 
De twee goederenlocomotieven worden aan de achterkant aan de ICE's gekoppeld om de twee treinen terug naar Arnhem Centraal te slepen.
 
De trein bestond uit 2x8 bakken en had hierdoor een behoorlijke lengte.
 
De incidentenbestrijders van ProRail waren met veel mensen ter plaatse.
 
 
 
 
 
De voorkant van de twee gestrande ICE's. Het betreffen de nummers 4684 en de 4607.
 
Rond 12 uur kwam de evacuatie trein (ICE 4602) aanrijden.
 
Aan de noordzijde (hier rechts op de foto) van de gestrande treinen worden de eerste reizigers onder begeleiding van incidentenbestrijders van ProRail naar de evacuatie trein geleid.
 
Aan de zuidzijde van de gestrande treinen sprongen reizigers het spoor op omdat ze het allemaal te lang vonden duren. Nadat de eerste reizigers de trein uit waren gesprongen volgden er meer. In totaal ging het om ongeveer 40 reizigers, waaronder ook kleine kinderen.
 
Buiten de geluidswal gingen ze kijken waar naar toe ze zouden gaan. De meeste gingen op eigen houtje lopend naar station Zevenaar.
 
 
Deze reizigers gingen op eigen houtje de trein uit en staken een spoor over om bij de nooddeur in de geluidswal te komen.
Levensgevaarlijk noemde de woordvoerster van ProRail het later.
 
Deze reizigers wachten de officiele evacuatie niet meer af en gingen op eigen kracht verder.
 
Een aantal kozen ervoor om terug te lopen naar station Zevenaar.
 
Rechtsboven op de foto is de officiele evacuatie bezig terwijl links op de foto reizigers het op eigen gelegenheid uitzoeken.
 
 
De reizigers uit de achterste ICE werden geëvacueerd en onder begeleiding overgebracht naar de evacuatie trein.
 
Ondertussen kropen er aan de andere kant van de trein steeds meer mensen op eigen houtje uit de trein en liepen de sporen over.
 
 
Toen de incidentenbestrijders en de medewerkers van NS er achter kwamen dat er aan de andere zijde van de trein mensen op eigen gelegenheid te trein hadden verlaten werd er gelijk ingegrepen. De mensen die nog op het spoor stonden werden gesommeerd om weer terug in de trein te klimmen.
 
 
Een vijftal mensen die al buiten de geluidswal waren melden zich weer bij de incidentenbestrijders met de vraag of ze alsjeblieft toch weer de trein in mochten gaan.
 
 
Rond 13.00 uur vertrok de evacuatie trein terug naar Arnhem Centraal. Op deze foto passeert de trein de fietssnelweg tussen Zevenaar en Duiven.
 
Tien minuten later werden de twee gestrande treinstellen door twee goederenlocomotieven (de DB Cargo 189 081 en de 189 053) teruggesleept naar Arnhem Centraal. 
 
 
 
 
 
Alle pantografen van de ICE treinstellen waren naar beneden.
 
 
De trein ter hoogte van Duiven.
 
Rond 13.30 uur kwam het transport aan te Arnhem Centraal.
 
De goederenlocomotieven werden hierna van de trein gehaald. Deze waren puur voor de evacutie en hebben hun eigenweg vervolgd.
 
De hulpkoppeling die tussen de goederenlocomotieven en de ICE's zat ligt nu op het perron.
 
De ICE's wachten op een andere locomotief die hun verder naar Amsterdam gaan vervoeren.
 
 
 
Een locomotief van NS Internationaal (de 1750) kwam naar Arnhem Centraal om de twee ICE's verder te slepen.
 
 
De hulpkoppeling wordt aan de locomotief gehangen.
 
 
 
Nu kunnen de locomotief en de ICE's met elkaar koppelen.
 
 
 
 
De trein staat klaar voor verder transport naar Amsterdam.