Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl
OVnieuws.info Index
In beeld: Testritten met dubbel stel ICE3 Neo

01-09-2023 / 15.40 uur
WOLFHEZE -
Op 13 juni is de nieuwe ICE3 Neo (treinstelnummer 8002) in ons land aangekomen om testritten te gaan maken. Na een aantal dagen in Amersfoort te hebben gestaan is men zaterdagavond 17 juni begonnen met het rijden van testritten. Wij legden op 20 en 21 juni al diverse testritten op foto en film vast.

Intussen zijn er al meerdere ICE3 Neo's in Nederland. Hierdoor kan men ook met twee aan elkaar gekoppelde treinstellen testritten rijden. Wij legden op dinsdag 29 augustus een aantal van die testritten op foto en film vast. (zie onderstaande reportage).

Binnenkort online

De ICE3 Neo zal vanaf 2024 ingezet gaan worden als vervanger van de huidige ICEm's die nu tussen Duitsland en Nederland rijden. De huidige ICE stellen kampen met veel defecten en storingen (zie onze reportages hierover van 6 sept 2020, 18 sept 2022, 26 nov 2022 en 7 augustus 2023). Soms zijn er helemaal geen ICE's meer beschikbaar om de dienstregeling te rijden en dan wordt de trein vervangen door een locomotief (NS Vectron) met rijtuigen.

De nieuwe treinen kunnen snelheiden van 300 km/u bereiken. Deze snelheden gaan ze in Nederland voorlopig niet halen omdat de trein over het conventionele spoorwegnet naar Duitsland toe rijdt. De maximale snelheid in Nederland zal waarschijnlijk 140 km/u zijn.

Wij hebben op 29 augustus een aantal testritten van de dubbele ICE's vastgelegd op foto en film.
Voor alle foto- en filmopnames geldt: © OVnieuws.info

 
Foto's
 
Contact
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bekijk onze filmbeelden.
   
 
De testritten werden op 29 augustus gereden tussen Zutphen en Wolfheze. Op deze foto zijn de ICE3 Neo's 8002 en de 8006 onderweg vanaf Zutphen naar Wolfheze. De foto toont de doorkomst in Rheden.
 
Doorkomst thv Landgoed Biljoen in Velp.
 
De dubbele ICE3 Neo's vlak voor station Wolfheze.
 
Aankomst te station Wolfheze.
 
De voorkant van de trein.
 
 
 
 
Diverse bekabeling aan de buitenkant van de rijtuigen ten behoeve van de metingen.
 
Op het dak van beide ICE's stond een felle schijnwerper met daarvoor twee camera's die op de pantografen waren gericht.
 
 
De schijnwerper met daarvoor een camera.
 
 
De twee ICE3 Neo's aan elkaar gekoppeld. Links de 8002 en rechts de 8006.
 
 
Omdat de ICE3 Neo's uit 2x 8 bakken bestaan, stond de achterkant van de trein een eind buiten het perron in Wolfheze.
 
De open koppeling van de ICE3 Neo 8006.
 
Beide ICE's op weg vanaf Wolfheze naar Zutphen. Nu de 8006 met open koppeling voorop met de 8002 daarachter.
 
Nogmaals de twee ICE3 Neo's te Velp.