![]() |
|||||||||||
Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info |
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl |
||||||||||
Goederentreinen.nl | Terugzetten van stroom op gebroken rijdraad verergerde brand goederentrein |
||||||||||
![]() |
14-09-2023 / 19.30 uur Omdat de bovenleidingdraad nog onder spanning stond, vlogen de auto’s op de trein in brand. De draad brak op een plek waar een onjuiste noodreparatie aan de bovenleiding was uitgevoerd. |
||||||||||
Actueel OVnieuws | |||||||||||
Nieuws over spoorbouw en onderhoud | |||||||||||
Nieuws over OV materieel | |||||||||||
Nieuws over OV musea | |||||||||||
OV bedrijven | Door schakelhandelingen op het Operationeel Besturingscentrum Infra (OBI) werd er weer stroom op de kapotte draad gezet.
Bij het uitvoeren van deze handelingen ging een schakelaar kapot, waardoor de stroom niet meer afschakelde en nog 18 minuten door de kapotte draad liep. Dit falen kon niet worden opgemerkt op het bedieningscentrum en verergerde de brand. Uiteindelijk verwoestte de brand 42 auto’s en vier wagons. Tussen Breda en Roosendaal was twee dagen geen treinverkeer mogelijk als gevolg van de herstelwerkzaamheden. ProRail heeft na dit incident gecontroleerd of er nog meer van zulke reparaties aan de bovenleiding zijn uitgevoerd. Waar nodig zijn vervolgens herstelwerkzaamheden uitgevoerd. Daarnaast is onderzocht waardoor deze reparatiemethode konden worden toegepast. De werkwijze voor bedieningsdeskundigen op het OBI is aangepast zodat het bijschakelen van stroom in zulke gevallen pas gebeurt na contact met een treindienstleider. Tijdlijn Op dat moment krijgt op het OBI een medewerker van ProRail een signaal op zijn werkplek dat de bovenleiding is uitgeschakeld. De directe oorzaak van deze uitschakeling kan de medewerker niet zien. Een stroomuitval door overbelasting is op die locatie niet ongebruikelijk, bijvoorbeeld wanneer twee goederentreinen vlak achter elkaar rijden en te veel vermogen vragen van het elektriciteitsnetwerk. Om problemen door zulke overbelasting te voorkomen, schakelt het beveiligingssysteem de toevoer van stroom af. De medewerker op het OBI neemt aan dat er sprake is van overbelasting en hij probeert de elektrische bedrijfsvoering te herstellen. In zijn systemen ziet hij vervolgens dat de bedrijfsvoering hersteld is. Er staat weer spanning op de kapotte rijdraad. De spanning schakelt daarna niet meer automatisch uit omdat tijdens deze handeling een bovenleidingschakelaar kapot ging waardoor de beveiliging niet werkt. Het gevolg is dat nog achttien minuten lang stroom blijft lopen. Dit zorgde ervoor dat de brand groter werd. Toen de brandweer ter plaatse kwam, werd op hun verzoek een groter gebied door OBI spanningsloos geschakeld en ging de stroom van de kapotte bovenleiding af. Onderzoek en maatregelen Nieuwe afspraken Schakelhandelingen die de medewerker van het OBI uitvoert op basis van procedures worden periodiek geëvalueerd en zo nodig geactualiseerd. Medewerkers van het OBI zullen voortaan altijd eerst contact leggen met de treindienstleider in het getroffen gebied voor ze eventuele stroomherstelwerkzaamheden uitvoeren. |
||||||||||
Railbouw- / onderhoudsbedrijven | |||||||||||
Specials over het OV | |||||||||||
Incidenten in het OV | |||||||||||
OV werkplaatsen | |||||||||||
Back to the 90's | |||||||||||
Reclame treinen / loc's | |||||||||||
Videoreportages | |||||||||||
Spoorbouwprojecten | |||||||||||
OV-musea (binnenkort) | |||||||||||
Goederentreinen.nl | |||||||||||
175 jaar Spoorwegen | |||||||||||
Foto's | |||||||||||
Busfoto-archief | |||||||||||
Metrofoto-archief | |||||||||||
Tramfoto-archief | |||||||||||
Groot Treinfoto-archief | |||||||||||
Contact | |||||||||||
Mail ons | |||||||||||