Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl
OVnieuws.info Index
HSL-soap gaat verder: Treinen blijven wel 'gewoon' rijden

26-01-2024 / 14.30 uur
UTRECHT - De HSL-soap gaat gewoon verder. Nadat spoorbeheerder ProRail gisteren bekend heeft gemaakt dat er de komende tijd minder treinen op de HSL zouden gaan rijden i.v.m. met het zoveelste defect aan de infrastructuur laat NS vandaag weten dat de treinen gewoon blijven rijden.
Reizigers moeten wel rekening houden met een vertraging van sowieso vijf minuten. En het kan voorkomen dat er af en toe treinen uitvallen, maar daar zijn de vaste reizigers op de HSL al ruimschoots aan gewend.

Gisteren constateerde spoorbeheerder ProRail dat de

Binnenkort online

snelheid op de lijn op meerdere plekken verlaagd moest worden omdat er scheurvorming is aan bruggen en viaducten. Dat komt bovenop een snelheidsbeperking die er al was op de HSL. Daardoor reden er gisteren minder treinen. 

Machinisten moest handmatig aangegeven worden waar ze minder hard konden rijden. Sinds vanochtend heeft ProRail dit in de computersystemen verwerkt, waardoor machinisten dit zien in de trein. Daarom is vanochtend besloten toch alle treinen te laten rijden en dat gaat goed. Hoe lang dat gaat duren is nog onduidelijk. NS bekijkt nog wat de beperkingen betekenen voor de dienstregeling de komende dagen.

Wouter Koolmees, president-directeur NS: "De problemen met deze lijn duren veel te lang. Daar zijn duizenden reizigers de dupe van, dat is echt heel vervelend. Onze machinisten mogen al sinds geruime tijd op een gedeelte van de hogesnelheidslijn 80 km per uur rijden, terwijl die aangelegd is voor treinen met een snelheid van 300 km per uur. En nu wordt de snelheid dus verder verlaagd. Daar is deze lijn niet voor bedoeld. We zien dat ProRail dit heel serieus neemt, en uiteraard staat veiligheid voorop, maar we hopen dat ze dit zo snel mogelijk verhelpen."

Snelheidsbeperking
Gisteren werd bekend dat op meerdere plekken op de HSL de snelheid verlaagd moet worden omdat er beginnende scheurvorming is geconstateerd aan bruggen en viaducten. Dit was al eerder het geval op de HSL bij viaduct Zuidweg. Daar rijden de treinen sinds het najaar van 2022 met een snelheid van 80 kilometer per uur, in plaats van 300 kilometer per uur. Op de HSL tussen Hoofddorp en de Groene Hart Tunnel zijn nu 9 viaducten en bruggen met een vergelijkbaar ontwerp als viaduct Zuidweg. Hier mocht maar 160 kilometer per uur gereden worden en dat is nu verder verlaagd naar 120 kilometer per uur. ProRail geeft aan dat daarmee veilig over de hogesnelheidslijn gereden kan worden.

Foto's
Contact