Socialmedia-kanalen :
OVnieuws.info Index
Productie 15G-tram en M7 metro GVB hervat na corona-uitbraak
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

19-05-2020 / 11.30 uur
AMSTERDAM - De bouw van de nieuwe 15G-trams en de M7 metro's van GVB heeft enige tijd stilgelegen als gevolg van het corona-virus. GVB legt in een update op haar website uit hoe het er momenteel met de bouw van de beide voertuigen voor staat.

Esther Tolner, projectmanager 15G/M7 geeft de laatste stand van zaken weer. "De 15G trams druppelden gestaag binnen, en de bouw van de eerste nieuwe M7 metro was in volle gang maar tsja.... toen was daar het corona-virus Fabrieken in tal van landen, te beginnen in China en later ook Europa, moesten hun productie stilleggen.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

Dat was wel even een tegenvaller voor onze projecten. Maar laten we voorop stellen: gezondheid en veiligheid gaan boven alles. Onder welke omstandigheden dan ook. De beide projectteams hebben zich snel aan de situatie aangepast. Het voordeel is dat we voor zowel de nieuwe trams als metro’s dezelfde fabrikant hebben. Zo konden en kunnen we snel en efficiënt schakelen. Online vergaderen, veel telefonische overleggen, appen en om de dag onze vaste overleggen met fabrikant CAF. Vooral voor CAF was en is de impact groot. In Spanje werden alle niet essentiële activiteiten op last van de overheid stilgelegd. Dus ook de productie in de fabrieken waarin aan onze nieuwe voertuigen werd gewerkt. En de magazijnen werden gesloten. Wat ook betekende dat onderleveranciers die in Spanje of daarbuiten materialen voor de fabricage van deze voertuigen produceren, die materialen dus niet konden afleveren bij CAF. Ze zouden daar letterlijk voor een dichte deur staan. Het kantoorpersoneel van CAF werkt wel zoveel mogelijk door.”

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
De eerste 15G tram in de CAF fabriek in Spanje. Foto: © GVB
 
Esther vervolgt: "We hebben deze periode goed kunnen benutten door met elkaar allerlei ‘restpunten’ voor de nieuwe 15G tram af te vinken. Denk daarbij aan kleine laatste wijzigingen en bijvoorbeeld de documentatie voor het onderhoud. Zeker geen verloren tijd dus! En; het goede nieuws is dat de productieafdelingen en magazijnen van CAF in Spanje vanaf 20 april weer open zijn. We bekijken sinds die tijd welke activiteiten en onderdelen van de productie wel weer mogelijk zijn. Voor CAF én voor onze (Spaanse) inspecteurs uiteraard met inachtneming van de noodzakelijke 1,5 meter afstand en allerlei andere vereiste bescherming(smiddelen). Langzaam maar zeker komt er weer beweging in.”
 
De eerste M7 metro in de CAF fabriek in Spanje. Foto: © GVB
 

“We hadden voordat corona de kop opstak zeven nieuwe 15G trams binnen. Ons plan was om, zodra we minimaal tien nieuwe 15G trams binnen zouden hebben en ook de indienststellingsvergunning (de aanvraag is in procedure), deze voor onze reizigers in de dienstregeling te laten rijden. Zo kon iedereen alvast kennismaken met de nieuwe aanwinsten vóórdat ze ingezet worden op de vernieuwde Amstelveenlijn vanaf eind dit jaar. En waarom minimaal tien, hoor ik je vragen; dat is omdat we dan op een gehele lijn een solide dienstregeling zouden kunnen rijden, met voldoende trams als reserve. Geen man overboord dat dit nu helaas in het water valt, maar toch erg jammer voor onze reizigers en trouwe 15G fans… Die zullen nog even geduld moeten hebben.”

 
15G-tram 3003 tijdens één van haar testritten door Amsterdam. Nieuwezijds Voorburgwal. © OVnieuws.info
 
“We weten hopelijk binnenkort wanneer de productie weer volledig van start kan gaan en wanneer het transport van de 15G trams van Spanje naar Nederland hervat kan worden. Op de totaalplanning hebben we nu wat minder speling, maar we voorzien vooralsnog geen problemen dat we niet voldoende nieuwe trams in Nederland hebben voor het testen op de Amstelveenlijn, en om vanaf eind 2020 in dienstregeling in te zetten op Lijn 25. Daar hebben we vijfentwintig 15G trams voor nodig, die in R-net kleurstelling komen. Dat aantal is voldoende om vanaf 2024 ook de dienstregeling naar Uithoorn uit te voeren.”
 
Lees en bekijk ook:
 
Onze pagina over de 15G-tram
 
In beeld : De Mock-up van de nieuwe M7 Metro van het GVB