Socialmedia-kanalen :
OVnieuws.info Index
Mock-up M7 Metro GVB krijgt tweede leven bij de politie
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

07-12-2019 / 20.00 uur
AMSTERDAM - De Mock-up van M7 metro van GVB Amsterdam krijgt een tweede leven bij de politie. De Mock-up gaat daar ingezet worden voor trainingsdoeleinden.

Op dinsdag 23 juli 2019 is de mock-up van de nieuwe M7 metro voor Amsterdam onthuld bij GVB. Het was hét startsein om met behulp van dit levensgrote, realistische model, het ontwerp van de nieuwe metro te toetsen.

De mock-up stond opgesteld in een speciaal daarvoor

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

opgebouwde grote tent op het terrein van het Logistiek Centrum Metro (LCM) van GVB. Het was een realistische weergave van de kopbak van de metro, heeft een afmeting van zo’n 20 bij 3 bij 3,8 meter en bestaat uit een bestuurderscabine en reizigerscompartiment. GVB heeft twee maanden met behulp van dit levensgrote, realistische model, het ontwerp van de nieuwe metro getoetst.

Afgelopen week is de Mock-up verplaats naar het trainingscentrum van de politie Amsterdam.

GVB steeds groener
GVB is bezig steeds meer te vergroenen en is zelfs op weg naar 100% groen. Toch is dat voor GVB niet genoeg. Het bedrijf vindt dat ze nu nog te veel energie verbruikt. GVB gebruikt net zoveel energie als 45.000 huishoudens.

GVB zal in de toekomst ook veel energie blijven gebruiken, want mensen willen van A naar B gaan. Het mooie is dat het openbaar vervoer ook echt stukken minder energie kost dan de auto. Gemiddeld geldt dat, als je reist met de metro of tram, je wel vijf keer op je CO2-verbruik bespaart dan als je alleen in de auto stapt. En daar komt nog eens bij dat GVB volledig op groene stroom rijdt, dus in Amsterdam is je uitstoot helemaal nul!

GVB wil er voor zorgen dat het vervoer in 2025 helemaal uitstootvrij is. Er wordt natuurlijk nu al keihard aan gewerkt om dat te organiseren. De trams en metro’s rijden al op 100% duurzame energie uit Nederland. En binnenkort komen er ook elektrische veerponten en bussen in de stad. Ook alle andere elektriciteit die GVB gebruikt is 100% duurzaam opgewekt door Vattenfall. Al deze energie komt namelijk van windpark Slufterdam, dat ligt in de Rotterdamse haven.

Ook in Amsterdam zelf wekt GVB energie op. Bijna dertien stations hebben namelijk al zonnepanelen! Bijvoorbeeld station Ganzenhoef en station Holendrecht, station Gein en station Henk Sneevlietweg. Een mooie samenwerking met de gemeente. Er komen dit jaar wel 5000 panelen bij. Met de energie die je daarmee opwekt kun je wel 400 huishoudens van energie voorzien. De zonnepanelen zullen vooral de stations van stroom voorzien, want als de zon schijnt, dan rijdt er meestal ook wel een metro langs een station.

Wist je dat:

  • In 2025 volgens planning alle bussen van GVB volledig elektrisch zijn? GVB heeft ruim 200 bussen, ieder jaar worden er een aantal vervangen voor elektrische bussen.
  • GVB de afgelopen 5 jaar hun energie-efficiency met 17% hebben verbeterd? Hiermee zijn ze goed op weg, want in 2035 willen ze 35% efficiënter met hun energie omgaan dan in 2013. Dit doen ze onder meer door te kiezen voor slimmere installaties en zuinigere voertuigen.
  • GVB waar mogelijk is overgestapt van gas naar  stadsverwarming? Het verwarmen van hun gebouwen via stadsverwarming kost aanzienlijk minder energie dan via conventionele gasketels. Waar een warmtenet ontbreekt, kiest GVB voor moderne, energie-efficiënte gasketels.
  • GVB duurzaamheidseisen stelt bij alle grote inkooptrajecten? GVB stimuleert duurzaamheid bij haar leveranciers door dit thema concreet terug te laten komen in aanbestedingen.
  • GVB vanaf 2019 alleen nog maar additionele groene stroom gebruiken die opgewekt is in Nederland? Momenteel koopt GVB groene stroom via certificaten. Vanaf 2019 maakt GVB gebruik van duurzame energie opgewekt in Nederland, via nieuw te bouwen installaties.
  • Hun veerponten grotendeels uitstootvrij gaan varen? De boten worden stuk voor stuk vervangen of omgebouwd tot hybride boten met elektrisch aangedreven roerpropellors.
  • GVB de energie die vrijkomt bij het remmen van hun metro’s en trams, deels hergebruiken? Deze energie kan door een ander voertuig, dat in de buurt rijdt, worden gebruikt om op te trekken. Op die manier maakt GVB op efficiënte wijze gebruik van energie in het tram- en metronet.

Lees en bekijk ook: De groene tour van GVB

Foto's: © GVB

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons