Socialmedia-kanalen :
OVnieuws.info Index
In beeld: De groene tour van GVB
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

20-11-2019 / 11.15 uur
AMSTERDAM - Op zondag 3 november 2019 reed de "Groene Tram" van GVB twee keer "De groene tour" door Amsterdam. Hoewel de tour gratis was moesten de deelnemers zich wel eerst even aanmelden. Na de bekend making van GVB dat de tour gereden zou worden was hij binnen enkele uren "uitverkocht".

Deze eerste "Groene tour" was een ongekend succes". De 100 deelnemers kregen tijdens de rit in de "Onderweg naar 100% groen"-tram uitgebreide informatie te horen naar diverse groene projecten die in de stad bezig zijn.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

Tijdens de rit werd er twee keer gestopt. Dat was in het Flevopark en bij "De Hallen". Daar kregen de deelnemers een rondleiding. Gedurende de rit werden de deelnemers ook nog eens getracteerd op lekkere groene hapjes en drankjes van "Lisa's Liefde". Froukje Jansen, bekend van "2 op reis" en "Wie is de mol", was de host van de tour.

Wij reden mee met de tour en maakte daar de onderstaande reportage over.

Voor alle foto- en filmbeelden geldt: © OVnieuws.info

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's  
Treinenfoto's  
Contact  
Mail ons  
 
Bekijk onze filmbeelden.
 
Genodigden moeten zich bij remise Lekstraat melden.
 
Binnen staat de "Onderweg naar 100% groen"-tram van GVB al klaar voor de tour.
Voor we vertrekken bekijken we de tram eerst van naderbij.
 
 
Zelfs een duif komt even kijken of hij goed op de tram staat.
 
En dan gaan we vertrekken.
 
Froukje Jansen, bekend van "2 op reis" en "Wie is de Mol" was de host van de tour.
Zij hield de deelnemers tijdens de tour op de hoogte van de diverse groene initiatieven in de stad.
 
 

We rijden door de Van Woustraat. De tramrails liggen in het beton, hierdoor blijft de rails netjes op zijn plek liggen.
Beton gaat lang mee en is supersterk, maar beton heeft ook veel impact op het klimaat.
Elk jaar wordt maar liefst twintig miljard ton aan nieuw beton gemaakt.
Beton zorgt voor minstens 5 % van de CO₂-uitstoot, wereldwijd.

In de Van Woustraat heeft GVB 30% gerecycled beton gebruikt. 

 

Dat gerecyclede beton is voortgekomen uit het verleggen van andere trambanen in de stad.
Het beton dat daar verwijderd is, is gerecycled en ligt nu in de van Woustraat.

 

In de Minahassastraat vindt "Operatie Steenbreek" plaats.
Dat is een actie om te zorgen voor minder tegels in de voor- en achtertuinen.
   Hoe minder steen in je tuin hebt, hoe beter het is. Bij een versteende tuin kan het water niet goed de grond inzakken.
Insecten en andere nuttige diertjes kunnen tenslotte ook niet door een tegel heen. Het is ook veel warmer in een stenen tuin.

Samen met de organisatie 'De Gezonde Stad' heeft de Indische buurt (één van de meest versteende buurten in Amsterdam) 
in 2017 de handen uit de mouwen gestoken en hier het ‘Park om de Hoek’ aangelegd!
Er zijn nieuwe grasperkjes, vakken met planten, zitbanken en meer bomen.
Veel van het oude steen is hergebruikt om zitbanken te maken. Ook de speeltoestellen zijn gerecycled.

 
We komen aan bij de Flevopark. Hier verlaten we de tram voor een rondleiding.
Het Flevopark is een mooi stukje groen dat grenst aan de monding van het Amsterdam-Rijnkanaal.
Het heeft een hele rijke natuur en een hoge mate van biodiversiteit met heel veel beschermde diersoorten.
 
 
Eén van de projecten in het park is dit bijenhotel.
 
In het park staat dit mooie gemaal uit 1880. Het staat sinds 1992 op de Gemeentelijke Monumentenlijst.
 

Een bijzondere plek in het park is deze oude Joodse begraafplaats.
Van 1714 tot 1914 werden hier vooral arme Amsterdamse Joden begraven.
Na 1914 is er alleen nog maar incidenteel begraven.

 In 1914 was het terrein vol en was uitbreiding vanwege bouwplannen van de gemeente onmogelijk.
De nieuwe begraafplaats in Diemen nam de rol van Zeeburg over.

Volgens schattingen zijn 150.00 personen op deze begraafplaats begraven, waaronder veel kinderen
De kindersterfte was, vooral onder het arme deel van de bevolking, zeer hoog.

Van de begraafplaats resteert thans nog 8 hectare.

Tot aan de oorlog werd de begraafplaatsnog enigszins onderhouden, daarna veroverde de natuur het terrein.
De grafstenen zakten scheef, vielen om, of werden tussen het geboomte vermorzeld.
De begraafplaats werd natuurgebied – en als ecologisch schild rond het Flevopark een voor Amsterdam zeer wezenlijk natuurgebied.
Maar daarmee verdween de cultuurhistorische betekenis van het gebied wel geheel uit het zicht.

In 2006 besloten een aantal mensen het tij te keren.
Dat leidde eind 2008 tot de oprichting van de Stichting ‘Eerherstel Joodse Begraafplaats Zeeburg’.
Herstel van de oorspronkelijke situatie voor het terrein als geheel was onbegonnen werk en vanwege de natuurwaarde van het gebied ook onwenselijk. In plaats daarvan besloot de stichting aan het zuidelijke uiteinde van de begraafplaats, grenzend aan de Valentijnkade, één vak met ongeveer 100 zerken (op vierhonderd graven) uit de periode 1883-1885 vrij te maken en te restaureren.

In 2014 werd de begraafplaats aangewezen als Gemeentelijk Monument.

De Stichting Eerherstel Joodse Begraafplaats Zeeburg zet zich in voor hetstel en restauratie.

 
Na ongeveer 20 minuten lopen we weer richting tram.
 
 
Onderweg werden de deelnemers getrakteerd op heerlijke groene hapjes en drankjes van cateraar "Lisa's Liefde".
En geloof mij, er was heel veel liefde, aandacht en werk ingestopt.
 

Gemiddeld gooien we iets meer dan 34 kilo eten per jaar weg. Dat is bijna 7 kilo minder dan drie jaar geleden.
Het gaat dus de goede kant op maar het kan nog veel beter. Restaurant In Stock wil voedselverspilling tegen gaan.
InStock zit in Utrecht, Den Haag, en in Amsterdam op de Czaar Peterstraat 21.

Instock haalt onverkochte producten op bij plaatselijke Albert Heijns en andere winkels.
Vaak zijn dat groente en fruit met een schoonheidsfoutje, brood van een dag oud.
Ook vlees, vis en ander eten dat dicht bij de officiële houdbaarheidsdatum zit, maar nog steeds hartstikke lekker is.

InStock bereidt hier dan weer heerlijke maaltijden van.

 

Secret Village is de bijnaam van de Reguliersdwarsstraat.
Deze straat is sinds een paar jaar flink onder handen genomen. En dat was ook hard nodig.
Het is er niet alleen schoner en veiliger, maar ook véél groener! Met o.a. vertical gardens, dat zijn tuinen die de hoogte in gaan. 
De gevels van de huizen kregen planten en bloemen, en maakten zo de straat zo veel mooier.
In december 2018 was de straat een van de winnaars van de wedstrijd ‘Fraaiste Groene Gevels van Amsterdam’.

De straat is ook een stuk duurzamer gaan handelen. Zo gebeurt op ophalen van vuilnis met  een soort trein,
waarbij de drie vuilnisophalers achter elkaar langskomen, afgesloten door een veegploeg.
En dat betekent dus: minder ronkende vuilniswagens die heen en weer hoeven te rijden.

Ook besparen ze hier steeds meer energie. Dat gebeurt bijvoorbeeld door ledlampen, en lampen die meedenken met de gebruiker.
Ook hebben de bewoners de panden beter geïsoleerd. Als er airco’s nodig zijn, dan zijn die stukken zuiniger gemaakt.
Bij evenementen worden er geen dieselmotoren meer gebruikt om energie op te wekken, maar stroom.
Wegwerpbekers zijn er ook uit den boze, net als ballonnen. De urinoirs gebruiken geen water meer en er zijn groene daken aangelegd.

 

GVB test duurzame vernieuwingen op de Noord/Zuidlijn. Waaronder: een metro die geen energie gebruikt, maar levert.
Als een metro afremt, zorgt dat voor veel energie. Die energie kun je weer gebruiken via een gele band die je náást de rails ziet.
Dat heet: de derde rail.

 
De metro krijgt daar ook de stroom om mee te rijden.
Op dit moment kan de energie van het remmen alleen maar hergebruikt worden door een andere metro die direct in de buurt rijdt.
GVB test nu of ze de energie ook op kunnen slaan in batterijen, of het direct gebruiken voor de lichten én de liften van de stations.
 

Steeds vaker hebben de woonboten een groen dak. Dat maakt de Da Costagracht er steeds mooier uit ziet.

Het sedum, want zo heet het groen, trekt vlinders en bijen aan en het zuivert de lucht.
Het dak werkt isolerend; zowel in de winter als in de zomer. Het dak gaat 2 tot 3 keer langer mee.
In het voorjaar en de zomer zijn de daken er prachtig uit, en net zo goed in de winter en herfst.
Als de stad grauw en grijs wordt: het sedumdak blijft groen.

Hoe mooi zou het zijn als alle woonboten in Amsterdam een groen dak hadden?
De organisatie Grachten van Smaragd maken zich hier hard voor. Ze geven de bewoners voorlichting en organiseren open dagen.
Ook helpen ze je op weg naar de subsidies die de stad geeft.

 
Dan komen we aan bij onze tweede stop: De Hallen.
 

Vanaf 1905 t/m 1996 heeft deze plek dienst gedaan als tramremise van GVB.

Begin 2013 startte een grote verbouwing die twee jaar ging duren.
Hierbij is getracht het gebouw in een zo veel mogelijke originele staat te laten blijven

   
Sinds 2014 zijn De Hallen een bruisend centrum voor mode, kunst, cultuur, horeca en ambacht.
 
Deelnemers kijgen uitgebreidt tekst en uitleg van de gids over dit mooie gebouw.
 
In De Hallen is ook een hotel gevestigd.
 
 
De deelnemers stappen de groene tram weer in.
 

Eén van de gevolgen van klimaatverandering is dat er meer regen valt in korte tijd.

Op de Rooseveltlaan heeft GVB er iets moois op bedacht. Ónder de trambaan is er namelijk veel loze ruimte.
Als het regent kun je het hemelwater opvangen in bakken met water onder de trambaan.
Het gaat om het water dat op en naast de trambaan valt. Die bakken met water die sijpelen langzaam aan de grond in.
Het grote voordeel is dat je op die manier het riool niet nodig hebt.
En het regenwater zorgt er voor dat de grond niet uitdroogt. Daar zijn de bomen in de buurt ook heel blij mee.

 

En na 2,5 uur zijn we weer terug in remise Lekstraat.

Bij de GVB remise in de Lekstraat wonen een paar bijenvolken, en Jacqueline van Oranje is de imker van dienst.
Zij is al meer dan tien jaar imker.

Het gaat niet zo goed met de bij. Veel bijenvolken sterven door bestrijdingsmiddelen die in de landbouw, of in achtertuintjes, worden gebruikt.
Terwijl bijen wel hartstikke belangrijk zijn voor ons voedsel: zonder bijen zou er bijvoorbeeld niet veel fruit zijn. 

De tuin bij de remise is een klein paradijs in de zomer.
De bijen halen hun voedsel niet alleen uit de tuin, maar ook van de Lindebomen, die volop te vinden zijn in de Rivierenbuurt.
En dan is er ook het nabijgelegen Amstelpark.
De honing is overigens voor de bijen zelf, die het nodig hebben om de winter door te komen.

 

GVB is op weg naar 100% groen. Je maakt natuurlijk al een duurzame keuze als je kiest voor het openbaar vervoer.
Toch is dat voor GVB niet genoeg. Het bedrijf vindt dat ze nu nog te veel energie verbruikt.
Bedenk voor jezelf maar eens hoeveel energie het kost om een tram of metro te laten rijden.
Bedenk maar eens hoeveel diesel er nodig is om een bus te laten rijden of veerpont te laten varen.
GVB gebruikt net zoveel energie als 45.000 huishoudens.

GVB zal in de toekomst ook veel energie blijven gebruiken, want mensen willen van A naar B gaan.
Het mooie is dat het openbaar vervoer ook echt stukken minder energie kost dan de auto.
Gemiddeld geldt dat, als je reist met de metro of tram, je wel vijf keer op je CO2-verbruik bespaart dan als je alleen in de auto stapt.
En daar komt nog eens bij dat GVB volledig op groene stroom rijdt, dus in Amsterdam is je uitstoot helemaal nul!

GVB wil er voor zorgen dat het vervoer in 2025 helemaal uitstootvrij is.
Er wordt natuurlijk nu al keihard aan gewerkt om dat te organiseren.
De trams en metro’s rijden al op 100% duurzame energie uit Nederland.
En binnenkort komen er ook elektrische veerponten en bussen in de stad.
Ook alle andere elektriciteit die GVB gebruikt is 100% duurzaam opgewekt door Vattenfall.
Al deze energie komt namelijk van windpark Slufterdam, dat ligt in de Rotterdamse haven.

Ook in Amsterdam zelf wekt GVB energie op. Bijna dertien stations hebben namelijk al zonnepanelen!
Bijvoorbeeld station Ganzenhoef en station Holendrecht, station Gein en station Henk Sneevlietweg.
Een mooie samenwerking met de gemeente. Er komen dit jaar wel 5000 panelen bij.
Met de energie die je daarmee opwekt kun je wel 400 huishoudens van energie voorzien.
De zonnepanelen zullen vooral de stations van stroom voorzien, want als de zon schijnt, dan rijdt er meestal ook wel een metro langs een station.

 
Bekijk nog meerdere reportages die we over GVB gemaakt hebben op onze GVB-pagina.