Sprinter / NS - SGMm
Info over de treinstellen:

NS voerde in 1970 Spoorslag '70 door, hiermee kwam onder andere een duidelijk verschil tussen stoptreinen en intercity's. Voor diensten op spoorlijnen met korte afstanden tussen de stations, voornamelijk in de Randstad, werden de nieuwe Mat'64 niet geschikt geacht. Daarom ontwikkelde NS zelf een treintype die snel kon optrekken. In 1972 sloot NS met Talbot (tegenwoordig Bombardier / Alstom) een contract voor 15 proeftreinstellen. In dat jaar leverde Talbot een moke-up cabine van de SGM. SGM staat voor StadsGewestelijk Materieel, het gebied waar de treinen ingezet zouden worden. De SGM's haalde in 2 minuten de maximale snelheid van 120 km/u. In 1979 kocht NS die kop en zette er knoppen en een koppeling op. Tegenwoordig staat de cabine in Het Spoorwegmuseum.

Op 7 maart 1975 werd de eerste trein in Aken afgeleverd. De tweedelige treinen hadden geen doorloop tussen de rijtuigen, geen toilet en geen eerste klas. Dit werd gedaan omdat reizigers maar kort in de trein zouden zitten als ze bijvoorbeeld op de Zoetemeerlijn, de Hofpleinlijn en tussen Utrecht en Nieuwegein zouden rijden. Op 26 maart dat jaar reed de 2001 zelfstandig zijn eerste rit op de Hofpleinlijn. De eerste 15 SGM's zijn ouder dan sommige Plan-V treinstellen. In mei 1977 bestelde NS nog 60 treinstellen van de serie SGM. Deze treinstellen kregen wel een doorloop tussen de rijtuigen en een toilet. In juni 1981 bestond elke SGM uit 2 bakken, NS bestelde toen 60 middenrijtuigen om de bestaande SGM's te verlengen naar driedelige treinstellen. In september dat jaar bestelde NS 15 tweedelige treinstellen, deze treinstellen werden als driedelige indienst gesteld met de eerder bestelde middenrijtuigen. Zo bestond de serie SGM uit 30 tweedelige en 60 driedelige treinstellen.

Door het snelle optrek gedrag van de treinen kregen ze de bijnaam 'Sprinter', die term gebruikte NS later als vervanging voor de term 'Stoptrein'. De Spinters hadden een automatische regeling die de treinen op een constante snelheid hield. In 1997 werden alle tweedelige treinstellen omgedoopt tot Citypendels, de doorloop tussen de rijtuigen werd verwijderd, de eerste klas werd ook verwijderd en een deel van de stoelen werden vervangen voor staanplaatsen. De grijze deuren werden geel gemaakt en de blauwe stoptrein-strepen werden weggehaald.

Vanaf de zomer van 2003 kregen alle SGM's de gebruikelijke revisie om weer een lange tijd mee te gaan. De treinen werden naar de Deense vestiging van Bombardier gebracht. Van buiten kregen de treinstellen als eerste de nieuwe Sprinter kleuren van de NS: wit, blauw en geel. Van binnen werden de treinen ook helemaal vernieuwd, de wanden werden van glas gemaakt en de stoelen kregen een andere bekleding. Ook werd de tractie-installatie aangepast zodat de treinen sneller konden optrekken. Het energieverbruik van de treinstellen is na de modernisering met een kwart afgenomen. Ook kregen de treinen aan beide kanten spiegels zodat de machinist zelf de deuren kon sluiten. De modernisering van de SGMm's heeft tot 2009 geduurd. Na de modernisering verspreidde de Sprinters zich over het hele land. Daarvoor reden ze voornamelijk in de Randstad.

In november 2018 kwamen de eerste nieuwe SNG's van NS in dienst, de in totaal 206 treinstellen bestaande serie verving de SGMm's, DD-AR en DDM stammen in Nederland. Op 15 december 2019 werden de laatste DD-AR en DDM stammen buitendienst genomen. Eind 2019 is ook begonnen met het buitendienststellen van de oude Sprinters. In 2020 is op grote schaal begonnen met het afvoeren van de treinen. Op 5 december 2021 werd bekend dat SGMm 2995 afscheidsstickers heeft gekregen op de zijkant van de trein. De tekst 'Na 46 jaar ben ik uitgesprint' en een SGM-kop met het jaartal 1975 met een streepje en 2021 met een SNG-kop werden op de zijkant aangebracht. Ook werd het roostertje aan één kant van de trein blauw gemaakt. Op 11 december 2021 reden de laatste SGMm's bij NS in dienst. Drie SGMm's werden niet gesloopt, in mei 2020 ging de 2133 over naar het Spoorwegmuseum. En in april 2021 is de 2134 overgenomen door ProRail Incidentenbestrijding voor oefeningen. De gele kleur op de SGMm is vervangen voor rood en de trein heeft ProRail Incidentenbestrijding-logo's gekregen. De trein is op Amersfoort Goederen geplaatst. Helaas werd er snel graffiti gespoten op de trein. Op 22 december 2021 reed de 2995, de SGMm met afscheidsstickers, vanuit Amsterdam naar het Spoorwegmuseum. De planning was om aankomende zomer een echte afscheidrit te rijden, dat is door corona niet doorgegaan. Op 30 maart 2022 heeft de Strukton 1740 de SGMm in het Spoorwegmuseum opgehaald en naar Amersfoort gebracht. Daar werd het treinstel door de 706 afgerangeerd.

 
 
 
 
 

 

In mei 2020 is SGMm-treinstel 2133 overgebracht naar het Spoorwegmuseum. Op de foto staat de 2133 van het Spoorwegmuseum
op het buitenterrein opgesteld. 7 december 2020. © TreinenInNederland.nl
 
En in april 2021 is de 2134 overgenomen door ProRail Incidentenbestrijding voor oefeningen. De gele kleur op de SGMm is vervangen voor rood en de trein heeft ProRail Incidentenbestrijding-logo's gekregen. De trein is op Amersfoort Goederen geplaatst. Helaas werd er snel graffiti gespoten op de trein.
 
   
Zaterdag 11 december 2021 was de laatste dag dat NS de SGMm's inzetten. Wegens de coronamaatregel kon er geen afscheidsrit worden gehouden. Voor het afscheid kreeg SGMm 2995 op 5 december 2021 afscheidsstickers op de zijkant van de trein. De tekst 'Na 46 jaar ben ik uitgesprint' en een SGM-kop met het jaartal 1975 met een streepje en 2021 met een SNG-kop werden op de zijkant aangebracht. Ook werd het roostertje aan één kant van de trein blauw gemaakt. Op de laatste dag zette NS de SGMm's door bijna het hele land in. De Afscheids SGMm werd ingezet op het traject Zwolle - Groningen. Wij maakte in Zwolle een reportage van de 2995. © TreinenInNederland.nl
   
   
   
Binnenkort volgt hier weer een nieuwe foto.
Blijf ons volgen!
.
De SGMm 2995 staat in Amersfoort opgesteld.
25 mei 2024. © TreinenInNederland.nl
   
Op 13 juli 2021 verplaatste Strukton de laatste drie SGMm's vanuit Arnhem Berg naar Houtrakpolder. De 706 werd gebruikt voor het rangeren
en de 1824 trok het transport op de hoofdbaan. Wij zette de 706 rangerend in Arnhem Berg op de foto en het transport bestaande uit de
Strukton 1824, de SGMm's 2942, 2957 en de 2144 en de Strukton 706 in Wolfheze op de foto. © TreinenInNederland.nl
   
   
   
   
Op 9 september 2018 werd er in Amersfoort een line-up van vier generaties Sprinters georganiseerd door NS. Op de foto's staan de
SGMm 2974, SLT 2614, Flirt 2218 en de SNG 2705. © TreinenInNederland.nl
 
   
   
De 2977 en de 2139 komen station Wierden binnen rijden vanuit Apeldoorn. 7 december 2021. © TreinenInNederland.nl
   
De 2977 en de 2139 komen station Almelo binnen rijden vanuit
Apeldoorn. 7 december 2021. © TreinenInNederland.nl
Een duifie van de 2977 en de 2139 op staiton Almelo. 7 december 2021.
© TreinenInNederland.nl
   
De twee SGMm's bij vertrek uit Almelo. 7 december 2021.
© TreinenInNederland.nl
De 2139 en de 2977 staan in de avond langs het perron van station Almelo. 7 december 2021. © TreinenInNederland.nl
   
De 2994 en de 2139 komen in hun laatste dienstjaar station Rotterdam
Centraal binnen rijden. 16 oktober 2021. © TreinenInNederland.nl
Even later vertrokken de 2994 en de 2139 uit staion Schiedam Centrum richting Den Haag. 16 oktober 2021. © TreinenInNederland.nl
   
De 2995 en de 2132 komen station Schiedam Centrum binnen rijden
vanuit Rotterdam Centraal. 16 oktober 2021. © TreinenInNederland.nl
De 2994 staat in station Delft langs het perron als sprinter naar
Den Haag Centraal. 2 oktober 2021. © TreinenInNederland.nl
   
De 2966 en de 2143 komen station Deventer binnen rijden vanuit
Almelo. 27 september 2021. © TreinenInNederland.nl
.
De 2143 staat in Arnhem Centraal te wachten om richting
Ede-Wageningen te vertrekken. 2 augustus 2021.
© TreinenInNederland.nl
   
De 2978 staat in Arnhem Centraal klaar om een slag naar Ede-Wageningen te maken. 26 juli 2021. © TreinenInNederland.nl
   
Vanuit het raam van de SGMm is een VIRM in Arnhem te zien.
26 juli 2021. © TreinenInNederland.nl
De 2978 komt station Wolfheze binnengereden vanuit Ede-Wageningen.
26 juli 2021. © TreinenInNederland.nl
   
SGMm 2978 komt station Wolfheze binnen rijden als sprinter naar station
Ede-Wageningen. 26 juli 2021. © TreinenInNederland.nl
De 2978 staat met de deuren open bij station Wolfheze.
26 juli 2021. © TreinenInNederland.nl
   
De Breng GTW 5049 en de NS SGMm 2978 naast elkaar op station Arnhem. 26 juli 2021. © TreinenInNederland.nl
De 2978 staat in Arnhem Centaal te wachten om richting Oosterbeek te vertrekken. 26 juli 2021. © TreinenInNederland.nl
   
De 2978 komt station Arnhem Centraal binnen rijden vanuit
Ede-Wageningen. 22 juli 2021. © TreinenInNederland.nl
De 2978 vertrekt in de zon vanuit station Arnhem Centraal richting
Ede-Wageningen. 22 juli 2021. © TreinenInNederland.nl
   
Op 19 en 21 juli 2021 reed SGMm 2978 tussen Arnhem Centraal en Ede-Wageningen. In die dagen maakte we de volgende reportage van de trein als afscheid van de eerste sprinter van NS. Op de foto's is de 2978 in Arnhem Centraal te zien. © TreinenInNederland.nl
   
De 2978 te Oosterbeek. © TreinenInNederland.nl
.
De NS Flirt 2226 en NS SGMm 2978 staan op station Wolfheze naast elkaar. © TreinenInNederland.nl
   
De 2978 te Wolfheze. © TreinenInNederland.nl
.
De 2978 in de bossen tussen Wolfheze en Ede-Wageningen.
© TreinenInNederland.nl
   
De Sprinter bij binnenkomst te Ede-Wageningen.
© TreinenInNederland.nl
De SGMm 2978 te Ede-Wageningen. © TreinenInNederland.nl
.
   
De Sprinter bij binnenkomst te Wolfheze. © TreinenInNederland.nl
De 2978 bij binnenkomst te Oosterbeek. © TreinenInNederland.nl
   
Vertrek vanaf station Oosterbeek. © TreinenInNederland.nl
.
De ProRail 2134 staat in Amersfoort opgesteld.
29 mei 2021. © TreinenInNederland.nl
   
Een aantal SGMm-treinstellen staan terzijde gesteld op Dijksgracht.
Links op de foto is een bak van treinstel 2137 te zien. Midden op de foto staat SGMm 2948. 29 maart 2021. © TreinenInNederland.nl
SGMm 2114 staat samen met tientallen soortgenoten opgesteld op de Dijksgracht. 29 maart 2021. © TreinenInNederland.nl
.
   
De SGMm 2968 te Utrecht Centraal. 3 januari 2021.
© TreinenInNederland.nl
Binnenkomst te Arnhem Centraal. © TreinenInNederland.nl
.
   
De 2943 staat in Arnhem Centraal klaar om richting Ede-Wageningen
te vertrekken. 7 december 2020. © TreinenInNederland.nl
De 2971 staat klaar voor vertrek op station Arnhem Centraal als sprinter naar Zutphen. 21 november 2020. © TreinenInNederland.nl
   
Een kop van een SGM(m) te Blerick. 21 november 2020.
© TreinenInNederland.nl
De 2138 staat opgesteld in Nijmegen. 21 november 2020.
© TreinenInNederland.nl
   
De NS 2971 en de Arriva 388 rijden station Nijmegen binnen.
21 november 2020. © TreinenInNederland.nl
De 2961 staat op spoor 7 als sprinter naar Wijchen.
18 september 2020. © TreinenInNederland.nl
   
De 2989 staat te Arnhem Centraal als sprinter naar Ede-Wageningen.
4 september 2020. © TreinenInNederland.nl
De SGMm 2952 en Flirt 2202 staan klaar voor vertrekt te Arnhem Centraal. 4 september 2020. © TreinenInNederland.nl
   
SGMm 2938 te Arnhem Centraal als sprinter naar Zutphen.
28 augustus 2020. © TreinenInNederland.nl
.
De 2961 vertrekt uit station Arnhem Velperpoort richting
Arnhem Centraal en verder richting Nijmegen.
26 augustus 2020. © TreinenInNederland.nl
   
De 2994 vertrekt uit station Arnhem Velperpoort richting
Arnhem Centraal en verder richting Nijmegen.
26 augustus 2020. © TreinenInNederland.nl
De 2961 rijdt station Arnhem Velperpoort binnen als sprinter naar Zutphen. 26 augustus 2020. © TreinenInNederland.nl
.
   
De 2938 rijdt station Arnhem Presikhaaf binnen. 1 augustus 2020.
© TreinenInNederland.nl
De 2938 rijdt om de GTW 385 heen station Nijmegen binnen als sprinter naar Zutphen. 1 augustus 2020. © TreinenInNederland.nl
   
De 2136 en de 2951 rijden Arnhem Centraal binnen. 22 juli 2020.
© TreinenInNederland.nl
De 2979 rijdt Zwijndrecht binnen als sprinter naar Dordrecht.
18 juli 2020. © TreinenInNederland.nl
   
De 2977 komt station Zwijndrecht binnen gereden. 18 juli 2020.
© TreinenInNederland.nl
De 2977 vertrekt vanuit Rotterdam Zuid naar Dordrecht. 18 juli 2020.
© TreinenInNederland.nl
   
De 2979 halteert op station Rotterdam Zuid. 18 juli 2020.
© TreinenInNederland.nl
De SGMm 2979 rijdt Zwijndrecht binnen als sprinter naar Dordrecht.
18 juli 2020. © TreinenInNederland.nl
   
De 2979 rijdt Zwijndrecht binnen vanuit Dordrecht. 18 juli 2020.
© TreinenInNederland.nl
De 2957 rijdt Zwijndrecht binnen als sprinter naar Dordrecht.
18 juli 2020. © TreinenInNederland.nl
   
De 2985 rijdt station Arnhem Velperpoort binnen. 15 juli 2020.
© TreinenInNederland.nl
De 2956 rijdt Arnhem Velperpoort binnen als sprinter richting
Nijmegen. 15 juli 2020. © TreinenInNederland.nl
   

De 2985 rijdt station Arnhem Velperpoort als sprinter naar Zutphen.
15 juli 2020. © TreinenInNederland.nl

.

In 1972 leverde Talbot een mock-up van de cabine van een SGM. In 1979 heeft NS de mock-up aan het Spoorwegmuseum gegeven. De kop is van extra knoppen en een koppeling voorzien. Op de foto staat de kop in het Spoorwegmuseum. 19 juni 2020. © TreinenInNederland.nl
   

Een close-up van de cabine. 19 juni 2020.
© TreinenInNederland.nl
een voor-aanzicht van de mock-up. 19 juni 2020.
© TreinenInNederland.nl
   
De SGMm's 2976 en de 2994 rangeren richting Amersfoort Goederen. Naast hum staat de Rail Force One 1830 met een omgeleide lege Craftertrein klaar voor vertrek richting Arnhem.
5 juni 2020. © TreinenInNederland.nl

Een groot aantal SGMm's staan opgesteld op Dijksgracht.
29 april 2020. © TreinenInNederland.nl

.

   
De 2992 komt station Dordrecht binnen gereden. 28 februari 2020.
© TreinenInNederland.nl
De 2957 komt station Dordrecht binnen gereden. 28 februari 2020.
© TreinenInNederland.nl
   
De 2144 en een onbekende SGMm staan vertrek gereed te Dordrecht als sprinter richting Rotterdam Centraal en verder. 28 februari 2020.
© TreinenInNederland.nl
De 2961 vertrekt vanaf Rotterdam Centraal. 28 februari 2020.
© TreinenInNederland.nl

.
   

De 2968 staat te Arnhem Centraal als sprinter naar Zutphen.
26 februari 2020. © TreinenInNederland.nl

De 2966 staat langs het perron van Houten Castellum.
26 februari 2020. © TreinenInNederland.nl
   
De 2132 en de 2952 rijden station Zandvoort aan Zee binnen.
15 december 2019. © TreinenInNederland.nl

De 2986 en 2115 rijden als ledig materieel door Houten Castellum
richting Geldermalsen.
30 november 2019. © TreinenInNederland.nl

   
De Sandite SGMm 2976 rijdt besmeurt onder de graffiti als ledig matrieel langs Zuidendijk te Dordrecht richting station Lage Zwaluwe.
17 november 2019. © TreinenInNederland.nl
De vuile 2989 rijdt Utrecht Centraal binen. 15 november 2019.
© TreinenInNederland.nl
.
   
De 2118 en de 2981 komen Arnhem Centraal binnen rijden vanuit de richting van Zutphen. 10 oktober 2019. © TreinenInNederland.nl
De 2113 en de 2954 komen station Dieren binnenrijden richting
Nijmegen. 10 oktober 2019. © TreinenInNederland.nl
   
De SGMm's 2944 en 2116 rijden Dieren binnen als
sprinter naar Zutphen. 10 oktober 2019. © TreinenInNederland.nl
De SGMm's 2113 en de 2954 vertrekken van station Dieren als
sprinter naar Zutphen. 10 oktober 2019. © TreinenInNederland.nl
   
De 2118 en de 2981 komen station Dieren binnenrijden richting Wijchen.
10 oktober 2019. © TreinenInNederland.nl
SGMm 2990 vertrekt van station Dieren als sprinter naar Zutphen.
10 oktober 2019. © TreinenInNederland.nl
   
SGMm 2966 en 2957 staan langs het perron van station
Schiedam Centrum. 28 september 2019. © TreinenInNederland.nl
De 2991 en de 2137 komen station Arnhem Velperpoort binnen rijden.
25 september 2019. © TreinenInNederland.nl
   
SGMm's 2117 en 2943 vertrekken vanuit Haarlem richting Zandvoort aan Zee. 21 september 2019. © TreinenInNederland.nl
SGMm's 2954 en de 2138 passeren SNG 2713 op 21 september 2019 te Haarlem. © TreinenInNederland.nl
   
SGMm 2989 rijdt Houten Castellum binnen richting Utrecht Centraal.
15 september 2019. © TreinenInNederland.nl
SGMm 2980 vertrekt vanaf Houten Castellum als sprinter richting Geldermalsen. 15 september 2019. © TreinenInNederland.nl
   
SGMm's 2947 en 2955 komen Utrecht Centraal binnenrijden.
4 september 2019. © TreinenInNederland.nl
De 2956 staat klaar voor vertrek als sprinter naar Baarn.
22 juni 2019. © TreinenInNederland.nl
   

SGMm 2945 en een onbekende SGMm staan te Rotterdam Centraal.
4 juni 2019. © TreinenInNederland.nl

SGMm 2142 en een onbekende SGMm vertrekken uit Amsterdam Centraal. 31 mei 2019. © TreinenInNederland.nl
   

SGMm 2138 staat langs het perron van Amsterdam Centraal.
31 mei 2019. © TreinenInNederland.nl

SGMm 2976 komt station Houten Castellum binnen rijden.
25 mei 2019. © TreinenInNederland.nl
   
SGMm 2966 (links) en SGMm 2125 (rechts) halteren te
Utrecht Vaartsche Rijn. 9 mei 2019. © TreinenInNederland.nl
SGMm 2985 staat langs het perron als sprinter naar Den Haag Centraal. 19 april 2019. © TreinenInNederland.nl
   
SGMm 2985 en een onbekende SGMm staan langs het perron van Rotterdam Centraal. 19 april 2019. © TreinenInNederland.nl
SGMm 2143 stopt als sprinter naar Rhenen op station Maarssen.
13 april 2019. © TreinenInNederland.nl
   
SGMm 2954 en 2961 rijden Amsterdam Centraal binnen terwijl SNG 2707 langs perron staat. 30 maart 2019. © TreinenInNederland.nl
SGMm's 2994 en 2131 vertrekken van station Zaandam. 5 maart 2019.
© TreinenInNederland.nl
   
De SGMm's 2131, 2996 en de 2964 staan links klaar voor vertrek terwijl rechts de VIRM's 9585 en de 9586 voorbij rijden.
Houten Castellum. 22 januari 2019. © TreinenInNederland.nl
SGMm's 2134, 2984 en de 2936 bij binnenkomst op station Houten Castellum. 22 januari 2019. © TreinenInNederland.nl
.
   
SGMm's 2964, 2969 en de 2131 te Houten Castellum. 22 januari 2019.
© TreinenInNederland.nl
SGMm's 2947 en 2140 komen station Houten Castellum binnen rijden.
17 januari 2019. © TreinenInNederland.nl
   
SGMm's 2994 en 2112 te Houten Castellum.
10 januari 2019. © TreinenInNederland.nl
SGMm 2986 en een onbekende SGMm staan klaar voor vertrek in Rotterdam Centraal. 9 januari 2019. © TreinenInNederland.nl
   
SGMm's 2121 en 2947 staan klaar voor vertrek in Rotterdam Centraal.
9 januari 2019. © TreinenInNederland.nl
SGMm 2135 en een onbekende SGMm staan te Den Haag Centraal.
7 december 2018. © TreinenInNederland.nl
   
SGMm's 2123 en 2984 te Utrecht Centraal. 27 november 2018.
© TreinenInNederland.nl
SGMm 2941 staat klaar voor vertrek op station Houten Castellum.
23 november 2018. © TreinenInNederland.nl
   
SGMm's 2941 en 2145 te Utrecht Centraal.
23 november 2018. © TreinenInNederland.nl
SGMm's 2981 en 2118 vertrekken van Amersfoort Schothorst.
23 november 2018. © TreinenInNederland.nl
   

SGMm's 2118 en 2981 komen station Amersfoort binnengereden.
23 november 2018. © TreinenInNederland.nl

 

.

In de nacht van vrijdag 31 maart 2017 op zaterdag 1 april 2017 vertrok vanaf station Rotterdam Centraal onder grote belangstelling de allerlaatste passagierstrein over de Hoekse Lijn naar Hoek van Holland. De trein werdt gereden met de SGMm 2945. Met een groots afscheid was dit het einde van 125 jaar treinen over dit stukje spoorweg.
© Flashphoto.nl
   

SGMm 2964 passeert de Mat '54 op Hoek van Holland Haven.
26 maart 2017. © TreinenInNederland.nl

SGMm 2977 te Hoek van Holland Haven.
26 maart 2017. © TreinenInNederland.nl
Op zondag 26 maart hebben vele duizenden enthousiaste treinenliefhebbers alvast afscheid genomen van de Hoekse lijn. Alhoewel de spoorverbinding vanaf Rotterdam Centraal naar Hoek van Holland Strand pas in de nacht van 31 maart op 1 april definitief ophoud te bestaan organiseerde spoorbeheerder ProRail en NS zondag j.l. een mooi afscheidsfeest. Er werd met drie nostalgische treinen diverse ritten gereden over de 125 jaar oude spoorlijn. Tevens reed Mat '54 nr. 766 voor de allerlaatste keer de beroemde Boottrein vanaf Amsterdam Centraal naar Hoek van Holland Haven en vice versa. 
   
SGMm 2977 bij vertrek vanuit Rotterdam Centraal.
26 maart 2017. © TreinenInNederland.nl
SGMm 2977 bij het verlaten van Rotterdam Centraal.
26 maart 2017. © TreinenInNederland.nl
   
Gemoderniseerde Sprinter (SGMm) 2941 naast de Sprinter Light Train (SLT) 2458. In de open dag van de NedTrain werkplaats in Leidschendam. 4 oktober 2014. © TreinenInNederland.nl

Op een open dag in Leidschedam stond een demonstratie demonstratie over het hersporen van een treinstel, in dit geval SGMm 2944.
4 oktober 2014
. © TreinenInNederland.nl

   
Op een open dag in Leidschedam stond een demonstratie demonstratie over het hersporen van een treinstel, in dit geval SGMm 2944.
4 oktober 2014
. © TreinenInNederland.nl
Sprinter 2955 te Rotterdam Lombardijen. 18 april 2014.
© TreinenInNederland.nl
.
   
SGMm 2957 en de 2972 zijn onderweg richting Baarn. Eempolder,
13 april 2014. © TreinenInNederland.nl
Twee Sprinters (SGMm's) te Rotterdam Centraal.
5 april 2014. © TreinenInNederland.nl
   
Sprinter 2954 komt station Baarn binnengereden.
4 april 2014. © TreinenInNederland.nl
Sprinters 2943 en 2976 bij vertrek uit station Baarn.
4 april 2014. © TreinenInNederland.nl
   
Sprinters 2964 en 2959 bij vertrek vanaf station Breukelen.
29 maart 2014. © TreinenInNederland.nl
SGMm 2135 rijdt over de wisselstraat aan de zuidkant van Utrecht Centraal. 26 maart 2014. © TreinenInNederland.nl
   
SGMm's 2952 en 2962 staan langs station Utrecht Zuilen.
26 maart 2014. © TreinenInNederland.nl
Sprinter 2962 en de 2952 bij binnenkomst in Utrecht Centraal.
26 maart 2014. © TreinenInNederland.nl
   
Sprinter 2991 bij vertrek vanuit Roterdam Centraal.
6 maart 2014. © TreinenInNederland.nl
SGMm 2145 rijdt als ledig materieel langs Gilze-Rijen.
18 februari 2014. © TreinenInNederland.nl
   
Sprinter 2943 komt aangereden bij station Amsterdam Sloterdijk (boven).
4 januari 2014. © TreinenInNederland.nl
Sprinter 2967 staat klaar voor vertrek in Amsterdam Centraal.
4 januari 2014. © TreinenInNederland.nl
   
SGMm 2976 rijdt over de wisselstraat aan de noordzijde van Utrecht Centraal. 16 oktober 2013. © TreinenInNederland.nl
SGMm 2976 te Utrecht Centraal. 16 oktober 2013.
© TreinenInNederland.nl
   
SGMm 2957 rijdt over de wisselstraat aan de zuidzijde van Utrecht Centraal. 16 oktober 2013. © TreinenInNederland.nl
NS Sprinter 2134 rijdt over de wisselstraat van Utrecht Centraal.
13 september 2013. © TreinenInNederland.nl
   
Sprinter 2958 staat onder winterse omstandigheden in
Amsterdam Centraal. 3 februari 2012. © TreinenInNederland.nl
SGMm 2972 was te zien tijdens de open dag op werkplaats Zaanstraat op 15 september 2007. © TreinenInNederland.nl
   
Op zaterdag 9 oktober 2004 is er een open dag gehouden bij de Hoofdwerkplaats in Tilburg. Er kwamen vele mensen naar de werkplaats om te kijken hoe de vele locomotieven die er stonden worden onderhouden en opgeknapt. Op de open dag was ook de SGM 2872 te zien. Het cabine rijtuig van de SGM stond op een hefbrug. © TreinenInNederland.nl

Op het buitenterrein was ook de middenbak van de SGM 2872 te zien. 9 oktober 2004. © TreinenInNederland.nl


.

   
2 Sprinters maken hun stop op Amsterdam Sloterdijk (beneden)
© TreinenInNederland.nl
Een sprinter die over de sporen aan de oostkant van
Amsterdam Centraal rijdt. © TreinenInNederland.nl