![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
ZHESM 6 |
||||||||||
Info over de locomotief: |
|||||||||||
De ZHESM 6 is gebouwd in 1908 door fabrikant Beijnes uit Haarlem. De 6 reed op de eerste geëlektrificeerde spoorlijn in Nederland; De Hofpleinlijn tussen Scheveningen en Rotterdam. Anders dan de 1.500 volt waar de treinen in Nederland nu op rijden reden deze treinen op 10.000 volt. De rijtuigen van deze lijn hadden een chique inrichting met Jugendstilversiering. Ze waren voor de rijke reizigers die vanuit Rotterdam, Den Haag en Wassenaar naar Scheveningen reisden. De stadswapens van de tussenstations zijn terug te vinden in de versieringen in de trein. De luxe 2e klasse heeft fluwelen bekleding, maar in de zomer was hier amper iemand te vinden. Het paardenhaar waarmee de stoelen gevoerd waren zaten dan vol met vlooien. In de zomer zat de trein ook vol met badgasten. In de samenleving wekte de schaarsgekleedheid van de reizigers toen ter tijd de nodige zorgen op. Aan het einde van de twintigste eeuw waren er vijf grote spoorwegmaatschappijen actief in Nederland. Elk bedrijf maakte gebruik van haar eigen soort locomotieven en rijtuigen. Ook verschilde de huisstijl erg tussen de verschillende vervoerders. Om de concurrentie te verminderen werden een aantal spoorwegmaatschappijen samen gevoegd, alleen de SS en de HSM bleven over. In 1914 brak de Eerste Wereldoorlog uit in Europa, er ontstonden tekorten aan voedsel maar ook aan kolen waardoor stoomlocomotieven niet meer konden rijden. Gedurende de oorlog werd duidelijk dat de SS en de HSM moesten samenwerken. In 1916 richtten de spoorwegvervoerders een samenwerkingverband op, de Nederlandse Spoorwegen. Vanaf 1 januari 1917 werkten de bedrijven officieel samen, NS beheerde vanaf dat moment al het materieel, personeel en andere activa. De HSM en SS bleven wel bestaan. Rond 1920 werd begonnen alle treinen om te schilderen naar de nieuwe huisstijl van NS, donkergroen. Ook werd het materieel van NS vernummerd. In 1921 kreeg de 6 een nieuw nummer, de BC 9014. De Jugendstilversiering werd later van de treinen verwijderd. De donkergroene kleur werd gekozen omdat treinen niet mochten opvallen in een weiland. In 1926 werden de 23 motor- en 17 tussenrijtuigen verbouwd om op 1.500 volt te rijden. Op 1 januari 1938 werden de SS en de HSM via een wet beëindigd, ze waren difinitief in de NS opgegaan. Na een aantal vernummeringen had de BC 9014 tijdens de Tweede Wereldoorlog het nummer BC 9911. In 1944 werd de BC 9911 door de Duitsers mee genomen naar Duitsland, na de oorlog kwamen enkele treinstellen terug. Slechts enkele rijtuigen overleefden het oorlogsgeweld. Het huidige museumtreinstel was de enige die na de oorlog nog inzetbaar was. Een paar rijtuigen zijn na de oorlog gebruikt als noodwoning. Vanaf 1947 werd de trein op de Hofpleinlijn vervangen en werd hij ingezet om wagons te vervoeren. Tien jaar later werd het unieke treinstel geschonken aan het Spoorwegmuseum. In 1994 werd het treinstel in de Hoofdwerkplaats in Haarlem hele opgeknapt en terug gebracht naar zijn originele kleur. Het treinstel is niet rijvaardig gemaakt. |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Voor het vele rangeerwerk staan de NS 1312 en ZHESM 6 naast elkaar. Grote rangeerklus in het Spoorwegmuseum, 13 januari 2025. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Plan-D AB 7709, Plan-C P 7920, de 3737 en de ZHESM 6 worden door de Sik 311 geduwd. 13 januari 2025. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De NS 311 duwt de ZHESM 6. 13 januari 2025. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De ZHESM 6 en de NS 3737 zijn aan elkaar gekoppeld. 13 januari 2025. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
ZHESM 6 met de NS 3737. 13 januari 2025. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De ZHESM 6 staat tijdens het Winter Station 2024 langs het perron in het museum. 22 december 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Detailfoto's van de ZHESM 6. 26 mei 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||
![]() |
|||||||||||
De ZHESM 6 is één van de treinstellen op de tentoonstelling "Treinen door de tijd". 7 juli 2016. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De cabine van de ZHESM 6. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De ZHESM 6 staat in het Spoorwegmuseum te Utrecht. 6 februari 2015. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De ZHESM 6 in het Spoorwegmuseum. 27 mei 2005. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De ZHESM 6, nog in het "oude" Spoorwegmuseum. 17 april 2003. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||