Treinen in Nederland.nl
Stoomloc 50 0073
Info over de locomotief:

Het type Baureihe 50 is een goederenlocomotieven serie, één van de meest succesvolle van de Deutsche Reichsbahn. De Deutsche Reichsbahn was van 1920 tot na aan het einde van de Tweede Wereldoorlog de nationale spoorwegmaatschappij van het Duitse Rijk. Vanaf 1945 tot 1994 was de DR de nationale spoorwegmaatschappij van Oost-Duitsland. In 1939 bestelde Duitsland de locomotief serie als onderdeel van oorlogsvoorbereiding. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden veel nieuw gebouwde locomotieven sterk vereenvoudigd en zo goedkoper. Er werden voornamelijk grondstoffen uit eigen land gebruikt. Tot 1948 zijn er 3164 locomotieven gebouwd, de locomotieven hebben een vermogen van 1600 pk. De locomotieven hebben een maximale snelheid van 80 km/u, dat komt door de kleinere wielen. Stoomlocomotieven met kleinere wielen kunnen meer kracht zetten en zijn daardoor geschikt om goederentreinen te rijden. Stoomlocomotieven met grotere wielen zijn sneller maar hebben minder kracht, ze zijn geschikt voor de reizigersdiensten. De Baureihe 50 locomotieven hadden zowel vooruit als achteruit dezelfde snelheid, dat hebben niet alle tenderlocomotieven.

Na de Tweede Wereldoorlog had Duitsland nog ongeveer 2100 locomotieven van het type Baureihe 50 die ingezet konden worden. De Baureihe 44 en Baureihe 50 waren lange tijd de ruggegraat van het goedereenvervoer. De Baureihe 50 locs werden ook ingezet voor het reizigersvervoer, ookal waren ze daar niet orgineel voor bedoeld. In 1968 had de DB nog ongeveer 1450 locomotieven het van type indienst, door een overschot aan goederenlocomotieven konden de oorlogslocomotieven van de serie Baureihe 50 worden vervangen door nieuwe locs van de serie Baureihe 52. Bij DB werd de laatste Baureihe 50 op 21 febrauri 1977 buitendienst gesteld. De laatste locomotief van het type Baureihe 50 is op 29 oktober 1988 buitendienst gesteld.

De Veluwsche Stoomtrein Maatschappij beschikt over vijf locomotieven van de serie Baureihe 50, de 50 307, de 50 0073, de 50 3520, 50 3654 en de 50 3681. De 50 0073 is in 1943 bij fabrikant Franco Belge gebouwd als de 50 2145. In 1961 werd de loc omgebouwd naar een Reko Loc en kreeg het nummer 50 3666. Begin jaren '90 is de loc bij de Vennbahn terecht gekomen. De daar is de loc omgebouwd naar een oliestoker, de loc behield het nummer 50 3666. In november 2006 heeft de VSM de loc overgenomen, de VSM heeft de loc omdat de loc een oliestoker is. Na groot onderhoud is de loc in september 2010 in dienst gekomen, de loc heeft bij de VSM het fictieve nummer 50 0073 gekregen. De 50 0072 was namelijk de laatste gebouwde oliestoker. De 50 0073 is samen met de 44 1085 de enige oliegestookte stoomloc van de VSM.

In 2020 is een overeenkomst bereikt om de 50 0073 (die particulier eigendom is) in bruikleen te geven aan de ZLSM. De VSM reed al niet meer met de stoomloc en hij stond in Beekbrergen op transport te wachten. De 50 0073 had een ketelrevisie en een algehele revisie nodig om te blijven rijden. Daarnaast reed de locomotief op stookolie, wat veel duurder is dan kolen. De VSM zette de stoomloc daarom ook alleen maar in bij het jaarlijks terugkerende Terug naar Toen. De ZLSM wil de locomotief terugbouwen naar een op kolen gestookte locomotief en hem het nummer 50 3666 geven. De 50 0073 is niet de eerste stoomloc die vanuit de Veluwe naar Limburg overging, de 52 532 ging eind 2015 over de weg naar Limburg. Voor de 50 0073 werd gekozen om de stoomloc met hulp van de SHD via het spoor naar Limburg te transporteren. In de late avond van 3 december 2023 vertrok de SHD 2205, het CTO-meetrijtuig en een Plan-E rijtuig (als rem- en verblijfwagens) met de 50 0073 vanuit Beekbergen naar Dieren. Vanuit daar zou het transport de eerste nacht via de Maaslijn naar Venlo gaan en de volgende nacht verder naar Simpelveld. Het transport reed met 40 km/u, maar helaas strandde het in Nijmegen. De 50 0073 had een warmgelopen lager. De locomotief werd op een kopspoortje gerangeerd om daar verdere besluiten af te wachten.

In de nacht van 26 op 27 februari 2024 vertrok de stoomloc weer vanuit Nijmegen richting Limburg. Het transport werd verzorgd door Railexperts met hun 9901 en de Stichting 2454 CREW met twee verblijfwagens (de 959 4 575-8 en de 959 4 895-7) en de 2454. Met een snelheid van 15 km/u werd de stoomloc in 4 nachten (met overdag in Den Bosch, Eindhoven en Sittard gestaan te hebben) naar Simpelveld gebracht. Daar kon de restauratie aan de 50 0073 beginnen, de locomotief gaat weer terug vernummerd worden naar de 50 3666.

OVnieuws.info
Goederentreinen.nl
Contact
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
In de nacht van 26 op 27 februari 2024 vertrok de stoomloc 50 0073 weer vanuit Nijmegen richting Limburg. Het transport van de stoomloc werd verzorgd door Railexperts met hun 9901 en de Stichting 2454 CREW met twee verblijfwagens (de 959 4 575-8 en de 959 4 895-7) en de 2454. Met een snelheid van 15 km/u werd de stoomloc in 4 nachten (met overdag in Den Bosch, Eindhoven en Sittard gestaan te hebben) naar Simpelveld gebracht. Daar kan de restauratie aan de 50 0073 beginnen, de locomotief gaat weer terug vernummerd worden naar de 50 3666. Op de foto staat het transport op 27 februari 2024 in Den Bosch te wachten op de komende nacht zodat ze verder kunnen rijden. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
 
Tussen 4 december 2023 en 26 februari 2024 stond de stoomloc 50 0073 in Nijmegen bij een kopspoortje opgesteld. Vanwege een defecte
lager was het transport vanuit Dieren in Nijmegen gestrand. 8 december 2023. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
 
 
 
Detailfoto's van de stoomloc in Nijmegen. 8 december 2023. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
 
 
 
 
 
In 2020 is een overeenkomst bereikt om de 50 0073 (die particulier eigendom is) in bruikleen te geven aan de ZLSM. De locomotief stond bij de VSM en moest worden getransporteerd naar Limburg. In de late avond van 3 december 2023 vertrok de SHD 2205, het CTO-meetrijtuig en een Plan-E rijtuig (als rem- en verblijfwagens) met de 50 0073 vanuit Beekbergen naar Dieren. Vanuit daar zou het transport de eerste nacht via de Maaslijn naar Venlo gaan en de volgende nacht verder naar Simpelveld. Het transport reed met 40 km/u, maar helaas strandde het transport in Nijmegen. De 50 0073 had een warmgelopen lager. De locomotief werd op een kopspoortje gerangeerd om daar verdere besluiten af te wachten.
3 december 2023.
© TreinenInNederland.nl
 
 
 
 
 
 
 
 
De 50 0073 rangeert op station Beekbergen. Terug naar Toen 2019, 7 september 2019. © TreinenInNederland.nl
 
 
Een voor-aanzicht van de 50 0073. 7 september 2019. © TreinenInNederland.nl
 
De vele bezoekers kijken naar de 50 0073. 7 september 2019. © TreinenInNederland.nl
 
 
De 64 415 komt langs de 50 0073 gereden in Beekbergen. 7 september 2019. © TreinenInNederland.nl
 
De 23 071 komt langs de 50 0073 gereden in Beekbergen. 7 september 2019. © TreinenInNederland.nl
 
De 50 0073 te Beekbergen. VSM Terug naar Toen 2018, 2 september 2018. © TreinenInNederland.nl
 
Oliestoker 50 0073 met een reizigerstrein vlak voor station Beekbergen. VSM Terug naar Toen 2018, 2 september 2018.
© TreinenInNederland.nl
 
Oliestoker 50 0073 is net met een goederentrein vertrokken vanaf station Beekbergen.
VSM Terug naar Toen 2018, 2 september 2018. © TreinenInNederland.nl
 
Een close-up van de 50 0073. VSM Terug naar Toen 2018, 2 september 2018. © TreinenInNederland.nl
 
De 50 0073, Sik 321 met 41 241 en de 23 076 in de avond in Beekbergen. 2 september 2018. © TreinenInNederland.nl
 
De 50 0073 en de 44 1593 komen met een goederentrein station Beekbergen binnen rijden.
Terug naar Toen 2017, 2 september 2017. © TreinenInNederland.nl
 
De 50 0073 en de 50 3654 naast elkaar in Beekbergen. "Terug naar Toen - 2016". 3 september 2016. © TreinenInNederland.nl
 
De 50 0073 blaast wat stoom af te Beekbergen tijdens "Terug naar Toen - 2016". © TreinenInNederland.nl
 
De 50 0073 tijdens rangeerwerkzamheden te Loenen. 3 september 2016. © TreinenInNederland.nl
 
Stoomloc 50 0073 met een goederentrein te Loenen. 3 september 2016. © TreinenInNederland.nl
 
De 50 0073 trekt een reizigerstrein door het bosrijke gebeid tussen Beekbergen en Loenen. 3 september 2016. © TreinenInNederland.nl
 
De 50 0073 te Beekbergen. 3 september 2016. © TreinenInNederland.nl
 
De stoomlocomotieven 50 0073, 44 1593, 52 8139, 50 3654, 64 415 en de 52 8053 rijden met de laatste reizigerstrein
vanuit Apeldoorn Beekbergen binnen. 3 september 2016. © TreinenInNederland.nl
 
De stoomlocomotieven 50 0073, 44 1593, 52 8139, 50 3654, 64 415 en de 52 8053 zijn met drie wagonnetjes als laatste trein onderweg naar Loenen.
3 september 2016. © TreinenInNederland.nl
 
De 50 0073 te Beekbergen tijdens "Terug naar Toen - 2015". © TreinenInNederland.nl
 
De 50 0073 te Beekbergen. 5 september 2015. © TreinenInNederland.nl
 
Een vooraanzicht van de 50 0073 te Beekbergen. 5 september 2015. © TreinenInNederland.nl
 
De 50 0073 vertrekt met een reizigerstrein uit Beekbergen naar Apeldoorn. 5 september 2015. © TreinenInNederland.nl