Railexperts 6004
Info over de locomotief:

In de jaren '50 ontwikkelde de Oost-Duitse DR een plan om een aantal diesellocomotiefseries te ontwerpen. De locomotieven moesten de nog rijdende stoomlocomotieven vervangen. Een van de series is de V60-serie en de V100-locomotieven. In 1962 werd het eerste prototype van het type V60 door de VEB Lokomotivbau Karl Marx (LKM) in Babelsberg (Oost-Duitsland, dichtbij Berlijn) afgeleverd. In de 20 jaar erna zijn er door VEB Lokomotivbau Elektrotechnische Werke Hennigsdorf (LEW) (Oost-Duitsland, dichtbij Berlijn) 2256 normaalspoorlocomotieven van de serie gebouwd. Ook zijn er 14 locomotieven gebouwd voor breedspoor. De locomotieven beschikken over een 650 pk-motor. Ook hebben de locs eenmansbediening en ze kunnen in dubbeltractie rijden. De locomotieven zijn voornamelijk bedoeld voor rangeerdiensten en het rijden van lichte goederentreinen. Een kwart van de locomotieven zijn naar landen die in het Comecon actief waren geëxporteerd. Het Comecon was een samenwerking tussen Oost-Europese communistische landen, Cuba, Egypte, Mongolië en Vietnam. Het Comecon was onder aanvoering van de Sovjet-Unie; het werd opgericht als reactie op het Amerikaanse Marshallplan. De locs gingen onder andere naar Algerije, Bulgarije, Egypte en Tsjecho-Slowakije. Na 1970 werden de locomotieven ondergebracht in de series Baureihe 104, Baureihe 105 en Baureihe 106. De Baureihe 104-locomotieven verschilden van de Baureihe 105 en 106. Onder die serie vielen 14 breedspoorlocomotieven en 81 locomotieven met geoptimaliseerde motoren. De nummering per Baureihe-serie gaat maar van 001 t/m 999, daarom zijn er meerdere serienummeringen nodig. Na de val van de Berlijnse Muur werden de locomotiefparken van de Oost-Duitse DR en West-Duitse DB samengevoegd. De series Baureihe 104, 105 en de 106 werden respectievelijk de Baureihe 344, 345 en de 346. De veertien breedspoorlocomotieven werden ondergebracht in de serie Baureihe 346.

Het type V60 locomotieven kwam in 1996 voor het eerst in Nederland. Een particulier kocht de 106-20 (bouwjaar 1971) van VEB Maxhütte in Unterwellenborn (Duitsland) en bracht de loc onder bij de SSN in Rotterdam. In 1999 kocht ACTS de loc en gaf de V60 het nummer 6001. De loc werd gebruikt als plukloc. In 2002 kocht ACTS nog twee V60'ers uit Tsjechië, de V60-16539 (bouwjaar 1979) uit de steengroeve in Koštálov en de 716 511-1 (bouwjaar 1982) van een privépersoon in Zlonice. Beide locs werden ook opgeknapt en kregen de ACTS-blauwe kleur. De locs kregen respectievelijk de nummers 6004 en 6005. De diesels werden samen met de 6002 en 6003, die ACTS eerder kocht, ingezet voor rangeerwerkzaamheden.

Op 9 september 2010 kocht EETC de 106-1 en de 106-2 van VolkerRail en de 6003, 6004 en 6005 van ACTS. Alle locomotieven werden omgenummerd; de 6004 werd de 501, 6005 werd de 502, 6003 werd de 503, 106-1 werd de 504 en de 106-2 werd de 505. De 503 werd als pluk-loc gebruikt en werd in Apeldoorn geparkeerd. In 2011 werd de 504 als eerste V60 in de EETC-kleurstelling in dienst genomen. De loc kreeg dezelfde kleuren als de 1251 en de 1254 die EETC huurde. De V60 kreeg bordeauxrode zijkanten en een gele voor- en achterkant. De V60'ers werden gebruikt voor het rangeren van de autoslaaptreinen van EETC in Den Bosch en voor rangeerwerkzaamheden op de Watergraafsmeer. In het voorjaar van 2012 werd de 501 in dienst gesteld in de nieuwe kleurstelling. Op 15 april 2015 stopte EETC met het rijden van treinen en stonden alle V60's terzijde. De 505 werd in Den Bosch opgesteld en de 501, 502 en 504 werden op de Watergraafsmeer opgesteld. In 2018 werden alle vijf de V60'ers gekocht door Rail Rolling Stock en werd de 503 naar de sloop gebracht. Tot een echte inzet van de overige locs leek het nooit meer te komen. Op 22 december 2018 zijn de 501, 502 en de 504 door de Railexperts 1251 van de Watergraafsmeer naar de sporendriehoek in Haarlem gebracht. In 2019 zijn ze door Railpromo weer terug naar de Watergraafsmeer gehaald, omdat de sporendriehoek leeggehaald moest worden.

Op 10 juni 2020 werden de 4 overgebleven locs gekocht door Railexperts. Als eerste werd begonnen om de 505 weer in dienst te stellen. De locomotief werd, net als de Railexperts 1251 en de RXP 6703, weer voorzien van zijn oude ACTS-kleuren. Op 27 augustus 2020 werd de 6002 weer in dienst gesteld. RXP verhuurt de V60 aan vervoerders die de loc nodig hebben voor rangeerwerkzaamheden. In de nacht van 11 op 12 oktober 2020 werden de 501, 502 en 504 door de 9902 van Watergraafsmeer, waar RRS ze had opgesteld, naar Amersfoort overgebracht. In Amersfoort hebben de locomotieven een lange tijd aan de kant gestaan. In augustus 2021 stond de 6004 (ex-EETC 501) in de werkplaats bij de SSN in Rotterdam. Daar werkt Railexperts aan zijn materieel. De 6004 stond in de mooie ACTS-kleuren en droeg zijn oude ACTS-nummer weer. Op 3 februari 2022 is de 6004 door de 9901 van Rotterdam naar Amersfoort verplaatst. Een dag later werd de loc al meteen ingezet, de 6004 haalde een lege autotrein voor HSL Netherlands op. Hiermee is de 6004 de laatste V60 van Railexperts die voorheen ook bij ACTS heeft gereden en zijn oude kleuren en nummer terugkreeg. De loc verving de 2454 die HSL vanaf 17 januari 2022 inzette op de Ponlijn.

Momenteel is de loc eigendom van Railexperts en wordt verhuurd aan verschillende vervoerders.

 
 
 
 
 
 
 
 
De 6004 staat in Amersfoort opgesteld. 28 mei 2024. © TreinenInNederland.nl
 
 
De Railexperts 6004, 9901, 9903 en 9902 staan in Amersfoort opgesteld. 28 mei 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De Railexperts 6004 komt met een lege pontrein vanuit Leusden station Amersfoort binnen gereden. Later werd de loc gebruikt om de 1252, 1254
en de 1255 die uit Blerick kwam tussen de pluk-locs op de achterste sporen te zetten. 1 september 2022. © TreinenInNederland.nl
 
Op 1 september 2022 werden de 1252, 1254 en de 1255 door de Railexperts 1251 in Blerick opgehaald en naar Amersfoort gebracht. Daar werden de locomotieven tussen de pluk-locs op de achterste sporen in Amersfoort geplaatst. Hiervoor moest de RXP 6004 het nodige rangeerwerk uitvoeren. Op de foto heeft de V60 net de zeven 1600'en die op de achterste sporen stonden weggerangeerd. De loc rangeert nu heen en weer om later de 1200'en op te wachten. © TreinenInNederland.nl
 
 
 

De 6004 wordt aan de 1254, 1252 en de 1255 gekoppeld om deze weg te rangeren. De 1251 werd van de locomotieven los gekoppeld
om zelf tegen de 9902 aan te rangeren.
1 september 2022. © TreinenInNederland.nl

 
De 9902 staat samen met de 9903 opgesteld terwijl de 6004 wordt klaar gemaakt om de drie 1200'en weg te rangeren.
1 september 2022. © TreinenInNederland.nl
 
 
De 6004 is met de 1254, 1252 en de 1255 vertrokken richting Amersfoort Goederen om dan verder te rangeren.
1 september 2022. © TreinenInNederland.nl
 
 
Nadat de 6004 de drie 1200'en op hun toekomstige plek plaatste werd de V60 van de 1254 ontkoppelt. Daarna rangeerde de loc naar de sleep 1600'en om deze weer terug te plaatsen waar ze eerst stonden. 1 september 2022. © TreinenInNederland.nl
 
 
Alle drie de locomotiefsoorten die de ACTS-kleurstelling hebben gedragen op één foto, de 1255, 6705 en de 6004.
1 september 2022. © TreinenInNederland.nl
 
De 6004 tijdens een laatste rangeerbeweging naar het locspoortje waar de Oost-Duitse diesel zelf wordt opgesteld.
1 september 2022. © TreinenInNederland.nl
 
De Railexperts 6004 en de 6703 staan in Amersfoort opgesteld. 9 juli 2022. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
Een zij-aanzicht van de 6004. 9 juli 2022. © TreinenInNederland.nl
 
De Railexperts 6004 en de ex-NS Mat'64 904 en Motorpost 3029 van Stichting 2454 CREW staan opgesteld
in Amersfoort. 30 april 2022. © TreinenInNederland.nl
 
Een close-up van de Railexperts 6004 in zijn oude ACTS-kleurstelling. 30 april 2022. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
De Railexperts 501 staat opgesteld in Amersfoort. 2 november 2020. © TreinenInNederland.nl