![]() |
|||||||||||
Treinen in Nederland.nl
|
Stichting Historisch Dieselmaterieel 302282 |
||||||||||
Info over de locomotief: |
|||||||||||
In de jaren '50 bestelde NS 280 diesellocomotieven om de laatste stoomtreinen buiten dienst te nemen. Om de locomotieven sneller in te kunnen zetten bestelde NS 2 series, de Amerikaanse 2200 en de Franse 2400 serie. Door Allan is de eerste serie 2200's tussen 1955 en 1958 gebouwd, de 2201 t/m 2300. Door Schneider in Frankrijk is de tweede serie (2301 t/m 2350) gebouwd tussen 1956 en 1958. De motoren werden gebouwd door Stork, de elektrische installatie door Heemaf. Alle 2200'en werden in een totaal bruine kleur met een gele horizontale band afgeleverd. De diesellocomotieven serie 2200-2300 werd vanaf 1955 ingezet door NS. In 1958 zijn alle locomotieven op de baan en ging de laatste stoomlocomotief, de 3737, op 7 januari 1958 buiten dienst. De maximumsnelheid van van de serie 2200-2300 bedraagt 100 km/u. De locomotieven van de serie 2200-2300 werden veelvuldig gebruikt voor het rijden van zware goederentreinen, bijvoorbeeld ertstreinen, vanuit de Rotterdamse haven. Speciaal hiervoor konden de locomotieven multiple bediend worden. Dit wil zeggen dat maximaal vier locomotieven tegelijk door één machinist bediend kon worden. In het begin werden de 2200'en voor goederen- en voor reizigerstreinen ingezet. Er werden dan drie of vier rijtuigen tussen twee locomotieven in geplaatst. In de wintermaanden werd er gebruikgemaakt van een verwarmingswagen met ingebouwde stoomketel om de rijtuigen te verwarmen. Later zijn de locs voornamelijk goederentreinen gaan rijden. Na Spoorslag '70 gingen een aantal locomotieven weer terug de reizigers dienst in omdat er te weinig dieseltreinen waren voor de diensten. De 2200 locomotieven waren goed geschikt om te heuvelen, daar werden er ook een aantal voor gebruikt. Heuvelen is een manier van rangeren waarmee een goederentrein bovenaan een heuvel wordt geduwd en elke wagon apart naar beneden te laten rollen om ze zo te verdelen over verschillende treinen. Voor het heuvelen kregen de locs enkele aanpassingen waaronder de toevoeging van een Wabco installatie. Vanaf 1968 werden een aantal locomotief radiografisch bestuurbaar gemaakt, de locs kregen een R op de zij-kant en werden vernummerd naar de 2361 t/m 2384. Vanaf 1971 werden alle locomotieven, behalve de 2275, in de nieuwe geel-grijze kleurstelling van NS geschilderd. In 1985 bestelde NS 60 diesel locomotieven van het type Mak DE 6400 bij Maschinenbau Kiel, later Vossloh. De 6400-en worden ingezet ter vervanging van de toen ongeveer 35 jaar oude 2200 en 2400 series. In 1989 kwam er een vervolg serie van nog eens 60 6400'en. In 1985 werd begonnen de locomotieven af tevoeren. Er werden een aantal locomotieven door de NS verkocht aan andere vervoerders. In 1998 bij de opsplitsing van de NS zijn nog slechts vijf locomotieven inzetbaar. Deze kwamen terecht bij NS Cargo (later Railion) en deden nog dienst in Zeeuws-Vlaanderen. In 1995 kreeg de 2384 (ex 2342) als enige 2200/2300 een NS Cargo rode kleurstelling. In 2003 werden de laatste 2200-en door Railion buiten dienst gesteld. Strukton heeft de 2270, 2282 en de 2328 overgenomen, de locs werden geel geschilderd en kregen een 30 voor hun nummers. Ook kregen de locomotieven vrouwen namen, de 302270 kreeg de naam Berta, 302282 kreeg de naam Anneke en 302328 kreeg de naam José. Aan het begin van de 21e eeuw krijgen de 3 locs een opknapbeurt. Het grote motor gedeelte werd in hoogte verkleind om het zicht van de machinist te verbeteren. In 2007 gingen de locs over naar Eurailscout, ze werden ingezet als VideoSchouwTreinen. Ook kregen ze allemaal een ander nummer, de 302270 werd de VST07-1, de 302328 werd de VST07-2 en de 302282 werd de VST07-3. In 2010 gaat de VST07-1 terzijde en wordt gebruikt als plukloc voor de andere twee. In mei 2015 gaat ook de VST07-2 terijde en in december 2018 volgt de laatste. In juli 2019 kwam de 302282 (ex VST07-3) weer indienst bij Strukton voor het rijden van werktreinen. Op 18 mei 2021 maakte Stichting Historisch Dieselmaterieel bekend de 302282 van Strukton te hebben overgenomen. Hiermee beschikt de stichting over drie 2200'en. De 2205, 2275 en de 2282. Op 17 oktober 2021 was de 302282 voor het eerst op eigen kracht te zien als museumloc bij het evenment '100 Jaar Anna' bij de ZLSM. De loc heeft nog de gele Strukton-kleurstelling, alle stickers waren van de locomotief verwijderd. UIC-nummer: 92 84 028 4222-5 |
|||||||||||
OVnieuws.info
|
|||||||||||
Goederentreinen.nl
|
|||||||||||
Contact |
|||||||||||
Naast de werkplaats van Eurailscout was de Stichting Historisch Dieselmaterieel aanwezig met hun materieel. Dit is de ex Strukton 302282 / ex NS 2282 welke nu van de SHD is. Raildagen 2024 bij Eurailscout, de SHD en VolkerRail. 20 september 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Op de loc is een sneeuwschuiver gemonteerd. 20 september 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Voor het evenement Sporen naar het verleden 2023 kwam de SHD met al haar rijdende materieel (Sikjes uitgezonderd) naar Goes. De 2205, 302282 en de Plan-E, Plan-W en het CTO-rijtuig. Op de foto staat de 302282 en het Plan-E rijtuig in Goes opgesteld. 18 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Het UIC-nummer van de loc is 92 84 028 4 222-5 NL SRM. 18 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De ex-Strukton 302282 rijdt met het Plan-W rijtuig (in de Benelux-kleurstelling), het CTO-meetrijtuig (een oud Plan-C rijtuig), een Plan-E rijtuig en de geel-grijze 2205 achter op over de diesellijn door Mook-Molenhoek richting Venlo en verder. Van 9 t/m 11 mei 2023 reed de SHD verschillende meetritten door Nederland. 9 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De SHD 302282 staat in Amersfoort opgesteld. 8 december 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een voor-aanzicht van de 302282. 8 december 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 302282 en de 2275 staan in Amersfoort opgesteld. 8 december 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 302282 rijdt als losse loc over het goederenemplacement van Amersfoort. 2 november 2020. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 302282 rangeert met een sleep Fas-wagons te Amersfoort. 2 november 2020. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een zij-aanizcht van de 302282. 2 november 2020. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Strukton 302282 rangeert langs de RTS 1018 te Amersfoort Centraal. 2 november 2020. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Strukton 302282 staat aan de achterkant van een werktrein gekoppeld terwijl de 1824 omloopt om aan de 302282 te koppelen en de trein richting Nijmegen te rijden. 11 oktober 2019. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een close-up van de 302282. 11 oktober 2019. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
VideoSchouwTrein 07-3 (Strukton 302282) te Amersfoort Goederen. 4 april 2014. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
VideoSchouwTrein 07-3 (Strukton 302282) staat in het Spoorwegmuseum in Utrecht tijdens het Calamiteitenweekend. 22 oktober 2011. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De VideoSchouwTrein 07-3 rijdt als losse loc door Amersfoort. 24 februari 2011. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Eurailscout 302328 en de 302282 met een meetwagon tussen hun in te Utrecht Centraal. 17 juni 2009. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Strukton 302282 rijdt over het terrein van de Hoofdwerkplaats Tilburg. 5 februari 2004. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De Strukton 302282 tijdens werkzaamheden in Amsterdam Centraal. 26 oktober 2003. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De 302282 staat gerangeerd te Amsterdam Westhaven. 21 augustus 2003. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Strukton 302282 tijdens werkzaamheden te Amsterdam Centraal. 22 mei 2003. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 302282 tijdens zijn modernisering in de werkplaats van Tilburg. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Nogmaals de 302282 in de werkplaats in Tilburg. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Strukton 302282 staat gerangeerd in Amsterdam Westhaven. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||