![]() |
|||||||||||
Treinen in Nederland.nl
|
NS stoomlocomotief 6317 |
||||||||||
Info over het treinstel:
|
|||||||||||
Door de stijgende vraag naar passagiers- en goederenlocomotieven kampte NS eind jaren '20 met een locomotieven te kort. Doordat de kolenmijnen in Limburg meer kolen produceerden en er steeds meer mijnen bijkwamen liet NS een serie tenderlocomotieven voor de goederendiensten ontwerpen. Dit betekende locomotieven met de tender vast aan de locomotief en kleine wielen om meer kracht te kunnen zetten. Het loctype 6300 kreeg wel grotere wielen dan de meeste goederenlocomotieven, zo kon een maximale snelheid van 90 km/u gehaald worden. Begin de jaren '30 kwam de serie bestaande uit 22 locomotieven in dienst, de 6317 kwam in 1931 indienst. Het waren de grootste en krachtigste tenderlocomotieven van Europa. Door het hoge kolen gebruik van de locomotieven kregen de locs de bijnaam 'Beulen'. De 6317 werd bij NS tot 1957 ingezet, twee jaar later kreeg de loc een plek in het Spoorwegmuseum. In 2005 is de stoomloc samen met de 1622 - Sri Kunung (Bergkoningin) in wereld 3 in de attractie 'De Stalenmonsters' geplaatst. |
|||||||||||
OVnieuws.info
|
|||||||||||
Goederentreinen.nl
|
|||||||||||
Contact |
|||||||||||
Na een grondige verbouwing is "de achtbaan" van het Spoorwegmuseum in Utrecht op 8 december 2020 heropend. Op 10 december mochten wij door de attractie lopen toen de lichten aan stonden. Op de foto is de 6317 te zien. |
|||||||||||
Een "werknemer" is bezig met het schoonmaken van de ketel. 10 december 2020. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De achterkant van de 6317. 10 december 2020. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De 6317 staat opgesteld in het Spoorwegmuseum. 17 april 2003. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||