Treinen in Nederland.nl
VSM 50 307
Info over de locomotief:

Het type Baureihe 50 is een goederenlocomotieven serie, één van de meest succesvolle van de Deutsche Reichsbahn. De Deutsche Reichsbahn was van 1920 tot na aan het einde van de Tweede Wereldoorlog de nationale spoorwegmaatschappij van het Duitse Rijk. Vanaf 1945 tot 1994 was de DR de nationale spoorwegmaatschappij van Oost-Duitsland. In 1939 bestelde Duitsland de locomotief serie als onderdeel van oorlogsvoorbereiding. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden veel nieuw gebouwde locomotieven sterk vereenvoudigd en zo goedkoper. Er werden voornamelijk grondstoffen uit eigen land gebruikt. Tot 1948 zijn er 3164 locomotieven gebouwd, de locomotieven hebben een vermogen van 1600 pk. De locomotieven hebben een maximale snelheid van 80 km/u, dat komt door de kleinere wielen. Stoomlocomotieven met kleinere wielen kunnen meer kracht zetten en zijn daardoor geschikt om goederentreinen te rijden. Stoomlocomotieven met grotere wielen zijn sneller maar hebben minder kracht, ze zijn geschikt voor de reizigersdiensten. De Baureihe 50 locomotieven hadden zowel vooruit als achteruit dezelfde snelheid, dat hebben niet alle tenderlocomotieven.

Na de Tweede Wereldoorlog had Duitsland nog ongeveer 2100 locomotieven van het type Baureihe 50 die ingezet konden worden. De Baureihe 44 en Baureihe 50 waren lange tijd de ruggegraat van het goedereenvervoer. De Baureihe 50 locs werden ook ingezet voor het reizigersvervoer, ookal waren ze daar niet orgineel voor bedoeld. In 1968 had de DB nog ongeveer 1450 locomotieven het van type indienst, door een overschot aan goederenlocomotieven konden de oorlogslocomotieven van de serie Baureihe 50 worden vervangen door nieuwe locs van de serie Baureihe 52. Bij DB werd de laatste Baureihe 50 op 21 febrauri 1977 buitendienst gesteld. De laatste locomotief van het type Baureihe 50 is op 29 oktober 1988 buitendienst gesteld.

De Veluwsche Stoomtrein Maatschappij beschikt over vijf locomotieven van de serie Baureihe 50, de 50 307, de 50 0073, de 50 3520, 50 3654 en de 50 3681. De 50 307 is in 1940 bij fabrikant WLF gebouwd, de loc is bij de DR indienst gesteld. In 1959 is de loc door de DR omgebouwd en heeft onder andere een moderne ketel gekregen. De loc is vernummerd naar de 50 3564. De VSM nam in 1995 de loc over. De 50 3564 is door de VSM in 2012 terug gebouwd naar de orginele staat zoals de loc in 1940 bij Wiener Lokomotivfabrik A.G. de fabriek uit kwam. De 50 3654 heeft ook haar orginele nummer weer terug, de 50 307.

OVnieuws.info
Goederentreinen.nl
Contact
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Aan het begin van de dag komt de VSM 50 307 met vier rijtuigen station Gouda binnen gereden.
SSN Stoomtreindagen 2024
, 6 oktober 2024. © TreinenInNederland.nl

   
 
De locomotief is van de rijtuigen ontkoppelt en rangeert om de rijtuigen heen. 6 oktober 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De VSM 50 307 rangeert om de rijtuigen heen naar de andere kant van de trein om terug te rijden naar het SSN-depot.
6 oktober 2024. © TreinenInNederland.nl
 
 
De 50 307 staat weer klaar om vanuit Gouda naar de SSN in Rotterdam te rijden. 6 oktober 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De stoomtrein vertrekt naar het SSN-depot. 6 oktober 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De VSM 50 307 maakt een anderhalve draai op de draaischijf. 6 oktober 2024. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
De VSM 50 307 en de SSN 23 023 naast elkaar. 6 oktober 2024. © TreinenInNederland.nl
 
Een voor-aanzicht van de 50 307. 6 oktober 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De Duitse VSM 50 307, SSN 23 023 en de Nederlandse SSN 8811 naast elkaar in Rotterdam. 6 oktober 2024. © TreinenInNederland.nl
 
 
De VSM 50 307 staat te wachten tot hij naar een reizigerstrein naar Gouda kan rangeren.
6 oktober 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De fabrieksplaat van de 50 307.
 
De VSM 50 307 met de sleep rijtuigen en de 23 076 tussen Ravenstein en Oss. Den Bosch onder stoom 2024,
28 september 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De VSM 50 307 passeert met de sleep rijtuigen en de 23 076 station Ravenstein. 28 september 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De VSM 50 307 komt met de sleep rijtuigen en de 23 076 station Den Bosch binnengereden.
28 september 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De VSM 50 307 vertrekt met de sleep rijtuigen en de 23 076 vanuit station Den Bosch.
28 september 2024. © TreinenInNederland.nl
 
Op 21 september 2024 openden Strukton, Arriva en Jacko Fijn Techniek de werkplaats in Zutphen tijdens de Raildagen 2024. In Zutphen stelde Strukton een enorm groot deel van haar materieelpark open voor het publiek. Vrijwel al het materieel mocht ook van binnen bezichtigd worden. Naast het materieel van Strukton waren ook treinen van Arriva en locomotieven waar Jacko Fijn Techniek aan werkt te zien. De Veluwsche Stoomtrein Maatschappij was als speciale gast aanwezig, hun brachten de stoomloc 50 307 en Stalen-D D 7614. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
 
 
 
 
Aan het einde van de dag reden de VSM 50 307 en Stalen-D D 7614 vanuit Zutphen via Dieren weer terug naar Beekbergen.
Op de foto rijdt de trein langs de overweg aan de Kleine Vosstraat tussen Zutphen en Brummen. 21 september 2024. © TreinenInNederland.nl
 
In Dieren liep de locomotief om de Stalen-D heen. Op de foto rijdt de trein door Dieren naar thuisbasis Beekbergen.
21 september 2024. © TreinenInNederland.nl
 
Van links naar rechts te Loenen, de VSM 50 307, de SSN 01 1075 en de VSM 50 3654. Terug naar Toen 2024,
6 september 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De 50 307 rijdt met een reizigerstrein langs de overweg aan de Broeksweg in Loenen onderweg naar Dieren.
7 september 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De 50 307 rijdt met een goederentrein langs de Ruggeweg richting Loenen. 7 september 2024. © TreinenInNederland.nl
 
Even later passeert de 50 307 de overweg aan de Molenallee te Loenen richting Eerbeek. 7 september 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De 50 307 staat met een goederentrein in de weilanden voor Loenen stil om te wachten tot er plek is op het station.
De machinist zette de trein mooi neer voor de vele aanwezige fotografen. 7 september 2024. © TreinenInNederland.nl
 
 
Bij de 50 307 zijn de witte nummerplaten verwisseld met gouden nummerplaten. 7 september 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De 50 307 rijdt met een reizigerstrein langs de Horsterdijk te Eerbeek richting Loenen. 8 september 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De 50 307 en de 52 8139 staan met hun rookkasten open in de loods in Beekbergen. Hemelvaartweekend bij de VSM,
9 mei 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De 50 307 in de loods. 9 mei 2024. © TreinenInNederland.nl
 
 
De tender van de 50 307 staat op de opstelsporen naast de loods in Beekbergen opgesteld. 9 mei 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De VSM 50 307 is met een goederentrein onderweg vanaf Beekbergen naar Apeldoorn VAM. Achterop
loopt de 50 3654 mee. Terug naar Toen 2023, 3 september 2023. © TreinenInNederland.nl
 
Een zij-opname van de 50 307. Terug naar Toen 2023, 3 september 2023. © TreinenInNederland.nl
 
De VSM 50 307 is met een reizigerstrein onderweg vanaf Loenen naar Beekbergen. 3 september 2023. © TreinenInNederland.nl
 
De VSM stoomlocomotieven 50 307 en de 52 3879 met een goederentrein tussen Eerbeek en Loenen.
Terug naar Toen 2022, 3 september 2022. © TreinenInNederland.nl
 
De VSM 50 307 met een goederentrein tussen Loenen en Eerbeek. Terug naar Toen 2022, 3 september 2022. © TreinenInNederland.nl
 
De VSM 50 307 met Blokkendoosrijtuigen tussen Loenen en Beekbergen. Terug naar Toen 2022, 3 september 2022. © TreinenInNederland.nl
 
De 50 307 met Blokkendoosrijtuigen op weg vanaf Loenen en Dieren. Terug naar Toen 2022, 3 september 2022. © TreinenInNederland.nl
 
De VSM 50 307 met reizigertrein vlak na vertrek uit Beekbergen richting Apeldoorn.
Terug naar Toen 2022
, 4 september 2022. © TreinenInNederland.nl
 
De 64 415 rijdt met een stam Blokkendoos-rijtuigen met de 50 3654 en de 50 307 achterop vanuit Loenen bijna station Beekbergen binnen.
Terug naar Toen 2019, 7 september 2019. © TreinenInNederland.nl
 
De 50 307 komt met een reizigerstrein station Beekbergen binnen rijden vanuit Apeldoorn, rechts op de foto staan de de
SSN 23 023, VSM 23 076 en de VSM 23 071.
7 september 2019. © TreinenInNederland.nl
 
 
De line-up bestaande uit de 50 307, 23 023, 23 076 en de 23 071. 7 september 2019. © TreinenInNederland.nl
 
De 50 307 vertrekt met een reizigerstrein uit Loenen richting Beekbergen. 7 september 2019. © TreinenInNederland.nl
 
 
De 50 307 staat op station Beekbergen. 7 september 2019. © TreinenInNederland.nl
 
Stoomloc 50 307 is met 2 rijtuigen en een aantal goederenwagonnetjes aan het rangeren net buiten Loenen.
VSM Terug naar Toen 2018, 2 september 2018. © TreinenInNederland.nl
 
De 50 307 rijdt met een reizigerstrein langs het kanaal in Apeldoorn in de richting van het station.
VSM Terug naar Toen 2018, 2 september 2018. © TreinenInNederland.nl
 
De 50 307 staat een half uurtje later voor dezelfde overweg te wachten maar dan in de andere richting.
VSM Terug naar Toen 2018, 2 september 2018. © TreinenInNederland.nl
 
De 50 307 te station Beekbergen. VSM Terug naar Toen 2018, 2 september 2018. © TreinenInNederland.nl
 
De 50 307 vertrekt met Blokkendoos rijtuigen uit Loenen naar Beekbergen. Terug naar Toen 2017,
2 september 2017. © TreinenInNederland.nl
 
De 50 307 te Beekbergen tijdens Terug naar Toen - 2016. 3 september 2016. © TreinenInNederland.nl
 
De 50 307 met een reizigerstrein tussen Beekbergen en Loenen. 3 september 2016. © TreinenInNederland.nl
 
De 50 307 te Beekbergen tijdens "Terug naar Toen - 2015". © TreinenInNederland.nl
 
Een vooraanzicht van de 50 307, die aan het rangeren is te Loenen. 5 september 2015. © TreinenInNederland.nl
 
De 50 307 en de VSM 50 0073 zijn onderweg van Beekbergen naar Loenen tijdens Terug naar Toen - 2014.
6 september 2014. © TreinenInNederland.nl
 
Een zij-aanzicht van de 50 307. © TreinenInNederland.nl