![]() |
|||||||||||
Treinen in Nederland.nl
|
Stalen D 157 108 (uit 1932) |
||||||||||
Info over het rijtuig: |
|||||||||||
Vanaf 1932 werden er 45 nieuwe stalen bagagerijtuigen gebouwd om de houten bagagerijtuigen te vervangen. Voor de binnenlandse diensten, en korte stukken de grens over, werden rijtuigen gebouwd met de nummers D 6061 - D 6100 en aangeduid als DIV. Voor de verre internationale reizen werden vijf rijtuigen gebouwd met de nummers D 7521 - D 7525, en aangeduid als DV. De rijtuigen zin gebouwd voor een maximale snelheid van 140 km/u. De Stalen D rijtuigen werden donkergroen geschilded met een lichtgrijs dak. Deze rijtuigen zijn speciaal gebouwd om ingeschreven bagage op internationale treindiensten te vervoeren. Reizigers hoefden niet zelf hun bagage mee te nemen. Tot in de jaren '60 was het zelfs mogelijk om de bagage te laten ophalen / bezorgen bij je huis of een hotel. De Stalen-D rijtuigen bevatten 3 bagagecompartimenten die door de douane apart verzegeld konden worden. In het begin werden de Stalen D rijtuigen verwarmd met stoom van de stoomlocomotieven die de treinen trokken. Om tijdens de Tweede Wereldoorlog vanuit de lucht minder op te vallen werden de daken van de Stalen D's geschilderd in een donkere kleur. Na de oorlog waren er acht rijtuigen vermist, deze bleken later dienst te doen in onder andere Oost-Duitsland en Polen. Drie rijtuigen werden door te grote schade gesloopt. Na de oorlog kregen een aantal Stalen D's een lichtere groen kleur en turquoise. Vanaf ongeveer 1955 werden alle rijtuigen Berlijns blauw geschilderd, om dezelfde kleur te hebben als de andere rijtuigen. Door de jaren heen zijn steeds meer Stalen-D rijtuigen geschikt gemaakt voor de internationale diensten. Begin jaren '60 werden de 11 resterende binnenlandse Stalen D-rijtuigen verbouwd van bagagerijtuigen naar hersporingswagens. Deze rijtuigen werden bruin geschilderd. Het rijtuig D 6313, dat eerst de nummers D 6072 en D 6713 had, werd vernummerd naar de 157 108. De 157 108 kreeg als standplaats station Groningen. Tot aan 1981 hebben de Stalen-D's als bagagerijtuigen gediend in de reizigerstreinen. Met de instroom van de ICR BKD rijtuigen werden de Stalen-D's uit de reizigersdienst verdreven. Begin jaren '90 krijgen de hersporingswagens die nog in dienst waren een revisie. Twee wagens, waaronder de 157 108, werden in de gele huisstijl van NS geschilderd. De 157 108 kreeg hierbij het nummer 975 1 508. De laatste Stalen-D's hebben tot 2000 als hersporingswagen gediend. In 1999 nam STIBANS ongevallenwagen 975 1 508 over van NS. In 2009 verkochten hun het rijtuig aan de H.IJ.S.M.. In de nacht van 21 op 22 februari 2009 braken vandalen de deuren van de Plan-U's en de DE-2's van H.IJ.S.M. open. Alle ruiten werden ingeslagen, banken werden opgesneden, graffiti werd op de treinstellen gespoten, brandblussers werden leeggespoten en er werd zelf geprobeerd brand te stichten. Dat laatste mislukte gelukkig. H.IJ.S.M. probeerde de schade, welke voorzichtig geschat zijn op enkele tonnen, te herstellen maar dat koste te veel geld. In die nacht werd ruim 8 jaar aan hard werk vernietigd. De H.IJ.S.M. werd opgeheven, ze konden het financieel niet rondkrijgen. Werkgroep IJmuider Spoorlijn (Wijs) ging nog wel verder om de IJmuiderlijn weer in dienst te krijgen. Al het materieel ging ook over naar Wijs. In 2010 werd besloten om de IJmuiderlijn te slopen en een busbaan aan te leggen. Na dat besluit eidigde Wijs ook haar activiteiten. De Stalen D werd overgenomen door Vereniging tot Behoud van Spoormaterieel Haarlem (BSH). In 2011 werd de wagen van Watergraafsmeer overgebracht naar de sporendriehoek in Haarlem. In 2016 werd begonnnen om het rijtuig op te knappen en in dienst te stellen in zijn bruine kleurstelling als ongevallenwagen. In januari 2020 heeft BSH haar werkzaamheden gestaakt, dit omdat Prorail en NS de sporendriehoek in Haarlem, waar de stichting werkt, wil weg halen. De Stichting 2454 CREW heeft, op de 180 na, al het materieel van de stichting overgenomen. Op 12 maart 2021 werden de Stalen D en Sik 232 van Stichting 2454 CREW door de Railexperts 9901 en 9902 van Haarlem naar de monumentale locomotiefloods in Roosendaal gebracht. In Roosendaal werd hard gewerkt om de Stalen D weer in rijvaardige staat terug te brengen. Het rijtuig werd terug gebracht als ongevallenwagen in de bruine uitvoering, in die tijd bij NS droeg het rijtuig het nummer 157 108. Op 1 februari 2023 verliet de Stalen D de loods in Roosendaal en werd door de mP3029 naar Amersfoort gebracht. UIC-nummer: 80 84 9840 506-3 |
|||||||||||
OVnieuws.info
|
|||||||||||
Goederentreinen.nl
|
|||||||||||
Contact |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De Stalen D 157 108 van de Stichting 2454 CREW staat in Amersfoort opgesteld. 28 mei 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
In het weekend van 11 en 12 september 2022 werd er Open Monumentendag gehouden. In en rond de spoorwerkloods in Roosendaal waren materieel van verschillende (museum)bedrijven te zien. De Blokkendoos Jaap, een Stalen D (nummer 157 108) en verblijfwagen 959 4 575-8, alle drie eigendom van Stichting 2454 CREW, staan naast elkaar. 11 september 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De Stalen D heeft de Crew het afgelopen jaar weer mooi terug gebracht naar zijn bruine uiterlijk die het rijtuig had als ongevallenwagen bij NS. 11 september 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
In het weekend van 11 en 12 september 2021 werd er open monumentendag gehouden. In en rond de spoorwerkloods in Roosendaal was materieel van verschillende (museum)bedrijven te zien. Op de foto staat Stalen-D D 6072 in de loods in Roosendaal. Stichting 2454 CREW is hard bezig om het rijtuig te reviseren. Het rijtuig zal weer als een ongevalswagen zoals die vroeger hebben gereden op het spoor verschijnen. Klik hier voor meer foto's van de Stalen-D D 6072 op deze dag. |
|||||||||||