![]() |
|||||||||||
Treinen in Nederland.nl
|
Stalen D D 6066 (uit 1932) |
||||||||||
Info over het rijtuig: |
|||||||||||
Vanaf 1932 werden er 45 nieuwe stalen bagagerijtuigen gebouwd om de houten bagagerijtuigen te vervangen. Voor de binnenlandse diensten, en korte stukken de grens over, werden rijtuigen gebouwd met de nummers D 6061 - D 6100 en aangeduid als DIV. Voor de verre internationale reizen werden vijf rijtuigen gebouwd met de nummers D 7521 - D 7525, en aangeduid als DV. De rijtuigen zin gebouwd voor een maximale snelheid van 140 km/u. De Stalen D rijtuigen werden donkergroen geschilded met een lichtgrijs dak. Deze rijtuigen zijn speciaal gebouwd om ingeschreven bagage op internationale treindiensten te vervoeren. Reizigers hoefden niet zelf hun bagage mee te nemen. Tot in de jaren '60 was het zelfs mogelijk om de bagage te laten ophalen / bezorgen bij je huis of een hotel. De Stalen-D rijtuigen bevatten 3 bagagecompartimenten die door de douane apart verzegeld konden worden. In het begin werden de Stalen D rijtuigen verwarmd met stoom van de stoomlocomotieven die de treinen trokken. Om tijdens de Tweede Wereldoorlog vanuit de lucht minder op te vallen werden de daken van de Stalen D's geschilderd in een donkere kleur. Na de oorlog waren er acht rijtuigen vermist, deze bleken later dienst te doen in onder andere Oost-Duitsland en Polen. Drie rijtuigen werden door te grote schade gesloopt. Na de oorlog kregen een aantal Stalen D's een lichtere groen kleur en turquoise. Vanaf ongeveer 1955 werden alle rijtuigen Berlijns blauw geschilderd, om dezelfde kleur te hebben als de andere rijtuigen. Door de jaren heen zijn steeds meer Stalen-D rijtuigen geschikt gemaakt voor de internationale diensten. Begin jaren '60 werden de 11 resterende binnenlandse Stalen D-rijtuigen verbouwd van bagagerijtuigen naar hersporingswagens. Deze rijtuigen werden bruin geschilderd. Het rijtuig D 6313, dat eerst de nummers D 6072 en D 6713 had, werd vernummerd naar de 157 108. De 157 108 kreeg als standplaats station Groningen. Tot aan 1981 hebben de Stalen-D's als bagagerijtuigen gediend in de reizigerstreinen. Met de instroom van de ICR BKD rijtuigen werden de Stalen-D's uit de reizigersdienst verdreven. Begin jaren '90 krijgen de hersporingswagens die nog in dienst waren een revisie. Twee wagens, waaronder de 157 108, werden in de gele huisstijl van NS geschilderd. De 157 108 kreeg hierbij het nummer 975 1 508. De laatste Stalen-D's hebben tot 2000 als hersporingswagen gediend. Nadat dit rijtuig bij NS buiten dienst werd gesteld nam STIBANS het bagaerijtuig over. In 2009 werd de Stalen D opgenomen in de collectie van Stichting NS 162. Bij de stichting werd het rijtuig donker groen geschilderd en kreeg zijn nummer D 6066 weer terug. In 2015 bood de Stichting NS 162 het rijtuig te koop aan, de gemeente Harlingen kocht het rijtuig. De D 6066 werd voorzien van een expositie over de maritieme geschiedenis van Harlingen. Het rijtuig staat in de haven van Harlingen op één van de oude sporen met zijn eigen perronetje. |
|||||||||||
OVnieuws.info
|
|||||||||||
Goederentreinen.nl
|
|||||||||||
Contact |
|||||||||||
De D 6066 staat in de haven van Harlingen. 5 januari 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De D 6066 staat in de haven van Harlingen. 16 juli 2020. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Aan de binnenkant van de Stalen-D is een expositie over de maritieme geschiedenis van Harlingen te zien. 16 juli 2020. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||