![]() |
|||||||||||
Treinen in Nederland.nl
|
Stalen-D D 7521 (uit 1931) |
||||||||||
Info over het rijtuig: |
|||||||||||
Vanaf 1932 werden er 45 nieuwe stalen bagagerijtuigen gebouwd om de houten bagagerijtuigen te vervangen. Voor de binnenlandse diensten, en korte stukken de grens over, werden rijtuigen gebouwd met de nummers D 6061 - D 6100 en aangeduid als DIV. Voor de verre internationale reizen werden vijf rijtuigen gebouwd met de nummers D 7521 - D 7525, en aangeduid als DV. De rijtuigen zin gebouwd voor een maximale snelheid van 140 km/u. De Stalen D rijtuigen werden donkergroen geschilded met een lichtgrijs dak. Deze rijtuigen zijn speciaal gebouwd om ingeschreven bagage op internationale treindiensten te vervoeren. Reizigers hoefden niet zelf hun bagage mee te nemen. Tot in de jaren '60 was het zelfs mogelijk om de bagage te laten ophalen / bezorgen bij je huis of een hotel. De Stalen-D rijtuigen bevatten 3 bagagecompartimenten die door de douane apart verzegeld konden worden. In het begin werden de Stalen D rijtuigen verwarmd met stoom van de stoomlocomotieven die de treinen trokken. Om tijdens de Tweede Wereldoorlog vanuit de lucht minder op te vallen werden de daken van de Stalen D's geschilderd in een donkere kleur. Na de oorlog waren er acht rijtuigen vermist, deze bleken later dienst te doen in onder andere Oost-Duitsland en Polen. Drie rijtuigen werden door te grote schade gesloopt. Na de oorlog kregen een aantal Stalen D's een lichtere groen kleur en turquoise. Vanaf ongeveer 1955 werden alle rijtuigen Berlijns blauw geschilderd, om dezelfde kleur te hebben als de andere rijtuigen. Door de jaren heen zijn steeds meer Stalen-D rijtuigen geschikt gemaakt voor de internationale diensten. Begin jaren '60 werden de 11 resterende binnenlandse Stalen D-rijtuigen verbouwd van bagagerijtuigen naar hersporingswagens. Deze rijtuigen werden bruin geschilderd. Tot aan 1981 hebben de Stalen-D's als bagagerijtuigen gediend in de reizigerstreinen. Met de instroom van de ICR BKD rijtuigen werden de Stalen-D's uit de reizigersdienst verdreven. Begin jaren '90 krijgen de hersporingswagens die nog in dienst waren een revisie. In 1985 nam STIBANS de D 7521, die al een aantal keer is vernummerd, over van NS. Tien jaar later schonk STIBANS het Stalen-D rijtuig aan het Spoorwegmuseum in Utrecht. Dit Stalen-D rijtuig is het enige bewaarde DV rijtuig, alle andere bewaarden rijtuigen zijn DIV-rijtuigen. |
|||||||||||
OVnieuws.info
|
|||||||||||
Goederentreinen.nl
|
|||||||||||
Contact |
|||||||||||
De Stalen-D D 7521 staat in het Spoorwegmuseum. 28 februari 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
De Stalen-D D 7521 en de DDM ABv 26-37 618 'Olifant' staan buiten opgesteld bij het Spoorwegmuseum in Utrecht. 21 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De D 7521 staat op het buitenterrein van het Spoorwegmuseum opgesteld. 20 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De Sik 311 en de Stalen-D D 7521 staan in Utrecht opgesteld. 20 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De Stalen D 7521 en de DDM ABv 26-37 618 staan aan elkaar gekoppeld. 26 mei 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||