![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
Railexperts 6002 |
||||||||||
Info over de locomotief: |
|||||||||||
In de jaren '50 ontwikkelde de Oost-Duitse DR een plan om een aantal diesellocomotiefseries te ontwerpen. De locomotieven moesten de nog rijdende stoomlocomotieven vervangen. Een van de series is de V60-serie en de V100-locomotieven. In 1962 werd het eerste prototype van het type V60 door de VEB Lokomotivbau Karl Marx (LKM) in Babelsberg (Oost-Duitsland, dichtbij Berlijn) afgeleverd. In de 20 jaar erna zijn er door VEB Lokomotivbau Elektrotechnische Werke Hennigsdorf (LEW) (Oost-Duitsland, dichtbij Berlijn) 2256 normaalspoorlocomotieven van de serie gebouwd. Ook zijn er 14 locomotieven gebouwd voor breedspoor. De locomotieven beschikken over een 650 pk-motor. Ook hebben de locs eenmansbediening en ze kunnen in dubbeltractie rijden. De locomotieven zijn voornamelijk bedoeld voor rangeerdiensten en het rijden van lichte goederentreinen. Een kwart van de locomotieven zijn naar landen die in het Comecon actief waren geëxporteerd. Het Comecon was een samenwerking tussen Oost-Europese communistische landen, Cuba, Egypte, Mongolië en Vietnam. Het Comecon was onder aanvoering van de Sovjet-Unie; het werd opgericht als reactie op het Amerikaanse Marshallplan. De locs gingen onder andere naar Algerije, Bulgarije, Egypte en Tsjecho-Slowakije. Na 1970 werden de locomotieven ondergebracht in de series Baureihe 104, Baureihe 105 en Baureihe 106. De Baureihe 104-locomotieven verschilden van de Baureihe 105 en 106. Onder die serie vielen 14 breedspoorlocomotieven en 81 locomotieven met geoptimaliseerde motoren. De nummering per Baureihe-serie gaat maar van 001 t/m 999, daarom zijn er meerdere serienummeringen nodig. Na de val van de Berlijnse Muur werden de locomotiefparken van de Oost-Duitse DR en West-Duitse DB samengevoegd. De series Baureihe 104, 105 en de 106 werden respectievelijk de Baureihe 344, 345 en de 346. De veertien breedspoorlocomotieven werden ondergebracht in de serie Baureihe 346. Het type V60 locomotieven kwam in 1996 voor het eerst in Nederland. Een particulier kocht de 106-20 (bouwjaar 1971) van VEB Maxhütte in Unterwellenborn (Duitsland) en bracht de loc onder bij de SSN in Rotterdam. In 1999 kocht ACTS de loc en gaf de V60 het nummer 6001. De loc werd gebruikt als plukloc. Eind 1999 kwamen nog twee V60'ers naar Nederland. De 716 524-4 (bouwjaar 1982) van een Tsjechische hobbyclub, ACHP Trebíc – Sedlec, en V60-18105 (bouwjaar 1983), ook van een Tsjechische hobbyclub. De hobbyclub, Benzina Trutnov, zat in Česká Kamenice. Beide locs waren 17 jaar oud en hadden weinig kilometers gemaakt. Eind 1999 kwamen beide locomotieven via Bad Bentheim aan in Nederland. Bij de VSM in Beekbergen kregen de locomotieven een kleine onderhoudsbeurt en een nieuwe kleurstelling. Ook werden de locomotieven uitgerust met Telerail. De 716 524-4 verscheen als de ACTS 6002 op de baan en de V60-18105 als de 6003. De locomotieven kregen net als de 1200'en van ACTS de blauwe kleur met een gele horizontale band. ACTS kocht de machines voor rangeerwerkzaamheden in de Amsterdamse en Rotterdamse havens, de havens waar de AmRo-shuttle van ACTS tussen reed. In februari 2000 reed de 6002 als eerste V60 een rit voor ACTS. De 6002 werd in Amsterdam ingezet en de 6003 werd naar Rotterdam gebracht om daar rangeerwerk uit te voeren. In 2001 kocht ShortLines een V60 vanuit het buitenland. De locomotief kreeg een zilveren kleur, kreeg het nummer SL 1001 en werd ingezet in de Rotterdamse haven. Eind 2002 kocht ShortLines de 6002 van ACTS. De 6002 kreeg het nummer SL 1002 en dezelfde zilveren kleur als de SL 1001. Het enige verschil was dat de SL 1001 rood / witte logo's kreeg en de SL 1002 blauw / witte logo's. De SL 1001 en SL 1002 werden beide ingezet in de Rotterdamse haven. Na het faillissement van ShortLines in 2004 werden de SL 1001 en SL 1002 door Rail4Chem aan VolkerRail verkocht. Daar kregen ze een grote revisiebeurt en kregen ze de blauw-witte-gele VolkerRail-kleurstelling. De voor- en achterkant werd geel gemaakt, het machinistenhuisje werd wit gemaakt en de rest van de loc blauw. Aan de onderkant kregen de locs een doorlopende oranje streep. De SL 1001 werd omgenummerd naar de 106-1 en kreeg de naam Knabbel, de SL 1002 naar de 106-2 en kreeg de naam Babbel. De locomotieven werden aan beide zijden van een nieuw ontwikkelde mobiele werkplaats in Zutphen geplaatst. In 2007 zijn Knabbel en Babbel overgeplaatst naar Hengelo, waar ze rangeerden in de werkplaats. Later zijn ze naar de werkplaats van VolkerRail gebracht en daar terzijde gesteld. Op 9 september 2010 kocht EETC de 106-1 en de 106-2 van VolkerRail en de 6003, 6004 en 6005 van ACTS. Alle locomotieven werden omgenummerd, de 6004 werd de 501, 6005 werd de 502, 6003 werd de 503, 106-1 werd de 504 en de 106-2 werd de 505. De 503 werd als plukloc gebruikt en werd in Apeldoorn geparkeerd. In 2011 werd de 504 als eerste V60 in de EETC-kleurstelling in dienst genomen. De loc kreeg dezelfde kleuren als de 1251 en de 1254 die EETC huurde. De V60 kreeg bordeauxrode zijkanten en een gele voor- en achterkant. De V60'ers werden gebruikt voor het rangeren van de autoslaaptreinen van EETC in Den Bosch en voor rangeerwerkzaamheden op de Watergraafsmeer. De 505 kreeg tegelijkertijd met de 504 de nieuwe kleurstelling en werd snel daarna ook in dienst gesteld. Op 15 april 2015 stopte EETC met het rijden van treinen en stonden alle V60's terzijde. De 505 werd in Den Bosch opgesteld en de 501, 502 en 504 werden op de Watergraafsmeer opgesteld. De 505 werd nog gebruikt om enkele keren autowagons te rangeren. In 2018 werden alle vijf de V60'ers gekocht door Rail Rolling Stock en werd de 503 naar de sloop gebracht. Tot een echte inzet van de overige locs leek het nooit meer te komen. Op 10 juni 2020 werden de 4 overgebleven locs gekocht door Railexperts. Op 1 juli werd de 505 vanuit Den Bosch opgehaald en naar Roosendaal gebracht. Vanuit Roosendaal nam de Railexperts 9901 de Stichting 2454 CREW mP3029 en 2454 mee naar Den Bosch. De 3029 werd meegenomen, omdat die ook naar Roosendaal verplaatst moest worden. De 2454 werd gebruikt voor de rangeerwerkzaamheden. Met hulp van Stichting 2454 CREW kreeg de loc een grote opknapbeurt. In Roosendaal kreeg de loc de blauwe ACTS-kleur weer terug. In de compleet blauwe kleur werd de loc op 27 augustus 2020 door de RXP 9901 naar Amersfoort gebracht. Die dag werden in de Eurailscout-werkplaats alle stickers opgeplakt. De loc kreeg net als de Railexperts 1251 en de RXP 6703 zijn oude ACTS-kleurstelling en zijn oude nummer weer terug. De 6002 werd na zijn indienststelling, op 27 augustus 2020, meteen verhuurd aan HSL Netherlands. De loc werd gebruikt voor de last mile-service van HSL op de Ponlijn. De loc kreeg op de plek van het originele ACTS-logo het HSL Netherlands-logo. Momenteel is de loc eigendom van Railexperts en wordt verhuurd aan verschillende vervoerders. |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De 6002 vertrekt met drie schuifwandwagons vanaf de aankomstsporen van de Houtrakpolder. 26 januari 2025. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Railexperts 6002 rangeert in de Amsterdam Westhaven. 25 januari 2025. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 6002 vertrekt uit de Amsterdam Westhaven riching de Houtrakpolder. 25 januari 2025. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De Railexperts 6002 rangeerde de NIAG 189 288 voor een kolentrein in de Amsterdam Westhaven. 4 januari 2025. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De RXP 6002 rijdt als losse loc naar GES Amsterdam in de Houtrakpolder. 21 december 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 6002 staat klaar om een keteltrein bij GES Amsterdam op te halen. 21 december 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 6002 vertrekt met een helft van een keteltrein, bestaande uit 9 ketelwagons, richting de vertreksporen van de Houtrakpolder. Later haalde de V60 de andere 8 ketelwagons op. 21 december 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 6002 vertrekt als losse loc om de andere 8 ketelwagons op te halen. 21 december 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 6002 rijdt met 8 ketelwagons langs de Oceanenweg richting de vertreksporen van de Houtrakpolder. 21 december 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Dezelfde trein een paar honderd meter verderop. 21 december 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Dezelfde trein een paar honderd meter verderop. 21 december 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Railexperts 6002 staat in de Houtrakpolder in Amsterdam opgesteld. 29 september 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Railexperts 6002 komt met een beladen BLG-autotrein en de RFO 1830 achter op aanrijden vanuit Amersfoort bij de overweg aan de Groene Zoom in Leusden. 25 april 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een vooraanzicht van de 6002. 25 april 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 6002 vertrekt met de volle autotrein en de RFO 1830 naar de Pon in Leusden. 25 april 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De Railexperts 6002 loopt om de lege autowagons en de RFO 1830 heen bij de Pon in Leusden. 23 februari 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 6002 wordt aan de lege wagons gekoppeld om ze zodadelijk naar Amersfoort te rijden. 23 februari 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Railexperts 6002 is met de lege autowagons en de RFO 1830 vertrokken uit de Pon in Leusden naar Amersfoort. |
|||||||||||
De 6002 staat in Almelo opgesteld. 7 december 2021. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 6002 van Railexperts met de Sint-Georgiusbasiliek kerk op de achtergrond in de avond op Almelo. 7 december 2021. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Railexperts 6002 staat bij Acht opgesteld. 17 juli 2021. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Railexperts 9902 is met de 6002 en een sleep platte wagens richting Acht, op de foto passeren de locomotieven station Arnhem Velperpoort. Tussen Acht en Eindhoven werd de 6002 ingezet om vieze ballast en spoorstaven naar station Eindhoven te brengen voor de werkzaamheden. Vanaf daar nam de loc oude spoorstaven en vieze ballast weer mee naar Acht. 22 april 2021. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De RXP / HSL Netherlands 6002 staat opgesteld in Amersfoort. 2 november 2020. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De door HSL Netherlands gehuurde 6002 van Railexperts rijdt met een lege autotrein met achter op de HSL 186 381 door station Amersfoort Centraal. 17 september 2020. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een close-up van de 6002. 17 september 2020. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een close-up van het HSL Netherlands-logo. 17 september 2020. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 6002 rijdt als losse loc naar de kopsporen van Amersfoort waar een groot deel van het materieel van Railexperts staat. 17 september 2020. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De ex-EETC 505 staat terzijde gesteld te Den Bosch. 28 februari 2020. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 505 staat te Den Bosch. 8 augustus 2014. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 505 en de 502 staat te Den Bosch. 3 augustus 2014. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een zij-aanzicht van de EETC 505. Den Bosch. 8 augustus 2014. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De VolkerRail 106-2 'Babbel' staat in Dordrecht opgesteld. 5 augustus 2009. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||