Treinen in Nederland.nl
SS C 723 - Latjesrijtuig (uit 1910)
Info over het rijtuig:

De in 1910 gebouwde C 723 is met al zijn teakhouten latjes een kenmerkend rijtuig. In het museum wordt hij ‘latjesrijtuig’ genoemd. Het rijtuig bestond uit een serie van 110 rijtuigen en werd door de Staatsspoorwegen (SS) in dienst gesteld. Deze serie rijtuigen waren erg modern, ook dit derde klas rijtuig was lux met 8 coupés met houten banken, stoomverwarming en gasverlichting. De laatste twee waren modern voor die tijd. Deze serie rijtuigen was ook de eerste met een toilet aanboord. De rijtuigen zijn ook voorzien van gangpaden in plaats van voor elk coupe een aparte deur aan de buitenkant. De conducteur verplaatste zich, zoals daarvoor gebruikelijk, niet langer buitenom over een lange treeplanken maar over een gangpad. In 1916 richtten de de SS en de HSM, de nog enige over gebleven spoorvervoerders in Nederland, een samenwerkingverband op, de Nederlandse Spoorwegen. Vanaf 1 januari 1917 werkten de bedrijven officieel samen, NS beheerde vanaf dat moment al het materieel, personeel en andere activa. De HSM en SS bleven wel bestaan. Rond 1920 werd begonnen alle treinen om te schilderen naar de nieuwe huisstijl van NS, donkergroen. Ook werd het materieel van NS vernummerd. De C 723 kreeg het nummer C 4623. Het rijtuig heeft dienstgedaan tot 1947. Zijn opvolgers waren stalen rijtuigen, deze waren veiliger. Bij ongelukken met houten rijtuigen waren er veel ernstig gewonde reizigers door rondvliegende spaanders en splinters. Na de Tweede Wereldoorlog heeft de C 4623 nog gediend als hulpbagagewagen in goederentreinen. De laatste houten rijtuigen van dit type hebben tot in de jaren '50 dienst gedaan. In 1973 wordt de houten C 4623 na een restauratie in Haarlem toegevoegd aan de collectie van het Spoorwegmuseum.

OVnieuws.info
Goederentreinen.nl
Contact
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
De Sik 311 rangeert met de SS C 723. Grote rangeerklus in het Spoorwegmuseum,
13 januari 2025. © TreinenInNederland.nl
   
 
De HSM C 755 en de SS C 723 aan elkaar gekoppeld tijdens een rangeerbeweging. 13 januari 2025. © TreinenInNederland.nl
 
De SS C 723 en de Sik 311 aan elkaar gekoppeld tijdens een rangeerbeweging. 13 januari 2025. © TreinenInNederland.nl
 
 
De Sik 311 rangeert met de SS C 723. 13 januari 2025. © TreinenInNederland.nl
 
De SS C 723. 13 januari 2025. © TreinenInNederland.nl
 
 
De SS C 723 naast de Mat'36 252 en de Plan-D RD 7659. 13 januari 2025. © TreinenInNederland.nl
 
 
De houten SS 723 en de geel-grijze NS 1312 staan naast elkaar in het Spoorwegmuseum. 20 mei 2023. © TreinenInNederland.nl
 
 
De HSM D 1920 en de SS C 723 staan tegen elkaar aan in het Spoorwegmuseum. 20 mei 2023. © TreinenInNederland.nl
 
Een vooraanzicht van de C 723. 20 mei 2023. © TreinenInNederland.nl
 
 
De SS C 723 uit 1910 staat tentoongesteld. Open Trein Festijn, 26 mei 2022. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
Detailfoto's van de SS C 723. 26 mei 2022. © TreinenInNederland.nl
   
   
   
   
   
   
   
 
Het SS C 723 staat tentoongesteld in het Spoorwegmuseum ter gelegenheid van de tentoonstelling "Treinen door de tijd".
7 juli 2016. © TreinenInNederland.nl
 
Deze rijtuigen hadden speciale vrouwencoupés voor de eerste, tweede en derde klasse. In 1874 kregen treinen voor het eerst coupés voor alleen vrouwen. Het was in die tijd voor vrouwen of meisjes niet gepast om alleen te reizen. Ze zouden zomaar kunnen worden aangesproken door vreemde heren met kwade bedoelingen! Op diverse grote stations waren posten voor het zogeheten ‘stationswerk’. Daar ving een stationsjuffrouw alleenreizende dienstmeisjes of vrouwen op om ze te begeleiden naar hun trein of ze door te verwijzen naar een veilig  opvanghuis in de stad.
 
Een kijkje in het vrouwencoupé.