HSM SR1 (originele rijtuig uit 1864, replica uit 2010)
Info over het rijtuig:

De originele SR1 uit 1864 werd door de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HSM) in Haarlem gebouwd voor koningin Anna Paulowna, de weduwe van koning Willem II. Het rijtuig is een van de eerste Koninklijke rijtuigen in Nederland. Anna Paulowna wilde met een eigen trein van Den Haag naar Paleis Soestdijk reizen. In februari 1865 werd Anna Paulowna echter ernstig ziek en overleed ze voordat ze gebruik kon maken van het rijtuig. Het rijtuig werd gebouwd voor breedspoor van 1945 mm. In 1864 besloot de HSM om haar spoor om te bouwen naar normaalspoor van 1435 mm. De SR1 werd ook omgebouwd naar deze spoorbreedte. Het koninklijke rijtuig werd in 1884 volledig vernieuwd. Hierbij kreeg het rijtuig een toilet en een wasbak. In 1908 werd het rijtuig gesloopt; alleen het toilet en de wasbak zijn bewaard gebleven.

In 2009 werd in opdracht van het Spoorwegmuseum door Kloosterboer in Purmerend een replica van het rijtuig gemaakt. Hierbij werden de originele wasbak en het toilet in het rijtuig geplaatst. De replica van de SR1 werd voor het eerst tentoongesteld in de tentoonstelling Royal Class in het Spoorwegmuseum.

De replica van de SR1 in het Spoorwegmuseum. 22 december 2024. © TreinenInNederland.nl
   
 
Het oudste Koninklijke rijtuig en de nieuwste (SR10) naast elkaar in het museum. 22 december 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De replica van het eerste Koninklijk rijtuig, de SR1 in het Spoorwegmuseum. 12 juli 2024. © TreinenInNederland.nl
 
Het Koninklijk rijtuig SR1 van de HIJSM staat tentoongesteld. Open Trein Festijn, 26 mei 2022. © TreinenInNederland.nl
 
 
Detailfoto's van de SR1. 26 mei 2022. © TreinenInNederland.nl
   
   
   
   
   
   
   
   
 
De replica van het rijtuig van Anna Paulowna was tijdens de tentoonstelling "Royal Class" te zien.
14 april 2010. © TreinenInNederland.nl
 
De toenmalige Koningin Beatrix loopt door het rijtuig. 14 april 2010. © TreinenInNederland.nl
 
Een lakei helpt de Koningin met uitstappen.
 
De binnenkant van het rijtuig.