Plan-V 466 - Karel
Info over treinstel:

NS nam in 1957 het besluit om een nieuwe treinserie te ontwikkelen, de voornaamste reden was een flinke toenamen in forensenverkeer. Dit kwam door de ontwikkeling van grote groeikernen. De nieuwe stoptreinen moesten snel op kunnen trekken en afremmen om tussen de treindienst te passen. Als prototype van de nieuwe serie Mat'64 leverde Werkspoor in 1961 de eerste Plan-TT 501, TT van Treinstel Toekomst. In de jaren 1964 en 1965 worden er 30 extra vierdelige treinstellen 'Plan-T' gebouwd door Werkspoor. Alle treinstellen krijgen de NS groene kleur. De 501 heeft een lagere koppeling, op de hoogte zoals meerdere treinen hebben waaronder de Mat'54. Met de komst van de nieuwe treinen werd dit aangepast naar de hoogste van de andere treinstellen.

In 1966 werden de eerste twee delige treinstellen afgeleverd, de serie krijgt de naam 'Plan -V'. In 1966 startte Werkspoor met het bouwen van Plan V's. Ze bouwden de series: 401 t/m 438, 441 t/m 461, 472 t/m 483 en de 801 t/m 840, treinenbouwer Talbot bouwde de series, 462 t/m 471 en 871 t/m 965, treinenbouwer Düwag bouwde de serie 841 t/m 870. Uiteindelijk bestaat de serie Plan-V uit 13 deelseries, die onderling sterk verschillen. De bouw van alle 246 Plan V's duurde tien jaar. In de tussentijd waren alle SGM's (uit 1975 t/m 1983) al afgeleverd. De 401 t/m 430 worden net als de Plan-T's in de NS groene kleur geleverd, vanaf de 431 kregen alle treinen de nieuwe NS geel-blauwe huisstijl. Tussen 1968 en 1975 werden alle Plan-T en Plan-V treinstellen die in het groen waren afgeleverd geel geschilderd.

Bij de overname van nevenspoorlijnen werden door Arriva, Connexxion en Veolia ook Plan-V's gehuurd om de eerste jaren de diensten mee te rijden. Als er dan nieuw bestelde treinen indienst gingen, gingen de meeste Plan-V's terug naar NS. In december 2006 ging de spoorlijn, Dordrecht - Geldermalsen over naar Arriva. Het traject Maastricht Randwyck - Kerkrade Centrum ging over naar Veolia en Amersfoort - Ede Wageningen raakte NS ook kwijt. Dat traject ging naar Connexxion. Voor de treindiensten op de MerwedeLingenlijn huurde Arriva de treinstellen 863 t/m 870. De stellen kregen een Arriva-logo over dat van NS. In september 2008 zijn de treinstellen vervangen door nieuwe GTW treinstellen van Arriva. Alle Plan-V's, behalve de 867, gingen terug naar NS. De 867 ging over naar Connexxion voor diensten op de Valleilijn. In december 2006 gaan de 836 t/m 840 over naar Connexxion. Alle treinstellen krijgen op de gehele onderste helft van de zijkant grote Valleilijn-stickers. Verschillende treinstellen gingen indienst en buitendienst bij Connexxion. Sinds september 2007 heeft Connexxion 5 Protos treinen indienst genomen voor de treindienst op de voormalige Kippenlijn. Door het faillissement van de producent van de treinen is een 6 treinstel nooit gekomen. Hierdoor kwam Connexxion één trein tekort. Ter vervanging van de 867 werd de 919 in 2011 gekocht van NS. De treinstel kreeg over de gehele zijkant stickers van de Valleilijn. Op 2 april 2013 kwam GTW 5037 indienst waardoor de 919 in juni 2013 terzijde werd gesteld. Ook Veolia heeft met Plan-V's gereden. De 841 t/m 849, behalve de 846, kwamen indienst van Veolia. De treinstellen kregen net als bij Arriva een sticker over het NS stickers. Verder werden de hoekruiten zwart in plaats van geel gemaakt. De hoekruitjes zijn nooit meer geel gemaakt en daaraan was ook te herkenen dat de treinstellen bij Veolia hebben gereden. Per december 2008 vervangt Veolia net als Arriva alle treinstellen met GTW's.

In 2003 en 2004 werden de oudste Plan-V treinstellen uitdienst genomen. In 2008 en 2009 werden er weer tientallen Plan-V's treinstellen terzijde gesteld. Ook worden de meesten Plan-T's terzijde gesteld. De nieuwe SLT-treinstellen hadden de treindiensten overgenomen. Als de kinderziektes van de SLT in september 2010 zijn verholpen, worden er weer Plan V's buitendienst gesteld. In december 2010 als de SLT's weer aan de kant staan door het winterweer nemen Plan-V's weer de treindiensten over. Als de winter voorbij is en de SLT weer de reizigersdienst ingaan gaan een groot deel van de Plan-V's terzijde. In 2011 werd gestart met de sloop van de Plan-T's en Plan-V's. In 2013 kregen de vijftig resterende Plan-V's een levensverlengende beurt om tot 2014 te blijven rijden. Op 4 april 2016 verdwenen de laatste Plan-V's officieel van het spoor. Op 25 september 2016 organiseerde NS een officiële afscheidsrit van het treintype Mat'64. de stellen 449, 466, 489 en de 876 rijden de trein. De 876 werd overgedragen aan het Spoorwegmuseum.

Eind 2014 veilde NS voor Serious Request een oud rijtuig met een bar, keuken en een koeling. Als hoogste bieder won Dennis Münninghoff de veiling. Kort na de veilig werd bekend dat NS het rijtuig niet kon leveren omdat het vol met asbest zat. Toen het materieeltype Mat'64 uit dienst zou gaan ontstond het idee om treinstel 466 aan Dennis te schenken. De 466 kwam na de afscheidsrit van het materieeltype,n op 25 september 2016, in bezit van de Karel Foundation. De Karel Foundation werd opgericht door Dennis en Franki Münninghoff, en was vernoemd naar hun vader Karel. Op 22 juni 2018 werd het treinstel, toen nog in de gele NS-kleurstelling, door de VolkerRail 203-5 overgebracht van de werkplaats in Haarlem naar de museumloods in Blerick. Tijdens het Rail and Road Event 2019 was de 466 in Blerick te zien. Op 25 augustus 2019 postte de Karel Foundation een video waar de 466 voor het eerst weer rijvaardig te zien was. Op 5 september dat jaar maakte de 466 voor het eerst een rit door Nederland. Op de gele NS-kleur waren een aantal stickers geplakt van de Karel Foundation. Op 24 november 2019 reed 'De Karel' zijn eerste rondrit met reizigers door Nederland. Sindsdien kan het treinstel gehuurd worden voor besloten ritten. Ook rijdt de trein ritten voor het goede doel. De opbrengsten van de stichting gaan naar het onderhoud van de Mat'64. Het geld dat overblijft wordt aan de KWF Kankerbestrijding gedoneerd. Begin 2020 werd de 466 compleet bestickerd in de huisstijl van de Karel Foundation. Op 25 maart 2020 maakte de Plan-V een eerste rondrit in de nieuw bestickerde rode kleurstelling.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
   
 
De Karel rijdt door Tilburg richting Breda. 5 oktober 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De Mat'64 'Karel' staat in het zonnige Amersfoort opgesteld. 25 augustus 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De Mat'64 466 rijdt langs de Buys Ballotstraat in Utrecht naar het Spoorwegmuseum.
12 juli 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De Karel staat in het Spoorwegmuseum te wachten om richting Utrecht, Amsterdam en Zandvoort aan Zee te vertrekken.
12 juli 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De Karel rijdt door Purmerend Overwhere richting Zaandam en verder naar Tilburg Universiteit. 7 april 2024. © TreinenInNederland.nl
 
Plan-V 466 van De Karel Foundation. Stoomtreindagen 2023 bij de ZLSM, 28 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl
 
 
Het UIC-nummer van de 466. NL - KAREL 94 84 4353 466-4 28 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
De Karel Plan-V staat in Amersfoort opgesteld. 24 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl
 
Op 8 september 2023 werd er een speciale rit georganiseerd vanwege de 10 jarige samenwerking tussen RTB Cargo en Hutchison Ports Europe Intermodal (European Gateway Services). Vorige maand werd de Vectron 193 945 al speciaal bestickerd vanwege deze mijlpaal. Voor de rit werd de Plan-V 466 'Karel' gehuurd om de genodigden te vervoeren. Omdat de Plan-V niet de havens in kan werd er voor gekozen dat de 193 945 het treinstel de Havenspoorlijn optrekt. De blauwe locomotief en de rode Plan-V reden twee slagen naar de Maasvlakte toe. Op de foto rijdt de trein langs de Waalhaven richting IJsselmonde. © TreinenInNederland.nl
 
De blauwe Vectron en de rode Mat'64 aan elkaar gekoppeld. 8 september 2023. © TreinenInNederland.nl
 
In de avond rijden de RTB Cargo 193 945 en de rode Karel langs de RSC-terminal op de Waalhaven
richting IJsselmonde. 8 september 2023. © TreinenInNederland.nl
 
De Karel Foundation 466 en de Stichting 2454 CREW 904 rijden met schoolkinderen aanboord door Velp richting Zwolle
en Meppel. 29 juni 2023. © TreinenInNederland.nl
 
De koppen van de rode 466 en de gele 904 bij elkaar. 29 juni 2023. © TreinenInNederland.nl
 
De Plan-V 466 van De Karel Foundation komt tijdens een conditierit door Elst gereden richting Nijmegen en verder.
15 april 2023. © TreinenInNederland.nl
 
De Plan V wordt gepasseerd door een SNG bij Elst (kruising met BetuweRoute). 15 april 2023. © TreinenInNederland.nl
 
De Karel 466 komt Arnhem Centraal binnen rijden. Daarna maakte het treinstel kop om richting Nijmegen te vertrekken.
15 januari 2023. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
 
 
 
De rode Plan-V staat vertrekgereed op Arnhem Centraal richting Nijmegen en verder. 15 januari 2023. © TreinenInNederland.nl
 
 
De 466 'Karel' rijdt door Velp richting Zutphen en verder. 16 december 2022. © TreinenInNederland.nl
 
De Karel 466 rijdt door Amsterdam Centraal richting Zandvoort aan Zee. 9 oktober 2022. © TreinenInNederland.nl
 
De Karel rijdt met speciale bestickering als Veronica Express door Velp richting Deventer en verder.
7 oktober 2022. © TreinenInNederland.nl
 
Foto's van de zijkant van de 466. 7 oktober 2022. © TreinenInNederland.nl
 
De Karel 466 rijdt tijdens een rondrit door Arnhem Velperpoort richting Arnhem Centraal en verder.
14 mei 2022. © TreinenInNederland.nl
 
 
Plan-V 466 van Stichting De Karel reed op 16 september 2020 een rit door het land. Wij legde de trein
vast te Arnhem Velperpoort. © TreinenInNederland.nl
 
Op 24 november 2019 reed Plan-V 466 "De Karel" een rondrit. Hij kwam hierbij twee keer door Houten. 's Ochtends fotografeerde
wij hem op station Houten. © TreinenInNederland.nl
 
Stickers op de 466 van de Karel Foundation. 24 november 2019. © TreinenInNederland.nl
 
 
Op 24 november 2019 reed Plan-V 466 "De Karel" een rondrit. Hij kwam hierbij twee keer door Houten. 's Middags fotografeerde we hem op de Fortweg te Houten. Op de achtergrond passeert de 'Lekker lezen doe je in de trein' VIRM 9514 richting Utrecht. © TreinenInNederland.nl
 
De 466 rijdt tijdens een testrit door Houten Castellum naar Blerick. 5 september 2019. © TreinenInNederland.nl
 
Plan V 466 "Karel" staat in de loods in Blerick tijdens het Rail and Road Event 2019.
25 mei 2019. © TreinenInNederland.nl
 
De VolkerRail 203-5 staat met de Plan-V 466 van de Karel Foundation in Geldermalsen te wachten om de intercity voor te laten
tijdens zijn reis vanuit Haarlem naar Blerick. 22 juni 2018. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
 
Een line-up van de VolkerRail 203-5 met de Plan-V 466, een VIRM en een SLT. 22 juni 2018. © TreinenInNederland.nl
 
Om 18.00 uur vertrokken de stellen 466, 469 en de 449 tijdens de afscheidsrit van de Mat'64 in de stromende regen vanuit het
Spoorwegmuseum om via Amersfoort naar de Amsterdamse Zaanstraat te gaan.
© TreinenInNederland.nl
 
Plan V 466 is zojuist binnengekomen op Arnhem. 19 november 2015. © TreinenInNederland.nl
 
Plan V 466 vlak voor station Oosterbeek. 19 november 2015. © TreinenInNederland.nl
 
Plan V 466 op het station van Oosterbeek. 19 november 2015. © TreinenInNederland.nl
 
Plan V 466 vlak voor station Wolfheze. 19 november 2015. © TreinenInNederland.nl
 
Plan V 466 steekt de overweg naast station Wolfheze over richting Ede-Wageningen. 19 november 2015. © TreinenInNederland.nl
 
Plan V 466 staat klaar voor vertrek naar Arnhem. Ede-Wageningen, 19 november 2015. © TreinenInNederland.nl