![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
Plan-V 876 van het Spoorwegmuseum |
||||||||||
NS nam in 1957 het besluit om een nieuwe treinserie te ontwikkelen, de voornaamste reden was een flinke toenamen in forensenverkeer. Dit kwam door de ontwikkeling van grote groeikernen. De nieuwe stoptreinen moesten snel op kunnen trekken en afremmen om tussen de treindienst te passen. Als prototype van de nieuwe serie Mat'64 leverde Werkspoor in 1961 de eerste Plan-TT 501, TT van Treinstel Toekomst. In de jaren 1964 en 1965 worden er 30 extra vierdelige treinstellen 'Plan-T' gebouwd door Werkspoor. Alle treinstellen krijgen de NS groene kleur. De 501 heeft een lagere koppeling, op de hoogte zoals meerdere treinen hebben waaronder de Mat'54. Met de komst van de nieuwe treinen werd dit aangepast naar de hoogste van de andere treinstellen. In 1966 werden de eerste twee delige treinstellen afgeleverd, de serie krijgt de naam 'Plan -V'. In 1966 startte Werkspoor met het bouwen van Plan V's. Ze bouwden de series: 401 t/m 438, 441 t/m 461, 472 t/m 483 en de 801 t/m 840, treinenbouwer Talbot bouwde de series, 462 t/m 471 en 871 t/m 965, treinenbouwer Düwag bouwde de serie 841 t/m 870. Uiteindelijk bestaat de serie Plan-V uit 13 deelseries, die onderling sterk verschillen. De bouw van alle 246 Plan V's duurde tien jaar. In de tussentijd waren alle SGM's (uit 1975 t/m 1983) al afgeleverd. De 401 t/m 430 worden net als de Plan-T's in de NS groene kleur geleverd, vanaf de 431 kregen alle treinen de nieuwe NS geel-blauwe huisstijl. Tussen 1968 en 1975 werden alle Plan-T en Plan-V treinstellen die in het groen waren afgeleverd geel geschilderd. Bij de overname van nevenspoorlijnen werden door Arriva, Connexxion en Veolia ook Plan-V's gehuurd om de eerste jaren de diensten mee te rijden. Als er dan nieuw bestelde treinen indienst gingen, gingen de meeste Plan-V's terug naar NS. In december 2006 ging de spoorlijn, Dordrecht - Geldermalsen over naar Arriva. Het traject Maastricht Randwyck - Kerkrade Centrum ging over naar Veolia en Amersfoort - Ede Wageningen raakte NS ook kwijt. Dat traject ging naar Connexxion. Voor de treindiensten op de MerwedeLingenlijn huurde Arriva de treinstellen 863 t/m 870. De stellen kregen een Arriva-logo over dat van NS. In september 2008 zijn de treinstellen vervangen door nieuwe GTW treinstellen van Arriva. Alle Plan-V's, behalve de 867, gingen terug naar NS. De 867 ging over naar Connexxion voor diensten op de Valleilijn. In december 2006 gaan de 836 t/m 840 over naar Connexxion. Alle treinstellen krijgen op de gehele onderste helft van de zijkant grote Valleilijn-stickers. Verschillende treinstellen gingen indienst en buitendienst bij Connexxion. Sinds september 2007 heeft Connexxion 5 Protos treinen indienst genomen voor de treindienst op de voormalige Kippenlijn. Door het faillissement van de producent van de treinen is een 6 treinstel nooit gekomen. Hierdoor kwam Connexxion één trein tekort. Ter vervanging van de 867 werd de 919 in 2011 gekocht van NS. De treinstel kreeg over de gehele zijkant stickers van de Valleilijn. Op 2 april 2013 kwam GTW 5037 indienst waardoor de 919 in juni 2013 terzijde werd gesteld. Ook Veolia heeft met Plan-V's gereden. De 841 t/m 849, behalve de 846, kwamen indienst van Veolia. De treinstellen kregen net als bij Arriva een sticker over het NS stickers. Verder werden de hoekruiten zwart in plaats van geel gemaakt. De hoekruitjes zijn nooit meer geel gemaakt en daaraan was ook te herkenen dat de treinstellen bij Veolia hebben gereden. Per december 2008 vervangt Veolia net als Arriva alle treinstellen met GTW's. In 2003 en 2004 werden de oudste Plan-V treinstellen uitdienst genomen. In 2008 en 2009 werden er weer tientallen Plan-V's treinstellen terzijde gesteld. Ook worden de meesten Plan-T's terzijde gesteld. De nieuwe SLT-treinstellen hadden de treindiensten overgenomen. Als de kinderziektes van de SLT in september 2010 zijn verholpen, worden er weer Plan V's buitendienst gesteld. In december 2010 als de SLT's weer aan de kant staan door het winterweer nemen Plan-V's weer de treindiensten over. Als de winter voorbij is en de SLT weer de reizigersdienst ingaan gaan een groot deel van de Plan-V's terzijde. In 2011 werd gestart met de sloop van de Plan-T's en Plan-V's. In 2013 kregen de vijftig resterende Plan-V's een levensverlengende beurt om tot 2014 te blijven rijden. Op 4 april 2016 verdwenen de laatste Plan-V's officieel van het spoor. Op 25 september 2016 organiseerde NS een officiële afscheidsrit van het treintype Mat'64. de stellen 449, 466, 489 en de 876 rijden de trein. De 876 werd overgedragen aan het Spoorwegmuseum. In januari 2011 kreeg het Spoorwegmuseum beschikking over de 876. Het treinstel werd in Blerick opgeslagen en werd tot de afscheidsrit op 25 september 2016 niet gebruikt. In de aanloop van de afscheidsrit is de 876 weer hersteld en rijvaardig gemaakt. Op 26 maart 2017 reed de 876 na de afscheidsrit zijn eerste rit voor het Spoorwegmuseum, het treinstel pendelde met andere museum treinen tussen Rotterdam en Hoek van Holland met het afscheidrit van de spoorlijn. Sindsdien is het icoon te bewonderen in het Spoorwegmuseum in Utrecht. |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Voor het vele rangeerwerk staat de Plan-V 876 in de museumhal. Grote rangeerklus in het Spoorwegmuseum, 13 januari 2025. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een vooraanzicht van de Mat'64 876.
13 januari 2025. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De NS Kraansik 362 trekt met de DDM ABv 26-37 618 'Olifant' en de Plan-V 876 naar buiten. 13 januari 2025. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De Buffel 3426 en de Plan-V 876 staan aan elkaar gekoppeld op het buitenterrein van het Spoorwegmuseum. 29 november 2024.© TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 876 staat buiten bij het Spoorwegmuseum opgesteld. 14 juni 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De NS Plan-V 876 uit 1973 staat tentoongesteld. Open Trein Festijn, 26 mei 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Detailfoto's van de Plan-V 876. 26 mei 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De 876 staat opgesteld naast een watertoren op het terrein van het Spoorwegmuseum. 10 december 2020. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 876 staat op het buitenterrein van Het Spoorwegmuseum. 2 oktober 2019. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
In de 876 van het Spoorwegmuseum werd in de zomer van 2019 de tentoonstelling "Tienertoer" gehouden. 4 juni 2019. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 876 reed op zaterdag 26 mei 2018 een rit vanaf Utrecht Maliebaan naar Leiden Centraal en terug ter gelegenheid van de tentoonstelling "50 Jaar NS Huisstijl". De tentoonstelling is in de trein zelf te zien. 's Morgens rond half 10 kwam de Mat'64 876 vanuit het Spoorwegmuseum aangereden bij station Utrecht Overvecht. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Mat'64 stond eventjes stil langs het perron. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De trein reed vervolgens via Utrecht Centraal en Gouda naar Den Haag Hollands Spoor. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Mat'64 onder de kap van Den Haag HS. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Het binnenrijden van het museumstel te Leiden Centraal. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Plan V te Leiden Centraal. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Even snel een foto maken tijdens een korte stop te Alphen a/d Rijn. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 876 te Utrecht Centraal. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Mat'64 vertrekt naar de opstelsporen om kop te gaan maken. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Mat'64 rijdt tijdens het wederom binnenrijden van Utrecht Centraal langs het NS Hoofdkantoor. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Mat'64 bij terugkomst op station Maliebaan. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Vlnr: NS CEO Roger van Boxtel, ontwerper Gert Dumbar, documentairemaker Ties Karabacak, directeur Spoorwegmuseum Nicolle Kuppens en samensteller van de tentoonstelling Evelien Pieterse. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Twee iconische treinstellen naast elkaar. Links de Mat'64 (876) en rechts de Mat'54 (386). © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Plan V 876 van het Spoorwegmuseum staat op Rotterdam Centraal klaar voor haar eerste rit op de Hoekse lijn voor die dag. Op zondag 26 maart hebben vele duizenden enthousiaste treinenliefhebbers alvast afscheid genomen van de Hoekse lijn. Alhoewel de spoorverbinding vanaf Rotterdam Centraal naar Hoek van Holland Strand pas in de nacht van 31 maart op 1 april definitief ophoud te bestaan organiseerde spoorbeheerder ProRail en NS zondag j.l. een mooi afscheidsfeest. Er werd met drie nostalgische treinen diverse ritten gereden over de 125 jaar oude spoorlijn. Tevens reed Mat '54 nr. 766 voor de allerlaatste keer de beroemde Boottrein vanaf Amsterdam Centraal naar Hoek van Holland Haven en vice versa. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Plan V 876 passeert op Hoek van Holland Haven SGMm 2977. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Plan V 876 vertrekt voor de allerlaatste keer uit Hoek van Holland Strand. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Plan V 876 bij vertrek uit Hoek van Holland Haven. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Plan V (Mat '64) nr. 876 rijdt over de brug bij Maassluis. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Plan V 876 rijdt bij vertrek vanuit Rotterdam Centraal langs Mat '46 nr. 273. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Tijdens de afscheidsrit van de Mat'64, 25 september 2016, werd de 876 door drie soortgenoten naar het Spoorwegmuseum gebracht. Museumstel 876 te Den Bosch. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De bagageruimte van Plan-V 876. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De grijze zwenkdeuren en de drukknoppen (zowel binnen als buiten) voor de deurbediening. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Mat'64 876 te Nijmegen. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
In Amersfoort werd het museumstel 876 vanaf de achterkant van de trein naar de voorkant van de trein gerangeerd. Dit omdat het stel dan makkelijker achtergelaten kon worden in het Spoorwegmuseum. Tijdens de afscheidsrit van de Mat'64, 25 september 2016. Foto: © Remco van den Bosch (YouTube-kanaal / Flickr-pagina) |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Plan-V's 876, 449, 469 en de 466 bij vertrek uit Amersfoort. Foto: © Remco van den Bosch (YouTube-kanaal / Flickr-pagina) |
|||||||||||
Via Amersfoort, waar Plan-V 876 voorop werd gerangeerd, kwam de Mat'64 sliert aan in het Spoorwegmuseum. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De officiele sleuteloverdracht van machinist Patrick Lippus aan museum directeur Marten Foppen. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De machinisten van de afscheidsrit tesamen met de Spoorwegmuseum-directeur op de foto. Van links naar rechts: Patrick Lippus, Marten Foppen, Frank Scharloo, Linda Kool en Govert Kool. Machinist Paul, bekend van zijn spoorwegfilmpjes staat helaas achter toegestroomde fotografen (op de foto hierboven staat hij overigens wel (rechts)). Hij heeft de afscheidsrit vanaf Zwolle naar Het Spoorwegmuseum intussen al online gezet. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Toen de afscheidsreceptie binnen in het museum begonnen was werd de gehele trein omgereden naar spoor 3. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Nog een laatste "duifie" van de Mat'64. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Museumstel 876 (rechts op de foto) wordt achtergelaten door de overige Mat'64s (links stel 449). © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Nadat de 876 is losgekoppeld werden de 466, 469 en de 449 weer omgerangeerd naar spoor 2. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Plan-V's 449, 469 en de 466 links en museumstel 876 rechts. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||