![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
Plan-E 50 84 87-37 222-1 van de SHD (uit 1955)
|
||||||||||
Info over dit rijtuig: |
|||||||||||
In de jaren '50 werden de laatste houten rijtuigen vervangen door nieuwe stalen rijtuigen. In 1954 bestelde NS 196 rijtuigen van het type Plan-E bij Werkspoor en Beijes. De 196 Plan-E rijtuigen werden onderverdeeld in 10 postrijtuigen (P 7921 - P 7930), 46 tweede klasse-rijtuigen (B 6501 - B 6546), 114 derde klasse-rijtuigen (C 6601 - C 6714) en 26 derde klas restauratierijtuigen (CKD 6901 - CDK 6926). De bijna 200 rijtuigen werden gebouwd tussen 1954 en 1956. In 1958 bestelde NS nog dertien extra postrijtuigen die erg veel lijken op de Plan-E rijtuigen. Deze laatste dertien postrijtuigen (P 7931 - P 7943) kregen het type Plan-L. De in totaal 209 rijtuigen werden deels afgeleid van de Mat'54-treinstellen die toen in aanbouw waren. De Berlijns blauwe Plan-E rijtuigen werden gebruikt in de sneltrein- en intercitydiensten. In 1956 verviel in Nederland de derde klas. In de praktijk werden de eerste klascoupes omgebouwd en werden de huidige tweede klassen de eerste klas en werden de derde klassen omgenummerd naar de tweede klas zonder verdere aanpassingen. In de nummers van de rijtuigen werd dit ook aangepast. De B werd A, C werd B en CDK werd BDK. Tussen 1960 en 1962 werden de 26 restauratierijtuigen aangepast. De gesloten coupes werden vervangen door een groot coupe met 22 plaatsen en de keuken werd uitgebreid. De BDK-rijtuigen werden omgedoopt tot RD-rijtuigen. In 1969 werd het verplicht voor alle treinen om UIC-nummers te dragen. Naar aanleiding van Spoorslag '70 reed NS ook op de diesellijnen extra treinen. Voor deze diensten was echter niet genoeg materieel beschikbaar. De oplossing werd gevonden door 43 tweede klasse Plan-E rijtuigen om te bouwen om dienst te kunnen doen tussen twee diesellocomotieven van de serie 2200. De rijtuigen kregen stuurstroomkabels en ze kregen een extra hoogspanningskabel voor retourstroom naar de energiewagen, die in de winter meereed voor de verwarming. Ook werden elf rijtuigen voorzien van eerste klasse-coupés en werden daarmee omgebouwd naar AB-rijtuigen. Deze stammen kregen de bijnaam 'Klompentreinen', afkomstig van de arbeiders die klompen droegen en met de treinen reisden. De Klompentreinen hebben tot 1987 dienstgedaan. Een jaar later gaan ook de laatste Plan-E rijtuigen in de normale diensten buiten dienst. In 1983 werden vier postrijtuigen van het type Plan-L omgebouwd naar fietsenrijtuigen (Df). In 1987 werden ook vier Plan-E rijtuigen omgebouwd naar fietsenrijtuigen. De Plan-E en Plan-L rijtuigen werden gelijk aan elkaar gemaakt. Ze kregen de geel-blauwe intercitykleuren en ze hadden plaats voor 24 fietsen. De fietsenrijtuigen werden enkel in de zomermaanden ingezet tussen Zandvoort aan Zee / Haarlem en Maastricht / Heerlen. In september 2004 werden de rijtuigen buitendienst gesteld. Na hun uitdienststelling in 1988 werden twee andere Plan-E RD's omgebouwd naar verblijfwagens bij ongevallenkranen. Deze rijtuigen hebben tot in 1995 dienst gedaan. Een andere Plan-E werd samen met Plan-D WRDs 87-38 107 gebruikt tijdens de toelatingstesten van het loctype NS 6400. Uiteindelijk zijn van de meer dan in totaal 209 Plan-E en Plan-L rijtuigen acht Plan-E rijtuigen en een Plan-L rijtuig bewaard. In 2004 kwam Plan-E 50 84 92-37 006-1 bij de Stichting Historisch Dieselmaterieel terecht. In 2008 en 2009 restaureerde de SHD het rijtuig en schilderde hem weer Berlijns blauw. Ook werd de deur- en raamindeling gewijzigd van een fietsenrijtuig naar een restauratierijtuig. Het rijtuig kreeg het nummer 50 84 87-37 222-1. In 2012 kreeg het rijtuig blauwe reclamebanen. Het doel van de Stichting Historisch Dieselmaterieel is (of was) om een complete Klompentrein weer terug te brengen. De SHD heeft twee 2200'en, de 2205 en de 2275, en vijf Plan-E rijtuigen in haar bezit. Momenteel staat de Plan-E 50 84 87-37 222-1 in Amersfoort opgesteld. |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De Plan E rijtuig 50 84 87-37 222-1 staat in Amersfoort opgesteld. Raildagen 2024 bij Eurailscout, de SHD en VolkerRail. 20 september 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
In 2020 is een overeenkomst bereikt om de 50 0073 (die particulier eigendom is) in bruikleen te geven aan de ZLSM. De locomotief stond bij de VSM en moest worden getransporteerd naar Limburg. In de late avond van 3 december 2023 vertrok de SHD 2205, het CTO-meetrijtuig en een Plan-E rijtuig (als rem- en verblijfwagens) met de 50 0073 vanuit Beekbergen naar Dieren. Vanuit daar zou het transport de eerste nacht via de Maaslijn naar Venlo gaan en de volgende nacht verder naar Simpelveld. Het transport reed met 40 km/u, maar helaas strandde het transport in Nijmegen. De 50 0073 had een warmgelopen lager. De locomotief werd op een kopspoortje gerangeerd om daar verdere besluiten af te wachten. 3 december 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Plan E 50 84 87-37 222-1 van de SHD. Stoomtreindagen 2023 bij de ZLSM, 28 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Plan E 50 84 87-37 222-1 van de SHD staat in Goes opgesteld. Sporen naar het verleden 2023, 18 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een Plan E met het nummer 50 84 87-37 222-1 was als gast op station Simpelveld te zien tijdens het End of Season Gala 2018. 20 oktober 2018. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een Plan E met het nummer 50 84 87-37 222-1 rijtuig van de SHD stond op de NS-Publieksdag ter gelegenheid van 150 jaar Station Amersfoort. 15 september 2013. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||