Treinen in Nederland.nl
NS / VSM 2530 'De Bisschop'
Info over loc :

In de jaren '50 bestelde NS 280 diesellocomotieven om de laatste stoomtreinen buiten dienst te nemen. Om de locomotieven sneller in te kunnen zetten bestelde NS 2 series, de Amerikaanse 2200 en de Franse 2400 serie. Bij treinenbouwer Alstom werden 130 diesellocomotieven besteld. Het ontwerp is niet uniek, het werd al gebruikt voor locomotieven die in een aantal Franse koloniën reden. De eerste 2400 kwam in 1954 aan in Nederland en in 1957 kwam de laatste, de 2530. Alle 2400'en (behalve de 2401 t/m 2422 en de 2530) werden in een totaal bruine kleur met een gele horizontale band afgeleverd. De 2401 t/m 2422 werden in een licht blauwe kleur afgeleverd. Doordat het zicht vanuit de cabine's werd belemmerd door de neus kreeg de laatste loc, de 2530, een aangepaste cabine. De huif werd verlaagd en de cabine vergroot, zodat de machinist vanuit de cabine een beter overzicht had rondom de locomotief. De loc kreeg ook een andere kleurstelling, lila. De kleur werd gekozen door de echtgenote van de president-directeur van NS. Mede door de aangepaste cabine werd de loc later veel ingezet voor de sproeitrein ten behoeve van het terugdringen van onkruid tussen de rails. Later werden de lichtblauwe 2400'en en de lila 2530 net als de andere locomotieven bruin geschilderd. De 2400'en zijn relatief licht en ook niet bijzonder sterk. De locs kunnen wel zonder problemen door scherpe bochten zonder problemen. Door deze eigenschappen konden de locomotieven op de verouderde, en weinig gebruikte, spoorlijnen door Nederland rijden. De maximale snelheid van de locomotieven is 80 km/u. De 2400'en konden afhankelijk in treinschakeling rijden met één andere loc.

Door de komst van de 2200 en 2400 serie werden de meeste oorlogdiesellocomotieven van de serie 2000 in 1958 opgeslagen in Roosendaal. In 1960 werden alle locomotieven van die serie gesloopt. In 1958 waren alle locomotieven van de 2200 en de 2400 series in dienst genomen en ging de laatste stoomlocomotief, de 3737, op 7 januari 1958 buitendienst. De Nederlandse economie bloeide na de oorlog. Uit alle hoeken van het land werden goederen vervoerd. Steenkool uit Limburg, fruit uit de Betuwe, olie uit Drenthe, gas uit Groningen, suikerbieten uit Zeeland en staal van de Hoogovens. Ook waren er vroeger veel meer kleine spoorlijnen naar dorpen en bedrijven. Iedere plaats van betekenis had een spoorverbinding. Vele goederen werden via het spoor naar hun bestemming gebracht. Diesellomotieven reden met kleine goederentreintjes van de dorpen en bedrijven naar grote stations toe. Hier werden de wagons gerangeerd in grote treinen die vertrokken naar andere delen van het land of het buitenland. Andersom kwamen er grote goederentreinen op stations aan die uit elkaar gerangeerd worden. Vanaf de jaren '60 nam het vervoer per spoor sterk terug. De snelwegen verbeterde snel in Nederland en goederen werden internationaal steeds meer vervoerd met het vliegtuig. Steeds meer spoorlijnen verdwenen en stations werden gesloten.

Vanaf 1970 werd het mogelijk om met 3 2400'en in schakeling te rijden. In de jaren zeventig kregen alle locs de nieuwe NS geel-grijze kleurstelling. In de jaren '80 kregen ze een derde frontsein zodat ze ook op Duitse baanvakken mochten rijden. De 2400'en hebben nooit een ATB-systeem gekregen. Een aantal 2400'en werden overbodig en zijn (tijdelijk) aan de kant gezet, een aantal werden er ook verkocht. In 1976 werden zeven locs verkocht aan Saoedi-Arabië, de laatste deed daar tot 1994 dienst. Tussen 1977 en 1979 kwamen 22 terzijde gestelde 2400'en weer terug indienst. In 1982 werd gestart met de sloop van de locomotieven. In 1985 bestelde NS 60 diesel locomotieven van het type Mak DE 6400 bij Maschinenbau Kiel, later Vossloh. De 6400-en werden ingezet ter vervanging van de toen ongeveer 35 jaar oude 2200 en 2400 series. In 1989 kwam er een vervolg serie van nog eens 60 6400'en. Tussen 1990 en 1992 kocht SNCF de resterende 50 2400'en voor de aanleg van de hogesnelheidslijnen. De SNCF wilde meer locomotieven kopen maar die waren al gesloopt. De locs werden in Frankrijk ondergebracht in de BB 62400 en de BB 62500 serie. Voor de verkoop aan Frankrijk werden de locomotieven verbouwd zodat ze met 3 andere locs konden rijden. Dit was nodig om zware goederentreinen over de heuvels in Frankrijk te rijden. De laatste locomotieven reden tot 2008 rond in Frankrijk.

In 1992 neemt de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij de aparte 2530 over, de loc was al voor diverse afscheidsritten lila geschilderd en behield bij de VSM deze kleuren. In 2005 kreeg de loc de bruine NS-kleuren, de lila kleur kwam in 2019 weer terug op de loc.

OVnieuws.info
Goederentreinen.nl
Contact
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Van links naar rechts staan de Tm 565, Oersik 116 en de 2530 rond de draaischijf opgesteld.
10 november 2024. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
De VSM 2530, de 2459 en vijf Oosterijkse rijtuigen rijdend door Amsterdam Centraal naar Hoorn toe. Voor het Bello Festival had
de SHM extra rijtuigen nodig. Op de foto rijdt de museumtrein over spoor 12 door Amsterdam Centraal langs het oude seinhuis.
Bello festival 2024 (inclusief locomotievenparade), 5 juli 2024. © TreinenInNederland.nl
 
 
De combinatie op het terrein van de SHM in Hoorn. 5 juli 2024. © TreinenInNederland.nl
 
Gastloc 2530 van de VSM deed mee aan de locomotievenparade. Op de foto rijdt de lila 2530 langs
de Draisine 78 van de SHM. 5 juli 2024. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
Van links naar rechts: NTM 101, NS 6513, NS 7742 en NS 2530. 5 juli 2024. © TreinenInNederland.nl
 
 
Op zondagavond reden de VSM 2530 en de 2459 over het normale spoor terug naar Beekbergen.
De foto toont de doorkomst door De Steeg. 7 juli 2024. © TreinenInNederland.nl
 
Op zaterdag 8 juni 2024 werd uitgebreid gevierd dat het op 10 juni 150 jaar geleden is dat de Oosterspoorlijn en het Maliebaanstation in Utrecht zijn geopend. De VSM reed de hele dag met haar BR 23 076, de Stalen-D D 7614, zes Blokkendoos rijtuigen, de bruine 2459 en de lila 2530 als Oosterspoorweg Express. Op de foto rangeert de Sik 307 met de 2459 en de 2530 naar de achterkant van de trein. © TreinenInNederland.nl
 
De 23 076 is zojuist met de rijtuigen uit Beekbergen vertrokken richting Apeldoorn. Aan de achterkant van de trein hangen
de locomotieven 2459 en de 2530. 8 juni 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De VSM-trein is zojuist in Apeldoorn aangekomen. 8 juni 2024. © TreinenInNederland.nl
 
 
De 2530, de 2459, de rijtuigen en stoomloc 23 076 bij binnenkomst in station Baarn. 8 juni 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De achterkant van de mooie trein bij vertrek uit Baarn. 8 juni 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De VSM 2530 en de 2459 geven flink gas om de trein in beweging te brengen vanuit Baarn richting Amersfoort.
8 juni 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De machinist van de VSM 2530. 8 juni 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De 2530 en de 2459 zijn zojuist met de rijtuigen en de 23 076 vanuit Baarn vertrokken richting Amersfoort en het Spoorwegmuseum.
8 juni 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De VSM 2530 en de 2459 staan met de Oosterspoorweg Express klaar voor vertrek. 8 juni 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De VSM 2530 en de 2459 rijden over de Oosterspoorbaan in Utrecht. 8 juni 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De VSM 2530 en de 2459 rijden met de Oosterspoorweg-Express door de Eempolder ter hoogte van de Weideweg richting Amersfoort.
8 juni 2024. © TreinenInNederland.nl
 

De VSM 2530 en de 2459 rijden met de Oosterspoorweg-Express door de Eempolder ter hoogte van de Grote Melmweg richting Amersfoort
en het Spoorwegmuseum. 8 juni 2024. © TreinenInNederland.nl

 
De twee VSM diesellocomotieven 2530 en de 2459 rijden met de Oosterspoorweg-Express over de Oosterspoorbaan in Utrecht.
8 juni 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De combinatie rijdt over het Soesterlijntje naar Hilversum. 8 juni 2024. © TreinenInNederland.nl
 

De combinatie rijdt over de Koningslijn tussen Apeldoorn en Beekbergen. De foto toont de achterkant van de trein bij doorkomst
van De Els in Lieren. 8 juni 2024. © TreinenInNederland.nl

 
De diesellocomotieven 2530 en de 2459 rangeren nog wat wagonnetjes voor de trein die zondag weer zou gaan rijden.
8 juni 2024. © TreinenInNederland.nl
 
 
Op zaterdag 18 mei 2024 reed de VSM een testrit vanuit Beekbergen met de 2530 'De Bisschop', de 2459, de Stalen-D D 7614 en zes Blokkendoos rijtuigen. Vanuit Beekbergen werd naar Apeldoorn gereden om van daaruit via Deventer, Zutphen en Dieren weer naar Beekbergen te rijden.
Het doel was om de de zeven rijtuigen te testen bij hogere snelheden. De test is geslaagd en de rijtuigen zijn klaar om 8 juni naar
het Spoorwegmuseum
te pendelen. Op de foto staan de 2459 en de 2530 naast elkaar in Beekbergen. © TreinenInNederland.nl
 
De Hippel 636 rangeert met de 2233 en de 2530. 18 mei 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De 2530 (rechts) wordt losgekoppeld van de 2233. 18 mei 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De 2530 en de 2459 tijdens het rangeren. 18 mei 2024. © TreinenInNederland.nl
 
Nadat de locomotieven in Apeldoorn zijn omgelopen kwam de 2530 voorop te zitten. Dit is nodig omdat deze loc over een ATB beschikt.
De foto toont de doorkomst op de Spoorbrug in Deventer. 18 mei 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De 2530, de 2459 en de sleep rijtuigen bij doorkomst van de Kleine Vosstraat in Brummen. 18 mei 2024. © TreinenInNederland.nl
 
 
Nadat men weer in Dieren was aangekomen werden de locomotieven omgelopen en van volgorde gewisseld.
De foto toont de doorkomst bij de Kanaalweg / Meidoornlaan in Dieren. 18 mei 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De doorkomst bij de Achterste Kerkweg in Lieren, vlak voor station Beekbergen. 18 mei 2024. © TreinenInNederland.nl
 
En het transport was rond 13.45 uur weer terug op station Beekbergen. 18 mei 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De test was geslaagd en de rijtuigen zijn klaar om 8 juni naar het Spoorwegmuseum te pendelen. 18 mei 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De 2530 deed niet mee aan de dieseldag en stond in Beekbergen opgesteld. Hemelvaartweekend bij de VSM,
10 mei 2024. © TreinenInNederland.nl
 
 
De NS 2530 rijdt met een goederentrein bij het inrijsein van Loenen vanuit Beekbergen.
Hemelvaartweekend bij de VSM, 9 mei 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De 2530 is met een goederentrein uit station Loenen vertrokken richting Beekbergen. 9 mei 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De NS 2530 'Bisschop' rijdt met een goederentrein langs de overweg aan de Wittekruisweg tussen Beekbergen en Loenen.
9 mei 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De 2530 rijdt met zijn goederentrein door het bos tussen Loenen en Halte Immenbergweg. 9 mei 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De NS 2530 heeft met de goederentrein zojuist Beekbergen achter zich gelaten richting Loenen. 9 mei 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De 2530 rijdt als losse loc langs de Achterste Kerkweg richting Beekbergen. 9 mei 2024. © TreinenInNederland.nl
 
 
De 2530, 2412, 2459 en de groene 636 staan in Beekbergen. 9 mei 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De neuzen van de lila 2530 en blauwe 2412 bij elkaar. 9 mei 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De 2530 rangeert met een flinke rookpluim met de 2412, 2459, 636, goederenwagen Gls 1413, de grote Oostenrijker B 32 633 en drie
Oostenrijkers in Beekbergen. 9 mei 2024. © TreinenInNederland.nl
 
 
De 2530, 2412, 2459 en 636 rangeren in Beekbergen. 9 mei 2024. © TreinenInNederland.nl
 
 
De lila 2530, blauwe 2412, bruine 2459 en groene 636 net buiten station Beekbergen tijdens het rangeren.
9 mei 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De 2530 is los gekoppeld van de andere locomotieven en rangeert naar een sleep rijtuigen. 9 mei 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De 2530 staat te wachten tot hij met de flinke sleep aan materieel kan vertrekken. 9 mei 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De 2530 heeft de 2412, 2459, 636 en de goederenwagen Gls 1413 weer aangekoppeld om verder te rangeren. De 64 415 rangeert langs de locomotieven. 9 mei 2024. © TreinenInNederland.nl
 
 
Een zij-aanzicht van de drie kleuren 2400. 9 mei 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De 2530 is terug naar het station gereden. 9 mei 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De 2530, 2412 en de 2459 staan met een sleep Oostenrijkers in Beekbergen. 9 mei 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De 2530 rangeert als losse loc. 9 mei 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De 2530 staat met de 636, een goederenwagon en de 2233 langs het perron. 9 mei 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De 2530 met de 636 en goederenwagon Gls 1413. 9 mei 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De 2530 heeft de 636 en de goederenwagon afgekoppeld en rangeert los in het avondzonnetje. 9 mei 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De Bisschop 2530 heeft in Loenen de goederenwagons opgehaald en bracht ze weer terug naar Beekbergen.
Op de foto rookt de trein langs de Ruggeweg. 9 mei 2024. © TreinenInNederland.nl
 
Sinds een erg lange tijd reed de VSM 2530 'De Bisschop' op 30 december 2023 op de hoofdbaan. De locomotief reed samen met de 2459 en een Mitropa-rijtuig naar de SSN toe om daar een Blokkendoos-rijtuig op te halen. Op de foto rijden de lila en bruine 2400'en door Rheden richting Arnhem en verder. © TreinenInNederland.nl
 
De twee 2400'en van de VSM ter hoogte van Velp richting Arnhem. 30 december 2023. © TreinenInNederland.nl
 
De Bisschop VSM 2530 en de bruine 2459 reden vanuit de Veluwe naar Rotterdam toe om een Blokkendoos-rijtuig op te halen.
In de avond stond de trein een korte tijd in Dieren voordat ze weer hun eigen spoorlijn op reden. Op de foto staat de trein in Dieren.
30 december 2023. © TreinenInNederland.nl
 
De neuzen van de 2530 en 2459 in Dieren. 30 december 2023. © TreinenInNederland.nl
 
 
De VSM diesellocomotieven 2530, de 2459 en de 2233 met een sleep Blokkendoosrijtuigen tussen Beekbergen en Loenen.
Terug naar Toen 2022, 3 september 2022. © TreinenInNederland.nl
 
De 2233 met een sleep Blokkendoosrijtuigen en de 2459 en 2530 achterop.
Terug naar Toen 2022, 3 september 2022. © TreinenInNederland.nl
 
De 2530 staat in haar nieuwe lila-uiterlijk van het zonnetje in Beekbergen te genieten. Terug naar Toen 2019,
7 september 2019. © TreinenInNederland.nl
 
 
De opvallende cabine van de 2530 ten opzichte van de andere 2400-2500'en. 7 september 2019. © TreinenInNederland.nl
 
 
De 2530 vertrekt met de 50 3654 en de stam Blokkendoos-rijtuigen uit Beekbergen onderweg naar Loenen.
7 september 2019. © TreinenInNederland.nl
 
De lila 2530 staat in Beekbergen opgesteld. 7 september 2019. © TreinenInNederland.nl
 
 
De bruine 2299 (links), 2530 en de 2233 (rechts) staan buiten Beekbergen opgesteld tijdens Terug naar Toen 2018,
2 september 2018. © TreinenInNederland.nl
 
De 2530 staat naast de 41 241 in Beekbergen. Terug naar Toen 2017, 2 september 2017. © TreinenInNederland.nl
 
 
De 2530, 2459 en de 2412 in Beekbergen. 2 september 2017. © TreinenInNederland.nl
 
De 2530 met een goederentrein te Beekbergen tijdens "Terug naar Toen - 2016".
3 september 2016. © TreinenInNederland.nl
 
De 2530 en de 2299, net buiten Beekbergen. 3 september 2016. © TreinenInNederland.nl
 
De 2530 staat met een wagonnetje net buiten Beekbergen tijdens "Terug naar Toen - 2015".
5 september 2015. © TreinenInNederland.nl
 
Nogmaals de 2530. 5 september 2015. © TreinenInNederland.nl
 
Dieselloc 2530 "De Bisschop" reed de eerste trein vanuit Apeldoorn naar Beekbergen tijdens Terug naar Toen - 2014.
6 september 2014. © TreinenInNederland.nl
 

De 2530 komt met een goederentrein Beekbergen binnen gereden. 6 september 2014. © TreinenInNederland.nl

 
 
De 2530 nadert met een goederentrein station Beekbergen. 6 september 2014. © TreinenInNederland.nl
 
De 2530 staat klaar voor vertrek met een goederentrein op station Beekbergen. 6 september 2014. © TreinenInNederland.nl
 
De 2530 trekt een goederentrein langs een oude armseinen in Beekbergen. 6 september 2014. © TreinenInNederland.nl
 
 
De 2530 hangt achterop een goederentrein, getrokken door de 52 8053, vlak voor Beekbergen.
6 september 2014. © TreinenInNederland.nl