NS 20 / De Kameel
Info over het treinstel:

Tot de serie Plan-X, beter bekend als de serie 'Blauwe Engelen' behoort ook treinstel NS 20, de 'Kameel', die Allan als cadeau aan NS leverde. In 1954 werd de trein geleverd in dezelfde blauwe kleur als de andere dieseltreinstellen. De trein heeft een maximale snelheid van 120 km. Wat opvallend aan de trein zijn de twee cabine's op het dak waardoor de trein al snel zijn bijnaam kreeg. Door de cabine's op het dak te plaatsen konden de reizigers in de trein recht naar voren en achter direct op het spoor kijken. De trein heeft geen koppelingen, maar met een koppelboom kan de trein worden gesleept. De NS 20 werd gebruikt voor inspectieritten en bezoeken van de directie van NS. In 1973 werd de trein voorzien van de nieuwe gele huisstijl van NS. De trein kreeg ook horizontale strepen. De trein kon nu naast directie-ritten ook als VIP-car worden gehuurd voor gezelschappen. De Kameel werd veel ingezet, doordat er veel markt was voor het huren van een trein kreeg de Kameel in 1985 een leversduurverlenging. Begin jaren '90 stond de Kameel onderdelen af aan de Blauwe Engelen en kwam de trein terzijde te staan.

In 2004 werd de Kameel in de hoofdwerkplaatsen in Tilburg en Haarlem weer hersteld en terug gebracht in de originele blauwe kleur. In 2005 was de officiele heropening van het Spoorwegmuseu, voor die gelegenheid werd de Kameel weer blauw gemaakt. Vier jaar later was de NS 20 ook weer inzetbaar. De trein was nog eigendom van NS maar stond permanent in het Spoorwegmuseum, de trein werd af en toe gebruikt voor rondritten voor bijvoorbeeld SpoorweNSdag. Op 4 juni 2019 werd de Kameel officieel overgedragen aan het museum.

 
 
 
 
 
 

De NS Kraansik 362 rangeert met de NS 20 'Kameel'. Grote rangeerklus in het Spoorwegmuseum,
13 januari 2025. © TreinenInNederland.nl

   
 
De NS 20 'De Kameel' wordt door de NS Kraansik 362 geduwd. 13 januari 2025. © TreinenInNederland.nl
 
 
Het was dermate laat geworden dat het licht in het museum, op een paar lampjes na, al uit was gegaan. De NS 20 'De Kameel'.
13 januari 2025. © TreinenInNederland.nl
 
Het dak van de Kameel met de twee cabines waaraan de NS 20 haar bijnaam te danken heeft. 13 januari 2025. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
 
 
Een vooraanzicht van de NS 20. 22 december 2024. © TreinenInNederland.nl
 
 
De NS 20 staat langs het perron tentoongesteld. 29 november 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De NS 20 staat in het Spoorwegmuseum in Utrecht tentoongesteld. 20 mei 2023. © TreinenInNederland.nl
 
De NS 20 'Kameel' uit 1954 staat tentoongesteld. Open Trein Festijn, 26 mei 2022. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
 
Een vooraanzicht van de Kameel in het Spoorwegmuseum. 16 mei 2022. © TreinenInNederland.nl
 
 
De Kameel rijdt over de diesellijn tussen Elst en Tiel als het treinstel bijna Kesteren binnen komt rijden. Daar moet de Kameel
even wachten op de passagierstrein van Arriva vanuit Tiel. 24 september 2021. © TreinenInNederland.nl
 
De NS 20 bij vertrek uit Kesteren richting het Spoorwegmuseum. 24 september 2021. © TreinenInNederland.nl
 
De Kameel staat op Nijmegen te wachten om richting Blerick te vertrekken. 2 juli 2021. © TreinenInNederland.nl
 
De Kameel (NS 20) van het Spoorwegmuseum op de Maaslijn vlak voor station Mook-Molenhoek. De trein is onderweg
richting Venlo. 2 juli 2021. © TreinenInNederland.nl
 
Op 6 september 2020 reed de Kameel (NS20 / De VIP-Car) na onderhoud in Eindhoven, via Venlo en de Maaslijn terug naar het
Spoorwegmuseum in Utrecht. Wij zette de Kameel te Arnhem Centraal op de foto. © TreinenInNederland.nl
 
De Kameel staat op het buitenterrein van het Spoorwegmuseum opgesteld.
10 december 2020. © TreinenInNederland.nl
 
De koppen van de twee Plan-X motorwagens, de Kameel en de 41, van het Spoorwegmuseum bij elkaar.
10 december 2020. © TreinenInNederland.nl
 
De Kameel en de Blauwe Engel 41 staan op het buiten terrein van het Spoorwegmuseum.
1 juli 2020. © TreinenInNederland.nl
 
De Kameel rijdt door station Houten richting Utrecht Centraal. 19 oktober 2019. © TreinenInNederland.nl
 

Op dinsdag 4 juni 2019 maakte de Kameel zijn laatste rit in dienst van NS. Daarna heeft NS officieel de sleutels overgedragen aan het Spoorwegmuseum. Klik op de link voor een uitgebreide foto- en filmreportage.
 
De Blauwe Engel 41 stond opgesteld toen de Kameel binnen kwam rijden na zijn rondrit.
4 juni 2019. © TreinenInNederland.nl
 
De Kameel (VIP-car) / NS 20 van het Nederlands Spoorwegmuseum bij binnenkomst te Utrecht Centraal.
9 mei 2019. © TreinenInNederland.nl

 
 
De NS 20 staat langs het perron van Utrecht Centraal. 9 mei 2019. © TreinenInNederland.nl
 
De Kameel (VIP-car) / NS 20 van het Nederlands Spoorwegmuseum was te zien tijdens het Multi Event in Blerick.
9 juni 2018. © TreinenInNederland.nl
 
Op dinsdagochtend 20 november 2018 vertrok de Kameel om 9.31 uur om als Spoorwens Kameel Express via Wolfheze, Arnhem en Duiven naar Zevenaar te gaan. © TreinenInNederland.nl
 
De Kameel (NS 20 / de VIP-car) was voor de open dag vanuit het Spoorwegmuseum naar Maastricht gekomen.
30 september 2017. © TreinenInNederland.nl
 
Een "duifie" van de Kameel. 30 september 2017. © TreinenInNederland.nl
 
Met 175 Jaar Spoor was er een open dag in werkplaats Haarlem. Op de foto staat oud Directie-rijtuig de NS-20 (De Kameel).
20 september 2014. © TreinenInNederland.nl
 
De Kameel tijdens de SpoorParade in Amersfoort ter gelegenheid van de viering van 175 Jaar Spoor in Nederland.
© TreinenInNederland.nl
 
Eén van de cabines van "De Kameel". © TreinenInNederland.nl
 
 
 
 
 
Dit is één zijde van "De Kameel". Hier kan geluncht, gedinnerd en/of vergaaderd worden. © TreinenInNederland.nl
 
 
Het oude bureau van de NS directie. © TreinenInNederland.nl
 
Het keukentje van De Kameel. © TreinenInNederland.nl
 
Het koffiezetapparaat en de warmwatermachine mogen natuurlijk niet ontbrekend. © TreinenInNederland.nl
 
In het middengedeelte (het halletje) zien we links het toilet en rechts de garderobe. © TreinenInNederland.nl
 
De netjes ingerichte wc van de trein. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
 
Een kijkje in de informele kant van de Kameel. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
Een leuk aangebracht detail op het bureaublad. © TreinenInNederland.nl
 
Dit is het uitzicht vanuit de voorkant van "De Kameel". © TreinenInNederland.nl
 
De Kameel / NS 20 van het Spoorwegmuseum. In de open dag van de NedTrain werkplaats in Leidschendam.
Op 4 oktober 2014. © TreinenInNederland.nl
 
De Kameel tijdens de open dag van de NedTrain werkplaats in Haarlem. 20 september 2014. © TreinenInNederland.nl
 
De Kameel stond op de NS-Publieksdag ter gelegenheid van 150 jaar Station Amersfoort. 15 september 2013. © TreinenInNederland.nl
 
Het vooraanzicht van De Kameel. Amersfoort, 15 september 2013. © TreinenInNederland.nl
 
De Kameel in het Spoorwegmuseum in Utrecht. 27 mei 2005. © TreinenInNederland.nl
 
 
De Kameel, nog in de oude kleurstelling in het "oude" Spoorwegmuseum. 17 april 2003. © TreinenInNederland.nl