![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
ICR Bs 50 84 28-70 101-7 (uit 1986)
|
||||||||||
Info over het rijtuig: |
|||||||||||
In het begin van de jaren'70 bleek dat de groei van het aantal reizigers met de Beneluxtrein bleef stijgen. Er werd door NS en NMBS naar een permanenten oplossing gezocht. Getrokken treinen bleken nadelig omdat de locomotieven moesten omlopen op de eindpunten. Talbot leverde in 1986 en 1987 ICR rijtuigen voor de Beneluxdienst tussen Nederland en België. Er werden elf stuurstanden gebouwd. Voor de Beneluxdiensten werden er ook 12 nieuwe locomotieven gemaakt van de HLE 11 serie, ze kregen de nummers 1181 t/m 1192. De nummering begon niet vanaf 1101 om verwarring te voorkomen over de in Nederland rijdende 1100 serie. De locomotieven reden samen met NS ICR-rijtuigen en een Bs-stuurstand, de treinen kreeg een gele-rode kleurstelling. NS geel en NMBS rood. Met een trek-duwstam hoefde de loc niet om te lopen op de eindstations. In 2007 kregen, met uitzondering van de Bs-stuurstanden, alle wagons de nieuwe Fyra-kleurstelling. Ook werden ze van binnen compleet vernieuwd. De HLE 11 serie behield de originele kleur. Door de modernisering van de rijtuigen werd het stuurstand rijtuig niet meer als stuurstandrijtuig maar als normaal rijtuig gebruikt. Hierdoor moesten de locomotieven op de eindpunten omlopen. Begin 2009 is er één Beneluxstuurstand in de Fyra-kleurstelling gestoken, dit is gedaan door de samenwerking tussen NS Hispeed en NedTrain Watergraafsmeer. De HLE 11 en de NS ICR rijtuigen zouden uitdienst gehaald worden als de V250-treinstellen indienst kwamen. Maar in 2013 werd duidelijk dat de V250-stellen van AnsaldoBreda door teveel defecten zoals onder anderen het verliezen van een bodemplaat niet de diensten over de HSL gingen rijden. De Benelux-stuurstanden werden eind 2010 uitdienst genomen en de Fyra-rijtuigen kregen de NS blauw-gele kleuren. Er is één beneluxstuurstand bewaard gebleven, de NS Bs 28 101 is in de zomer van 2014 opgenomen in de collectie van het Spoorwegmuseum. |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De Benelux ICR Bs 50 84 28-70 101-7 staat langs het perron opgesteld. 22 december 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De geel / bordeaux-rode Benelux ICR Bs 50 84 28-70 101-7 en de Koninklijk blauwe ICR SR12 staan aan elkaar gekoppeld. 22 december 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De neuzen van de NS 1656 en de ICR Benelux-stuurstand. 29 november 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De ICR Bs 50 84 28-70 101-7 uit 1986 staat tentoongesteld. Open Trein Festijn, 26 mei 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De 1768 en de ICR Bs 50 84 28-70 101-7 zijn aan elkaar gekoppeld. 26 mei 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De ICR Bs 50 84 28-70 101-7 en Plan-W B 4118 zijn aan elkaar gekoppeld. 26 mei 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Detailfoto's van de ICR Bs 50 84 28-70 101-7. 26 mei 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Het Benelux-stuurstand staat in het Spoorwegmuseum. 5 september 2014. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Een stuurstandrijtuig van de Beneluxtrein tijdens de open dag van de Ned Train werkplaats op de Zaanstraat in Amsterdam. 15 september 2007. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De cabine van het Benelux-stuurstandrijtuig. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||