NTM koppelwagen K16 (uit 1924)
Info over de wagon:

In 1923 en 1924 bouwde de werkplaats van de Nederlandsche Tramweg Maatschappij (NTM) in Drachten nieuwe goederenwagons, waaronder de K16 uit 1924. De K16 is een koppelwagen die naast goederen vervoeren ook geschikt is om met zowel trammaterieel als spoorwegmaterieel te koppelen. Beide hebben verschillende buffers en trekwerk van elkaar. Op deze manier konden wagons vanaf het hoofdspoor meerijden in de trams op de lijnen in Friesland en omgeving. De K16 verschilde niet veel van de eerdere series koppelwagons (K7 t/m K12), waarvan de K9 uit 1916 ook is bewaard bij de SHM. Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog werd de K16 afgevoerd naar Duitsland. Later werd de wagon weer teruggebracht en weer in dienst gesteld bij de NTM. In 1948 stelde de NTM de K16 terzijde.

De wagon werd verkocht aan de Nederlandse Kunstzijdefabriek (Enka) in Ede. Hier heeft de wagon tot 1972 gereden. Dat jaar is de wagon geschonken aan de Tramweg Stichting. De K16 is in Roden (Drenthe) gerestaureerd en in 1973 naar de Museumstoomtram Hoorn - Medemblik gebracht. In Hoorn heeft de K16, samen met de K9, nog steeds de functie van koppelwagen. De collectie van de SHM bestaat namelijk uit trammaterieel en spoorwegmaterieel.

Koppelwagen K16 heeft een C-status in het Nationaal Register Mobiel Erfgoed.

 
 
De 6513 vertrekt met een reizigerstram, met de K16 achterop, uit Twisk richting Hoorn.
Bello Festival (by Night) van de SHM, 27 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl
   
 
De NTM koppelwagen K16 in een tram van de SHM in station Wognum-Nibbixwoud. 24 oktober 2015. © TreinenInNederland.nl