![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
Veewagen SS 3517 FO (uit 1864)
|
||||||||||
Info over de locomotief: |
|||||||||||
De Staatsspoorwegen (SS) werd in 1860 opgericht en begon met het vervoeren van goederen en reizigers. Vier jaar na zijn oprichting liet de SS in 1864 de veewagen 3517 FO bouwen. De letters FO staan voor veewagen (F) en vloeroppervlak 15 m² (O). De veewagens werden gebruikt om vee naar de wekelijkse streekmarkten te brengen. In de wagen waren haken aanwezig om het veen vast te zetten. In het begin waren treinen niet voorzien van een remsysteem waarmee de gehele trein geremd kon worden. De locomotief kon alleen zijn eigen remmen bedienen. Aangezien dit niet genoeg remkracht was voor een hele trein, waren er verdeeld over de treinen een of meerdere voertuigen aanwezig die wel voorzien waren van remmen en remhuisjes. In de huisjes zaten remmers die hun rijtuig of wagon konden laten remmen. In 1869 werd het Westinghouse-remsysteem uitgevonden. Dit systeem bestaat uit een luchtleiding die door de gehele trein gaat. Ieder voertuig in de trein heeft zijn eigen remmen die door de remleiding aangestuurd kunnen worden. Dit nieuwe remsysteem is veel veiliger dan het oude systeem. Door de Westinghouserem kunnen reizigers aan de noodrem trekken en een snelremming laten uitvoeren. Als een koppeling zou breken, voert de trein ook automatisch een snelremming uit. Door het remsysteem kunnen treinen sneller rijden en zwaarder worden, terwijl de remweg gelijk blijft. In de tientallen jaren die volgden werden alle voertuigen voorzien van deze rem. Tegenwoordig is dit remsysteem verplicht voor iedere trein. Aan het einde van de negentiende eeuw ging het slecht met de spoorwegen in Nederland. Veel vervoerders hadden onderling slechte overstappen en verschillende tariefsystemen. De overheid greep in en besloot om alle spoorwegen te verdelen in de twee grootste bestaande maatschappijen: de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HSM) en de Staatsspoorwegen (SS). Nadat de HSM en SS tijdens de Eerste Wereldoorlog gedwongen samen hebben gewerkt, besloten ze dit na de oorlog ook te doen. In 1917 werd een samenwerkingsverband opgericht: de Nederlandsche Spoorwegen. De NS beheerde vanaf dat moment al het materieel, personeel en andere activa. In 1921 werd het materieel van beide spoorwegmaatschappijen omgenummerd naar nummerschema's van de NS. Ook werd het materieel voorzien van de nieuwe huisstijl van NS, donkergroen. De donkergroene kleur werd gekozen omdat treinen niet mochten opvallen in een weiland. In 1921 kreeg de SS 3517 FO geen nieuw nummer, maar hij werd na 57 dienstjaren terzijde gesteld. De wagen werd bewaard en werd na de oprichting van het Spoorwegmuseum aan haar collectie toegevoegd. De SS 33517 FO is de oudste bewaarde goederenwagon in Nederland. |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De SS 3517 FO staat met andere goederenwagons in het museum. 22 december 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De veewagen SS 3517 FO uit 1864 staat tentoongesteld. Open Trein Festijn, 26 mei 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De SS 3517 en de NS 59221 staat tegen elkaar gekoppeld. 26 mei 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Detailfoto's van de SS 3517 FO. |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||