De Flirt van NS

14-04-2016 / 21.00 uur
MAASTRICHT - Op woensdag 13 april 2016 vond er in het onderhoudsbedrijf van NedTrain in Maastricht een presentatie plaats van de nieuwe Sprinter van NS, "de Flirt". Door zitplaatsen te kort had NS snel nieuwe treinen nodig. Treinenbouwer Stadler kon als enige firma treinstellen op korte termijn leveren. Vanaf tekening van het contract tot levering van het eerste treinstel zat slechts één jaar.

Het type treinstel, de Flirt, is een bewezen trein die in grote delen van Europa rijdt. Van Scandinavië tot aan Noord-Afrika kan je dit treinstel tegenkomen. Dat betekent dat de treinen goed tegen

de kou kunnen maar ook goed bestand zijn tegen de hitte.

Achtergronden bij de nieuwe Sprinters

• De trein heet niet voor niets Sprinter, want hij kan de afstand van 0 tot 200 meter afleggen in 17 á 18 seconden. Sneller dan Sprintster Dafne Schippers (21,63).

• De 58 Sprinters bieden straks in totaal 16.100 zit- en staplaatsen extra.

• Sprinters zijn echte forensentreinen waar reizigers gemiddeld ca. 15 minuten in staan/zitten.

• De treinen zijn transparant en hebben brede deuren voor eenvoudig en snel in- en uitstappen. De trein voldoet aan de laatste Europese veiligheidseisen.

• De trein van Stadler (type: Flirt) is meer dan 1.000 keer verkocht en rijdt van bijvoorbeeld Italië tot Noorwegen.

• De 58 treinen bieden in totaal bijna 5.000 stopcontacten en ca. 10.000 USB-aansluitingen. Ze krijgen daarnaast voor het eerst, net als de Intercity’s, WiFi en bijvoorbeeld camera’s.

• De kunst in de trein is geïnspireerd op Mondriaan.

• Een speciale uitschuiftrede zorgt voor betere rolstoeltoegankelijkheid. Ook kent elk treinstel een (rolstoeltoegankelijk) toilet en speciale rolstoelplekken of plekken voor je fiets.

• Geen te kleine prullenbakjes meer tegen je knie want op elk balkon komen grote afvalbakken, waar je je afval bovendien gescheiden in kunt doen.

 
 
 
   
   
Een duifie van de Flirt 2202 tijdens de perspresentatie.
13 april 2016
   
Het uiterlijk van de WC's in de Flirt treinstellen zijn geïnspireerd op Mondriaan. 13 april 2016. © TreinenInNederland.nl
Een detailfoto van Flirt 2202 tijdens de perspresentatie.
13 april 2016. © TreinenInNederland.nl
   
   
Binnenkort volgen hier weer nieuwe foto's.
Blijf ons volgen!
.
De 2523 rijdt door de weilanden bij Ravenstein richting Dordrect.
28 september 2024. © TreinenInNederland.nl
   
De 2226 en de 2214 rijden door De Steeg naar Dieren en Zutphen.
26 augustus 2024. © TreinenInNederland.nl
De 2231 vertrekt uit Oosterbeek naar Ede-Wageningen.
26 augustus 2024. © TreinenInNederland.nl
   
De 2231 vertrekt uit Oosterbeek naar Ede-Wageningen.
26 augustus 2024. © TreinenInNederland.nl
De 2233 staat in Eindhoven Centraal te wachten om naar Boxtel
te vertrekken. 14 augustus 2024. © TreinenInNederland.nl
   
De 2209 komt station Helmond Brandevoort binnen rijden
naar Deurne. 14 augustus 2024. © TreinenInNederland.nl
De 2223 komt station Helmond Brandevoort binnen rijden
richting Eindhoven. 14 augustus 2024. © TreinenInNederland.nl
   
De 2229 rijdt door De Steeg richting Dieren en Zutphen.
20 juli 2024. © TreinenInNederland.nl
De 2229 rijdt door Ellecom richting Dieren en Zutphen.
20 juli 2024. © TreinenInNederland.nl
   
De 2202 komt vanuit Zutphen Velp binnen gereden. 20 juli 2024. © TreinenInNederland.nl
   
De 2215 en de 2519 rijden door Hulten richting Arnhem.
14 mei 2024. © TreinenInNederland.nl
De 2226 en de 2218 rijden door Hulten naar Dordrecht.
4 mei 2024. © TreinenInNederland.nl
   
De NS 2226 staat in Roosendaal te wachten om als intercity (die op
elk station stopt) te wachten om naar Breda te rijden. 11 mei 2024.
© TreinenInNederland.nl
De NS 2226 vertrekt uit Roosendaal en rijdt langs de SNG 3004.
11 mei 2024. © TreinenInNederland.nl
.
   
De gele 2201 en 2208 staan in Arnhem Velperpoort als sprinter naar Wijchen. 23 maart 2024. © TreinenInNederland.nl
   
De gele 2228 en blauwe 2226 staan in Ede-Wageningen te wachten
om richting Arnhem te vertrekken. 2 december 2023.
© TreinenInNederland.nl
De twee verschillende koppen bij elkaar in Ede-Wageningen.
2 december 2023. © TreinenInNederland.nl
.
   
De twee verschillende koppen bij elkaar in Ede-Wageningen.
2 december 2023. © TreinenInNederland.nl
De 2209 staat in Nijmegen opgesteld.
21 juli 2023. © TreinenInNederland.nl
   
De gele kop van de 2209. 21 juli 2023. © TreinenInNederland.nl
.
De gele 2206 staat naast de Vias ET 25 2301 op Arnhem Centraal.
9 juni 2023. © TreinenInNederland.nl
   
De gele 2217 staat op Arnhem Centraal als sprinter naar
Ede-Wageningen. 9 juni 2023. © TreinenInNederland.nl
De 2206 rijdt langs Biljoen in Velp richting Wijchen. 29 april 2023.
© TreinenInNederland.nl
   
De 2206 heeft recent als eerste Flirt een gele voorkant gekregen. De
2206 en de blauwe 2217 komen net van Arnhem Berg af gereden om de sprinter vanaf Arnhem naar Dordrecht te rijden. 22 februari 2023.
© TreinenInNederland.nl

Het gele vlak is op de Flirt's groter gemaakt dan het originele
blauwe vlak. Het NS-logo is ook meer naar onder geplaatst.
22 februari 2023. © TreinenInNederland.nl
.

   
   
De 2206 en de 2217 vertrekken net uit Arnhem Zuid op weg naar Dordrecht. 22 februari 2023. © TreinenInNederland.nl
De twee koppen van de treinen bij elkaar.
22 februari 2023. © TreinenInNederland.nl